Gå til innhold

Program for avspilling av videofiler til linux

Anbefalte innlegg

Har nettopp innstallert REdhat 9.0, det gikk helt knirkefritt etter at jeg endret installeringsspråk til engelsk. 8) Det jeg trenger nå er et program som kan spille av videofiler, spesiellt mpeg og avi. Er det forresten vanskelig å installere nye programmer i Red Hat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp innstallert REdhat 9.0, det gikk helt knirkefritt etter at jeg endret installeringsspråk til engelsk. 8) Det jeg trenger nå er et program som kan spille av videofiler, spesiellt mpeg og avi. Er det forresten vanskelig å installere nye programmer i Red Hat?

Hei og velkommen til "Linux miljøet" :wink:

Jeg anbefaller MPlayer som den beste medieavspiller til Linux. Hvertfall til filmer, selv om den også støtter musikk som mp3 ol.

Den klarer også spille filmer selv om du ikke har X oppe og kjører ;-) (tross for at du har SVGA libs inne tror jeg)

Linker:

http://www.mplayerhq.hu

Finner pakker der uten probs.

Lett er det også å skinne denne spilleren.

Last ned programmet og win32 codecs... (disse må legges i /usr/lib/win32 for at mplayer ska finne disse..) alt annet går som en lek.

Lykke til.

Oppdatert:

http://www.mplayerhq.hu/MPlayer/releases/c...s.tar.bz2(win32 codecs)

http://www1.mplayerhq.hu/MPlayer/releases/...er-0.90.tar.bz2

(selve programmet)

http://www.mplayerhq.hu/homepage/design6/dload.html

(Selve download pagen deres, her finnes også skins og liknende. Trykk på hvert av skinnene og se et screenshot med hvordan det vil se ut på MPlayer)

Har du problemer med Installasjon les README og annen dokumentasjon. Du får neppe problemer med installasjon. MPlayer er stort sett ikke vanskelig.[/url]

Lenke til kommentar
Jeg må altså lage en ny directory som heter win32? For å gjøre dette må jeg vel ha root priveliges, hvordan logger jeg meg enkelt inn i root fra KDE?

I terminal (konsole)

su

Skriv så inn passordet ditt, og når du får opp prompten, skriver du

mkdir /usr/lib/win32

tar -xjvf win32codecs.tar.bz2 -C /usr/lib/win32

That's it.

Kunne også blitt gjort i KDE grafisk, men jeg synes det er enklest med kommandolinja jeg:D

Lenke til kommentar

Får dette svaret i terminal:

tar (child): win32codecs.tar.bz2: Cannot open: No such file or directory

tar (child): Error is not recoverable: exiting now

tar: Child returned status 2

tar: Error exit delayed from previous errors

filen win32codecs.tar.bz ligger i /home/brukernavn/programnedlast

Lenke til kommentar

Hei, jeg vil anbefale xine, som jeg synes er enkelere å bruke og enklere å instalere..

Samtidig har den støtte for det som er nødvendig, og har detmer avanserte tilgjengelig...

http://xinehq.de/

Og på denne siden kan du laste ned rpm pakkene(det står hvilke som er nødvendig)...

http://cambuca.ldhs.cetuc.puc-rio.br/xine/

og når du har de nødvendige rpm-pakkene nede, så skriver du:

su og rootpasssord når den spør etter det..

rpm -i libxine*

rpm -i xine-ui*

og slik gjør du med alle pakkene du trenger...

Lenke til kommentar
Får dette svaret i terminal:

tar (child): win32codecs.tar.bz2: Cannot open: No such file or directory

tar (child): Error is not recoverable: exiting now

tar: Child returned status 2

tar: Error exit delayed from previous errors

filen win32codecs.tar.bz ligger i /home/brukernavn/programnedlast

prøv å bytte denne:

"tar -xjvf win32codecs.tar.bz2 -C /usr/lib/win32"

med disse:

bunzip2 win32codecs.tar.bz2

tar -xvf win32codecs.tar -C /usr/lib/win32

Edit:

Heller denne kanskje:

tar -xjvf /home/brukernavn/programnedlast/win32codecs.tar.bz2 -C /usr/lib/win3

Lenke til kommentar
Jeg vet jeg maser men jeg er helt ny på dette. Kan noen være så snill å fortelle meg hvordan man installerer et program i Red Hat 9.0 :roll: Etter dette skal jeg forhåpentligvis ikke plage dere på en stund. :oops:

Edit: Jeg bruker KDE

Jeg vet at jeg ikke svarer paa spoersmaalet ditt naa men jeg vil gi deg ett raad slik at installasjon av programmer gaar litt lettere.

Gaa her (www.fedora.us) og installer programmet apt-get, apt-get er ett "installasjons" program som gjoer det meste for deg. Det henter ned programmet, installerer og fiixer alle dependencies.

Feks aa installere mplayer : apt-get install mplayer

For aa soeke etter en pakke : apt-cache search soekenavn.

Gaa inn paa www.fedora.us og LES hvordan apt-get fungerer, saa installer programmet og du vil se at installasjon av programmer ALDRI har veart saa lett foer.

Naar det gjelder spoersmaalet ditt saa vil du finne meget gode forklaring i FAQ (Posten som er gjort sticky her paa forumet) om akkurat ditt spoersmaal.

Og husk at det er mange her paa forumet som gledelig hjelper deg visst det er noe du lurer paa.

(Det er ogsaa mange som bare er ute etter aa lag kvalm, men dem faar vi bare overse )

:wink:

Lenke til kommentar

Programmet høres fint ut det, men hvordan innstallerer jeg dette?

Gikk til Home og fant pakken, dobbeltklikket på denne, ett lite sekund så jeg en boks som kom og forsvant. Ble det installert? I såfall hvor ligger det? Skjønner at jeg skal skrive kommandoer for å bruke det, men hvor?

Lenke til kommentar
Programmet høres fint ut det, men hvordan innstallerer jeg dette?

Gikk til Home og fant pakken, dobbeltklikket på denne, ett lite sekund så jeg en boks som kom og forsvant. Ble det installert? I såfall hvor ligger det? Skjønner at jeg skal skrive kommandoer for å bruke det, men hvor?

Du har Redhat 9.0 ikke sant ?

Okay.. gjoer dette :

1: Faa opp ett shell (Kommando linjen)

2: Skriv su - <enter> saa skriver du root passordet ditt <enter>

3: I kommando linjen din skriver eller kopierer inn denne linjen :

"wget http://download.fedora.us/fedora/redhat/9/...rh90.i386.rpm"

(alt mellom " men uten " )

wget henter ned apt-get programmet og lagrer den paa disken din.

4: Saa skriver du

" rpm -Uvh apt-0.5.5cnc5-0.fdr.5.rh90.i386.rpm " (uten ")

Denne kommandoen installerer rpm pakken

Da skal apt-get veare installert

5: Saa skriver du apt-get update og foelger the instructions

Etter den er ferdig skal du veare klar for aa installere med apt-get

feks denne kommandoen vil installere mplayer:

apt-get install mplayer

Lenke til kommentar

Jeg har fått til intallasjonen, og takker for det fine tipset. Men hvordan får jeg MPlayer til å fungere med et GUI? Jeg vil helst ha det så enklest som mulig, ønsker ikke å skrive kommandoer hver gang jeg skal se ett klipp eller en film. Fant dette i dokumentasjonen til MPlayer, men skjønte ingenting :oops:

1.3 What about the GUI?

The GUI needs GTK 1.2.x (it isn't fully GTK, but the panels are). The skins are stored in PNG format, so gtk, libpng (and their devel stuff, usually called gtk-dev and libpng-dev) has to be installed. You can build it by specifying --enable-gui during ./configure. Then, to turn on GUI mode, you either

* specify gui=yes in your config file

* ln -s $PREFIX/bin/mplayer $PREFIX/bin/gmplayer , and call gmplayer instead.

Currently you can't use the -gui option on the command line, due to technical reasons.

As MPlayer doesn't have a skin included, you have to download them if you want to use the GUI. See the download page. They should be extracted to the usual system-wide directory ($PREFIX/share/mplayer/Skin), or to $HOME/.mplayer/Skin. MPlayer by default looks in these directories for a directory named default, but you can use the -skin newskin option, or the skin=newskin config file directive to use the skin in */Skin/newskin directory.

Huff dette er vanskelig :(

Lenke til kommentar
Jeg har fått til intallasjonen, og takker for det fine tipset. Men hvordan får jeg MPlayer til å fungere med et GUI? Jeg vil helst ha det så enklest som mulig, ønsker ikke å skrive kommandoer hver gang jeg skal se ett klipp eller en film. Fant dette i dokumentasjonen til MPlayer, men skjønte ingenting :oops:

1.3 What about the GUI?

The GUI needs GTK 1.2.x (it isn't fully GTK, but the panels are). The skins are stored in PNG format, so gtk, libpng (and their devel stuff, usually called gtk-dev and libpng-dev) has to be installed. You can build it by specifying --enable-gui during ./configure. Then, to turn on GUI mode, you either

* specify gui=yes in your config file

* ln -s $PREFIX/bin/mplayer $PREFIX/bin/gmplayer , and call gmplayer instead.

Currently you can't use the -gui option on the command line, due to technical reasons.

As MPlayer doesn't have a skin included, you have to download them if you want to use the GUI. See the download page. They should be extracted to the usual system-wide directory ($PREFIX/share/mplayer/Skin), or to $HOME/.mplayer/Skin. MPlayer by default looks in these directories for a directory named default, but you can use the -skin newskin option, or the skin=newskin config file directive to use the skin in */Skin/newskin directory.

Huff dette er vanskelig :(

Leste du om hvordan apt-get funka paa siden jeg gav deg ?

: :D

Skriv apt-get install mplayer-gui

Sett deg inn i hvordan apt-get funker, da hadde du sett at det er mulig aa soeke etter pakker..

Feks apt-cache search mplayer

Der hadde du funnet en pakke som heter mplayer-gui

apt-get install mplayer-gui

And wooooooooopsi, you have mplayer with GUI :)

Tror kanskje at gui versionen av mplayer blir kalt gmplayer etter at du har installert mplayer-gui pakken med apt-get.

Er sannelig ikke sikker, saa du er nesten noedt aa proeve deg fram ..

"man mplayer" faar fram dukumentasjonen om mplayer

Edit : kanskje like greit aa skrive : apt-get install mplayer* saa faar du med deg alle mplayer pakkene i samme slengen.

Lenke til kommentar

kansje litt off-topic...

hvordan får jeg inn apt-get og synaptics?

lastet ned pakkene (apt-0.5.5cnc5-0.fdr.5.rh90.i386.rpm(708.1 K)) (synaptic-0.36.1-0.fdr.1.rh90.i386.rpm(337.2 K)), trykker på dem for install, og knotter inn root-passord. Progress-baren løper deretter over skjermen, og... det var det. Ingen spørsmål om jeg virkelig vil instalere, det tar så mye disk osv. Og når jeg skriver apt-get får jeg:

[kyrre@localhost kyrre]$ apt-get

bash: apt-get: command not found

[kyrre@localhost kyrre]$

Ikke mye hjelp å få på www.fedora.us

rpm install har funket før, ikke noe prob. å f.eks legge inn Opera via rpm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...