Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan foreldre nekte meg å drikke alkohol?

Potteplantee

Anbefalte innlegg

Hei

Kan mine foreldre nekte meg å drikke alkohol, rent juridisk?

Slik jeg har forstått det er det ikke ulovlig å konsumere alkohol, men å kjøpe den når man er under 18. Stemmer dette?

Hvis dette stemmer så har vel ikke foreldrene mine så mye de skulle ha sagt om jeg drikker alkohol, så lenge dette ikke skjer på deres eiendom?

Kan foreldrene mine nekte meg å drikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldrenes rett til å ta avgjørelser på barnas vegne i andre enn økonomiske saker er regulert av barnelovas kapittel 5.

Foreldrene har rett og plikt til å ta avgjørelser på barnas vegne. Avgjørelsene skal tas etter det som er det beste for barnet. Hvis barnet er gammelt / modent nok til å danne seg egne synspunkter skal foreldrene ta hensyn til det barnet mener, men er ikke bundet av det. Foreldrene skal la barnet selv ta flere av sine egne avgjørelser etterhvert som det nærmer seg myndighetsalderen, men det er opp til foreldrene å avgjøre i hvilken takt dette skal gå og å bestemme hvilke avgjørelser barnet skal få ta selv.

Følgelig kan foreldrene dine bestemme at du ikke får drikke, uavhengig av hva alkohollovens regler sier. Per i dag er alkohollovens regler lagt opp slik at foreldre kan gi sine barn alkohol; politikerne har ikke vedtatt et forbud mot dette (noe som virker inkonsekvent, i og med at å kjøpe for barna rammes av alkoholloven § 8-8).

(Nytt tredje ledd i barnelova § 30 avgrenser for øvrig foreldrenes muligheter til sanksjoner overfor sine barn. Å gi barna husarrest o.l. rammes dog ikke, såfremt det er innenfor rimelighetens grenser.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...