bisken123 Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Er det vanskelig å bytte registerreimen selv på biler? Hva bruker man for å holde veiv-kamakselen stille mens man tar av og setter på reima? Hvis den ryker hva skjer då, er det h****** å få satt den på igjen da? Hvordan får man veiv-kamakselen i riktig posisjon? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Det er ikke noe du bør begynne på uten å ha vært med på det selv. Du bruker som regel spesialverktøy for å låse veiva og kammen, eller begge deler. Hvis registerreima ryker så vil du få motorhavari. Dvs bøyde ventiler og da må du av med topplokket. Lenke til kommentar
bisken123 Skrevet 11. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2010 Å det er så ille ja, da er det vel best å bytte den før det skjer. Jeg kan vel ta den på verksted denne gangen og se på at de bytter den? Jeg har hørt at man bør bytte vannpumpa samtidig med reima, er dette riktig? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Med mindre du kjenner noen så skal det vel kanskje litt til at du finner et verksted som lar deg stå å henge over dem for å se og lære... Uansett, alle dine spørsmål varierer med akkurat hva slags bil/motor det er snakk om. Jobben kan være alt fra enkel og rask uten behov for noe spesial-verktøy, til temmelig kompleks med svært mye demontering, dårlig tilgang/trangt, og behov for spesielle verktøy for posisjonering av kammer. Samme med vannpumpe, på motorer der vannpumpen drives av register-rem er det vanlig å bytte pumpen samtidig. Både fordi man potensielt slipper å gjøre samme jobb igjen fordi pumpen lekker når man nå likevel er inni der, og også fordi den representerer en fare for havari, feks slark i aksel slik at remmen hopper av, eller låser seg. Men det er ikke alle biler som har vannpumpe drevet av register-rem. Av samme grunn er det som regel også anbefalt å bytte alle løpehjul/strammer som remmen går over, samtidig med rem-byttet. Dersom noen av disse feiler før neste rem-skift kan konsekvensene bli like store som med røket rem. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Er det vanskelig å bytte registerreimen selv på biler? Hva bruker man for å holde veiv-kamakselen stille mens man tar av og setter på reima? Hvis den ryker hva skjer då, er det h****** å få satt den på igjen da? Hvordan får man veiv-kamakselen i riktig posisjon? Vanskelig? Vel, på en gammel Toyota Corolla er det latterlig enkelt. På en Toyota Rav4 er det et mareritt. Det er helt opp til merke og modell. Ofte er det ikke selve registeret som er problemet, men jobben med å skru seg vei for å komme til registeret. Veivakselen holder seg som regel i ro, mens kammene kan flytte seg litt ved demontering av reima. Likevel er det ikke verre enn at du tydelig merker hvor kam og veiv (eventuelt dieselpumpe/aggregataksling/balanseaksling hvis bilen har det)står med vanlig blanco før du tar av reima. Ut i fra disse merkene kan du enkelt kontrollere at reimhjulene står der de sto før du tok av reima. De fleste motorer har fabrikklagde merker på reimhjulene, mens enkelte merker/modeller krever at man har spesielt verktøy for å låse fast reimhjulene. Uansett, så lenge man bruker blanco før reima demonteres vil ikke fabrikkmerkingen ha noe bedre funksjon enn dine egne merker og hvis et av reimhjulene flytter seg når man demonterer, så er det bare å forsiktig flytte det tilbake på merket igjen og holde det der mens reima monteres. Ha også i bakhodet at metoden for strammingen av reima varier veldig, så her bør mån vite hva man holder på med. Hvis reima ryker vil motoren havarere på stort sett alle biler som har over 12 ventiler og ikke minst diesel-motorer, mens eldre 8-ventilere har såpass god klaring mellom stempel og ventiler at man kan stille inn merkene, feste reima og kjøre normalt igjen. På nyere biler er det ofte diesel eller minst 12-ventils motorer, så det er derfor lurt å bruke et verksted i tilfelle det er produksjonsfeil på registerreims-settet du har kjøpt. Da har du garanti på jobben hvis det ryker og vil derfor på fikset skaden hvis motorhavari oppstår i ettertid. Er du likevel såpass sikker på det du gjør eller kun ønsker å fikse det selv, så skaff det den korrekte prosedyren for skifting av reima på denne bilen eller en Haynes-bok til bilen slik at du får det rett. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Må også nevnes at jeg har 24 ventiler, og ingenting vil smelle om min reg.reim ryker Mazda har vært flink til å lage "non-interference" motorer, som betyr at ventilene går klar stemplene om reg.reimen skulle ryke... Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Et gammelt triks for å unngå forskyvning er å kløyve/dele den gamle registerreima i to på langs og så fjerne den ytterste delen. Når du så skal ha på den nye skyves denne inn på reimhjulene (sjekk at tennene stemmer overens på innsiden av reima) og restene av den gamle reima kuttes og fjernes før den nye skyves helt på plass. Viktig å holde reima litt spent på den siden det ikke er strammehjul slik at man unngår at den nye hopper over et hakk (uten at man legger merke til det) mens strammehjulet skiftes. Er mer stress på biler der også vannpumpa drives av registerreima, men metoden fungerer også her, er bare mer "operasjoner" å ta hensyn til underveis. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå