rublings Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Da var det endelig på tide med ny datamaskin. Overlever for tiden ved å låne min bror sin XPS M1530, men når jeg er på kurs en gang i uken via jobben må det nesten investeres i noe eget. Noen krav: Fin å se på Maks pris 10.000,- Skal kunne kjøre spill som CSS og mindre krevede spill, samtidig som den må kunne kjøre nyere spill uten nevneverdige problemer Bør være grei kvalitet, ikke noe som føles billig Godt tastatur Skjerm må være 14" eller 15,4" Utifra dette har jeg sett meg ut Hp Envy 14 og har lest testen på Hardware.no. Eneste den fikk pes for der var litt varme og viftestøy, samt at skjermen var litt lav oppløsning på. Temp på palmrest var jo bare noe slikt som 35grader under load, så det kan jeg leve med, samt at litt viftestøy går bra. Skjermen er jeg litt mer skeptisk til, men den maskinen jeg låner nå har jo 15,4" med 1280x800 og jeg føler det går greit. Er på grensen dog. Vil en 14" med 1366 x 768 være bedre eller dårligere? Lurer egentlig på om det er noen som har erfaring med denne pcen, samt om det er noen gode alternativer? Kan såklart fire litt på noen av kravene hvis jeg må, men er interessert i å få vite om alle alternativer. Setter stor pris på alle svar Lenke til kommentar
rublings Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Har nå sett litt på Dell Xps 15. Vil dette være et godt alternativ? http://www1.euro.dell.com/no/no/hjem/Dell-b%C3%A6rbare-PC-er/xps-15/pd.aspx?refid=xps-15&s=dhs&cs=nodhs1&ref=lthp Ser også i spesifikasjonene at det skal være mulig å oppgradere til en skjerm med høyere oppløsning, men finner ikke dette som et alternativ når jeg skal tilpasse maskinen. Litt dumt da det ikke står noe om pris. Designmessig liker jeg nok best HPen, men om man matcher spesifikasjonen sånn noenlunde, så ser det ut som XPS faktisk ligger litt gunstigere an Lenke til kommentar
SM# Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg ville gått for Dell PCen på grunnlag av kundeservice, levering og eventuelt om noe skulle gått galt. PCen virker grei til ditt bruk utifra spesifikasjonene óg. Begge PCene ser bra ut, men erfaringsmessig (kan ha forandret seg) synes jeg HP PCene støyer ekstremt mye og skaper unødvendig mye varme. Det er rett og slett vondt å ha PCen på fanget. Dette er jo utifra den PCen jeg hadde da, men kjenner flere som sliter med det samme. Så jeg ville gått for Dell PCen, både pga. hva du sitter igjen med som PC og eventuelt om noe går galt. SM~ Lenke til kommentar
rublings Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 (endret) Takker for svar Sitter jo på min bror sin ca. 1år gamle XPS, og jeg må si den føles veldig bra. Aluminium og pianolakk er pent, og pcen føles solid. Han har hatt litt problemer, men da har Dell kommet på besøk om de ikke kan hjelpe pr. tlf, så jeg ser verdien i å ha en god serviceavtale. Eneste negativet er vel at skjermen har blitt litt slarkete, men det er vel sånn som skjer.. Jeg har dog ikke lest noen tester om dell pcen, og fant den først nå, så om noen har noen som helst erfaringer eller andre alternativer, vil jeg gjerne høre om det. Blir ikke pc kjøp før rett rundt nyåret tenker jeg, så det er fortsatt litt tid Endret 13. desember 2010 av rublings Lenke til kommentar
TMT Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg ser også etter PC selv nå, og Dellen har jeg sett mye på. Den har fått veldig bra tilbakemelding rundt om. Jeg vil påstå at det er en av de aller beste PCene hva gjelder ytelse for pris, hvor ytelse innebefatter byggekvalitet og andre (ganske viktige) ting som service. Dell XPS service er faktisk helt fantastisk. Har en XPS M1530, den er tre år gammel. De har vært upåklagelige og tilbyr ekstra hjelp til XPS, så det er å anbefale. Et lite problem er at den ikke er direkte lekker(liker veldig godt M1530, xps 15 er ikke like fin), og du må jo så klart tenke på størrelsen. XPS 15 er litt større enn Envy 14, og litt mer bulky(dessverre). Skal du bruke den mye "på farten" blir den også kanskje litt tung. 6-cellers batteriet er ikke helt prima, holder 2,5 - 3 timer. 9-cellersbatteriet koster ca 600 kr, gir veldig god kapasitet, men også litt tyngre. Den tilbys, hvis dere går på en helt "ukonfigurert", med 1080-skjerm, men den koster 1700 nok. Det er forferdelig! I USA tar de kun 100 $ for den samme... Den skjermen er visstnok fantastisk, men jeg tror ikke jeg betaler så mye for den. Lykke til med kjøpet, si gjerne ifra om du finner noen gode konkurrenter. Jeg er foreløpig litt usikker på om jeg vil gå for 13-14 tommer, eller en skikkelig 15,6... Lenke til kommentar
rublings Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Takk for svar Virker som du har konkludert med mye det samme som meg. Sitter jo også på en XPS 1530, og den ser jo meget bra ut! Den nye XPSen ser veldig grå og klumpete ut, så det kunne de absolutt gjort bedre. Vekt har ikke så veldig mye å si, da jeg er bare på kurs en gang i uken, så det er en selvfølge med 9-cellers batteriet. Jeg ringte Dell i dag og spurte litt. Fikk vite angående skjermen, og at de tydeligvis bare har belysning i tastaturet i USA Alt i alt hadde jeg nok gått for beste utgave, med tillegg som 9-celle og muligens skjermen, men så er det dette designet da... Lenke til kommentar
rublings Skrevet 25. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2010 (endret) Da var det plutselig en ny datamaskin inne i bildet! Acer Aspire TimelineX 4820TG. Ca. 10.000,- for det som virker som en fullspeccet maskin med 14" skjerm: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=610599#extra Virker som denne faktisk er hakket bedre enn Hpen. Noen som kan bekrefte/avkrefte? Knakende god batteritid og er godt design har den også! Vanskelig dette her :/ Endret 25. desember 2010 av rublings Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå