Gå til innhold

Hjelp til førstegangskjøp speilrefleks

Anbefalte innlegg

Kona har lyst på et speilreflekskamera til jul.

Ingen av oss har noen erfaring med speilrefleks fra før og jeg har lest en del tester og tips og råd på nettet de siste to dagene. Men er nesten mer forvirret nå enn jeg var før ;-)

Har såvidt prøvd et par speilreflekskameraer og det som jeg ser på som en en umiddelbar fordel er jo det er så raskt å ta bilder,serieopptak og bedre zoom en på vår panasonic lumix 10*zoom kompaktkamera.

Er litt usikker på hva kameraet egentlig vil bli brukt til, men vi reiser endel på ferie rundt forbi og kanskje noen turer i skog og mark...

Og skal vel ta endel bilder av diverse smårollinger..

Men vi har vel ikke noen store planer om å bli de helt store hobbyfotografene og har ikke lyst å bruke for mye penger på det.Har vel ikke lyst å bruke mer enn 5000-6000 inludert ekstrautstyr som veske, stativ,minnekort osv...

Har jo egentlig sett meg ut Nikon D3100, og denne pakken ser jo bra ut:

http://www.pixmania.com/no/no/7928756/art/nikon/d3100-objektiv-af-s-dx-18.html

Da får jeg med objektivet 18-55 VR,ryggsekk,16gb minnekort og et stativ.

Ellers så har jeg vurdert Pentax K-x.

Men har forstått det sånn at Nikon har et vanvittig bra oppsett for nybegynnere og at man får alt inn med teskje, så derfor heller jeg mot Nikon.

Men har lest så mye her om forskjellige objektiver og diverse og at det er det som er viktig og ikke kameraet.

Og at det kan være lurt å se på bruktmarkedet, men kona er MEGET skeptisk til å kjøpe brukt,hehe.

Men hvis jeg kjøper Nikon pakken med 18-55 VR, trenger jeg virkelig da å legge ut flere tusen på flere objektiver? (kan selvsagt kjøpe etterhvert hvis behovet melder seg)

Men vil dette settet være mer enn godt nok for 2 nybegynnere eller vil dere anbefale meg noe annet?

Noen konkrete forslag på komplett utstyr for rundt 5-6000 kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter her å forsker, og kom plutselig innom superzoomkameraer.

Og dette Fujifilm HS10 kameraet så jo bra ut:

http://www.dinside.no/855075/trippeltest-ultrazoomkameraer

Og i den testen som ikke er eldre fra november så er prisen oppgitt til 3300kr, men nå fant jeg dette tilbudet til 2700kr som jo må være svinebillig!

http://www.pixmania.com/no/no/5004486/art/fuji/finepix-hs10.html?srcid=4037

Siden det vi er på jakt etter iforhold til kompaktkameraet vårt med 10*zoom, var større zoom, serieopptak og raskere bilder så er kanskje dette godt nok? trenger vi et speilrefleks til 5000kr?

Og det har ihvertfall 30*zoom, serieopptak og jeg går utifra at det er rimelig kjapt ¨ta bilder med iforhold til det gamle kompaktkameraet vårt....

Lenke til kommentar

Med Fujifilm HS10 er det helt klart at du vil få et zoom omfang som du ikke vil ha noen mulighet for å oppnå med en speilrefleks, hvis du ikke er villig til å bruke MANGE tusen mere enn hva Fujifilm HS10 koster. Du må antakelig også regne å kjøpe ryggsekk for å ha alle speilrefleks objektivene i.

Jeg ville gått til en fotobutikk, f.eks. Japan Photo selger det for 3.245,- for å se og klå på det, i stedet for å kjøpe billigst mulig hos pixmania.

Lenke til kommentar

Kan jo klå på det i butikk og kjøpe det på nettet ;-)

Ville nok skjekket brukererfaringer før jeg bruker billigeste nettbutikk.Husk at Pixmania er en fransk nettbutikk så alt kan ta relativ lang tid selv om de må forholde seg til Norsk lovverk.

