Gå til innhold

UPS mot " Spikes" på strømnettet


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en god stund hatt problemer med at pc'en skrur seg av helt plutselig under last, og har nå funnet ut at problemet mest sansynelig ligger i strømnettet. Tenkte en UPS kunne løse dette ganske enkelt, men hvordan UPS skal man velge. Har et stramt budsjett, og vil helst holde meg under 1000 kroner totalt om mulig. Tenker meg at UPS'en ikke trenger å være så stor da dette bare er for å flate ut spikes. Vil tro pc'en bruker ca 200-400 watt ved full load.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det vært strømnettet hadde nok PC'n skrudd seg av uavhengig av last. Et par hundre watt skal ikke være nok til å få så stort spenningsfall at PC'n skrur seg av.

 

Men jeg har en Cyperpower-UPS som kosta ca. 1000kr. hos komplett.no og den fungerer helt knall. Den har også en log-funksjon så man kan sjekke om det har vært under- eller overspenning eller strømbrudd.

Lenke til kommentar

Den jeg har selger de ikke lengre men tror den er så og si lik den du linket til.

 

Log-funksjonen er ikke så detaljert men den viser hvor mange ganger den har stlått inn pga. over/underspenning og strømbrudd. Får du gjentatte nett-feil så vet du som sagt sikkert at det er noe rart med nettet.

 

Men om du faktisk opplever at lysa blinker etc. så bør du kanskje kontakte kraftselskapet. Har hørt de kan montere en logger eller noe for å sjekke stabiliteten. Du har krav på stabil og sikker nettspenning. Er tross alt det du betaler for.

 

post-18544-0-36694000-1292063232_thumb.png

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En større PSU til PCen vil nok gjøre bedre nytte. Kan være at PSUen er gammel og dårlig, og dermed er inngangskondensatorene dårlig. Inngangskondensatorene gjør normalt sett at den kan gå ganske lang tid uten spenning i strømnettet før den ryker. Med små og gamle kondensatorer vil denne tiden bli kortere.

Lenke til kommentar

En større PSU til PCen vil nok gjøre bedre nytte. Kan være at PSUen er gammel og dårlig, og dermed er inngangskondensatorene dårlig. Inngangskondensatorene gjør normalt sett at den kan gå ganske lang tid uten spenning i strømnettet før den ryker. Med små og gamle kondensatorer vil denne tiden bli kortere.

 

Hvis du ser på profilen min så ser du specs. PSU skal være mere en god nok til å drive et mye større system en det jeg har i dag. Den er i tillegg nesten ny.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser ut som jeg hadde rett angående dårlig strømnett. Er veldig dårlig vær akkurat nå, og lysene blinker vilt hele tiden, og pc'en min har skrudd seg av iverfall 5 ganger på rad. 1 med last i form av et spill. resten kom rett etter hverandre så pc'en var nettopp bootet opp. Det pussige er at jeg spilte det samme spillet nå som jeg gjorde sist gang pc'en skrudde seg av.

Lenke til kommentar

Hallo.

 

Om du har tilgang på et Fluke multimeter eller lignende av litt kvalitet, har flere modeller en funksjon for å vise maks/min spenning.

 

Da kan du putte måleprobene i en kontakt, og velge maks/min logging.

Etter en tid kan du da trykke for å se høyeste, laveste og gjennomsnitt på spenningen som er målt. Det jeg har viser endringer helt ned til 100ms, men det finnes raskere instrumenter også.

 

Vil ikke gi noe avansert resultat, men om en strømforsyning feiler så ofte er nok endringene relativt enkle å måle.

Lenke til kommentar

Har et Fluke multimeter liggende, men det er en eldre modell så tviler på at det har en sånn funksjon. Eneste andre multimeteret jeg har er ikke så avansert(UNI-T UT58B). Men jeg trenger ikke et multimeter for å se at det er noe galt med strømnettet. Alle lysene blinker på alle kursene i huset av og til, og det har for det meste vært i sammenheng med dårlig vær. Er ikke veldig ofte det skjer, men er veldig irriterende at pc'en skrur seg av opptil flere ganger etter hverandre. Strømforskyningen skal det ikke være noe galt med da det er en nesten ny Corsair HX850watter. Den har plenty med kraft å rutte med for mitt system, og bra kvalitet skal den også være. Produksjonsfeil forekommer jo selvfølgelig, men da hadde ikke lysene blinket også. Lysene blinker også når pc'en ikke er i bruk så pc'en har ingen påvirkning på det.

 

Klarer en UPS å slå inn fort nok til å rette ut slike spikes ? Hvor stor UPS trenger jeg for å holde liv i pc'en lenge nok til å lagre alt og skru av om et strømbrudd skulle skje ?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Her er en 1000VA som vel skal klare å holde liv i PCen selv om den bruker maks kapasitet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=613087

 

(VA er en forkortelse for VoltAmpere som er en måling av total effekt spenning * strøm i nettet. Dette er litt forskjell på Watt(W) som er måleenhet for resitiv effekt som er spenning * strom * (cosinus fasevinkel). På en PC vil VA være marginalt høyere enn W. På en ovn eller en lyspære av glødetrådtype vil VA være helt lik W)

 

Batteriet i denne UPSen er på ca. 85Wh, dvs. at har man en effekt på 500W på den vil den holde i ca. 10 minutter. Uansett vil denne uten problem klare å ta små spenningsutfall på et sekund eller mindre.

Lenke til kommentar

De rimeligste UPS er vanligvis av typen offline, som vil si at de bare kobler inn batteriet og omformeren når spenningen faller under en innstilt verdi.

Ellers er spenningen bare koblet via et vanlig nettfilter direkte til utgangen.

Har normalt en innkoblingstid på rundt 2-8ms, som skal være mindre enn tiden en strømforsyning klarer å holde spenningen.

 

Har man veldig mye støy og spenningsvariasjoner på nettet, kan en online UPS være løsningen.

Der blir nettspenningen likerettet og kjørt direkte inn på batteri/omformer hele tiden, og utgangen ligger stabilt ut fra omformeren hele tiden. Er altså ikke noe tidsforsinkelser på omskifting eller endringer på spenningen ut der.

Problemet er at de vanligvis er noe større fysisk og en del dyrere, for å takle den økte effekten.

 

Mange av dagens strømforsyninger skal jo fungere greit mellom 100-240VAC, så det er ikke nødvendigvis for lav spenning som er problemet ditt. Kan være store spenningspulser som kommer seg gjennom strømforsyningen og lager krøll.

Men har du andre maskiner i heimen som tuller seg, eller bare denne ene?

Kan jo være noe svakhet i den strømforsyningen du har i maskinen også, selv om kapasiteten i utgangspunktet er god nok.

Lenke til kommentar

Nåja... Disse billige UPSene av typen offline eller line-interactive er i all hovedsak laget 100% for å brukes til å drive en PC, så at omkoblingstiden blir for lang er egentlig bare tull. Vær klar over at selv på en 50Hz AC-spenning vil det være dødtid, og PSUene klarer den uten problem. Inngangskondensatorene lades opp til 320V fra toppspenningen, og det er bare 320V i et lite øyeblikk i hver halvperiode av sinusen.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...