Ville nok ikke kjøpt hos Pixmania, da det kommer ekstra kostnader i forbindelse med innføring til Norge. Det fikk jeg erfare når jeg kjøpte "billig" der...

Lenke til kommentar

Kona har lyst på et speilreflekskamera til jul.

Ingen av oss har noen erfaring med speilrefleks fra før og jeg har lest en del tester og tips og råd på nettet de siste to dagene. Men er nesten mer forvirret nå enn jeg var før ;-)

Har såvidt prøvd et par speilreflekskameraer og det som jeg ser på som en en umiddelbar fordel er jo det er så raskt å ta bilder,serieopptak og bedre zoom en på vår panasonic lumix 10*zoom kompaktkamera.

Er litt usikker på hva kameraet egentlig vil bli brukt til, men vi reiser endel på ferie rundt forbi og kanskje noen turer i skog og mark...

Og skal vel ta endel bilder av diverse smårollinger..

Men vi har vel ikke noen store planer om å bli de helt store hobbyfotografene og har ikke lyst å bruke for mye penger på det.Har vel ikke lyst å bruke mer enn 5000-6000 inludert ekstrautstyr som veske, stativ,minnekort osv...

Har jo egentlig sett meg ut Nikon D3100, og denne pakken ser jo bra ut:

http://www.pixmania.com/no/no/7928756/art/nikon/d3100-objektiv-af-s-dx-18.html

Da får jeg med objektivet 18-55 VR,ryggsekk,16gb minnekort og et stativ.

Ellers så har jeg vurdert Pentax K-x.

Men har forstått det sånn at Nikon har et vanvittig bra oppsett for nybegynnere og at man får alt inn med teskje, så derfor heller jeg mot Nikon.

Men har lest så mye her om forskjellige objektiver og diverse og at det er det som er viktig og ikke kameraet.

Og at det kan være lurt å se på bruktmarkedet, men kona er MEGET skeptisk til å kjøpe brukt,hehe.

Men hvis jeg kjøper Nikon pakken med 18-55 VR, trenger jeg virkelig da å legge ut flere tusen på flere objektiver? (kan selvsagt kjøpe etterhvert hvis behovet melder seg)

Men vil dette settet være mer enn godt nok for 2 nybegynnere eller vil dere anbefale meg noe annet?

Noen konkrete forslag på komplett utstyr for rundt 5-6000 kr?

Jeg tror nok at det har lite å si om du kjøper Nikon eller Canon når det gjelder brukervennlighet for nybegynnere. Jeg er selv en lykkelig Canon eier, og er veldig fornøyd med det.

Om du er sikker på at det er speilrefleks du vil ha, så ville jeg gått for et greit kamera, type canon 550D (eller tilsvarende hos Nikon) og et objektiv med litt spillerom når det gjelder brennvidde (f.eks. 18-200). Om du har råd, så kjøp et objektiv med Image Stabilizer :)

Vær imidlertid klar over at det finnes mange relativt kompakte kamera som har veldig god bildekvalitet og MYE zoom.

Lykke til!

F

Lenke til kommentar

Mitt råd:

Pentax K-x , dobbeltkitløsning

Gorillapod

Minnekort 8 gb

6619 ,- ikke medregnet frakt.

Litt over prisen du nevnte som budsjett, men evt kan du velge enkelt kit med 18-55mm til en tusenlapp mindre.

Evt skippe tripod/stativ da det nok ikke er det første du trenger ved oppstart av "vanlig, ikke avhengig" hobbyfotografering.

Dvs det er ikke et "must" med stativ for man kan fint klare seg uten den første tiden.

Etter min erfaring vil man ofte den første tiden ha bildene zoomet inn så nært deg som man kan. Det er ofte svært vanskelig å skulle overtale noen som allerede har bestemt seg at de skal ha telezoom, at de ikke trenger det.

Men så vil man etterhvert skjønne/oppdage at det er DEG som skulle vært nærmere motivet, ikke motivet som skulle vært hentet nærmere deg.

Med 55-200 skulle det iallefall tilfredsstille den "første" trangen til å ville bruke tele.

(Men personlig utsatte jeg kjøp av tele til halvannet år etter kamerakjøpet. Det gikk bare fint og jeg inbiller meg at jeg nok gjorde lurt i å vente så lenge og heller prøve mye forskjellige tilnærmelser til motivene med det ene jeg hadde.)

Har forresten siden spart utrolig mye penger på å kjøpe krem-objektiver fra 70-80tallet, brukt. Det er også en av fordelene ved å skulle gå for Pentax, du har objektive-kompitabilitet helt tilbake til da K-mount kom i 1975. Og det er masse fint brukt der ute :cool:

Og du slipper å tenke på om du kjøpte et objektiv med bildestabilisering, det er i kamerahusene hos Pentax :w00t:

Lykke til med valget, håper dere blir fornøyde uansett hva dere ender opp med :yes:

Edit; spesifisering

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Kan jo klå på det i butikk og kjøpe det på nettet ;-)

Ville nok skjekket brukererfaringer før jeg bruker billigeste nettbutikk.Husk at Pixmania er en fransk nettbutikk så alt kan ta relativ lang tid selv om de må forholde seg til Norsk lovverk.

Ville nok ikke kjøpt hos Pixmania, da det kommer ekstra kostnader i forbindelse med innføring til Norge. Det fikk jeg erfare når jeg kjøpte "billig" der...

Hvilke ekstra kostnader. Så vidt jeg vet oppgir Pixmania sine priser inklusive norsk moms, og er registrert som avgiftspliktig i Norge. At det finnes en del grunner til ikke å kjøpe hos Pixmania er jeg klar over, selv om jeg ikke har hatt problemer med de få kjøpene jeg har gjort der.

Pixmania er faktisk en del av samme konsernet som Elkjøp, Lefdal og Elgiganten, nemlig Dixons Retail plc.

@Trådstarter:

Dersom det er zoomomfang, dvs mer zoom og seriebilder som er av de viktigste kjøpskriteriene er jeg langt fra sikker på at speilrefleks er noe egnet valg. Kitoptikk til speilrefleks har normalt ikke mer enn 3 x zoom. Det finnes objektiv for speilrefleks med opp til 15 x zoom, men da er prisen på objektivet omtrent på nivå med budsjettet på 6 000 kr. Superzoom på speilrefleks gir heller ikke optimale resultat.

Fujifilm FinePix HS10 virker som et greitt valg, dog et relativt stort og tungt kamera. Men jeg ville også sett på Panasonic Lumix, Canon og Nikon sine kamera i samme klasse (fra 12 - 30 x zoom). Ellers er ofte oppgitt seriebildehastighet overdrevet. Enten er den oppgitt med lavere oppløsning, eller begrenset til et bestemt antall bilder.

Av speilrefleks er både Canon, Nikon og Pentax bra valg, men skal man ha reelt utbytte av speilrefleks må man være villig til å ta seg tida det tar å lære seg å fotografere med et speilreflekskamera.

Lenke til kommentar

Dersom det er zoomomfang, dvs mer zoom og seriebilder som er av de viktigste kjøpskriteriene er jeg langt fra sikker på at speilrefleks er noe egnet valg. Kitoptikk til speilrefleks har normalt ikke mer enn 3 x zoom.

Jeg er enig med Bolson, det gjelder å finne ut hva som er viktig før man kjøper. Et superzoomkamera gir mye tele (og vidvinkel) til en ganske lav pris i forhold til et speilrefleks med tilsvarende zoomområde. På den annen side får du vesentlig bedre bildekvalitet fra et speilreflekskamera under vanskelig lysforhold, for eksempel med høy kontrast eller når det er lite lys.

Seriebildefunksjonen er ganske dårlig på de fleste superzoomkameraer. Ikke la deg lure av å se på antall bilder i sekundet for seriene er stort sett begrenset til noen få bilder (rundt 10 for mange) og kameraene låser gjerne fokus og lysmåling før første bilde så de har begrenset verdi for motiv som beveger seg. Noen har lengre serier med lavere oppløsning. Dekker den typen seribeilder ditt behov er det flott, hvis ikke kan et speilrefleks som har følgefokus i seriebildemodus fungere bedre.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...