Gå til innhold

Matematikkdidaktikk


A9ta

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg går 2. året på lærerutdanninga og vurderer å ta en master i matematikkdidaktikk. Er det noen her som har gjort det? Hva synes dere om studiet og hva jobber dere isåfall med nå? Lurer litt på hvor attraktiv man blir med en master i matematikkdidaktikk iforhold til like mange år på skolen og en utdanning som adjukt med opprykk, da har man flere fag, men ikke like dypt i hvert fag selvfølgelig. Vet ikke helt hvilket trinn jeg er interessert i enda, men mellomtrinnet eller ungdomsskolen kanskje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg går 2. året på lærerutdanninga og vurderer å ta en master i matematikkdidaktikk. Er det noen her som har gjort det? Hva synes dere om studiet og hva jobber dere isåfall med nå? Lurer litt på hvor attraktiv man blir med en master i matematikkdidaktikk iforhold til like mange år på skolen og en utdanning som adjukt med opprykk, da har man flere fag, men ikke like dypt i hvert fag selvfølgelig. Vet ikke helt hvilket trinn jeg er interessert i enda, men mellomtrinnet eller ungdomsskolen kanskje.

 

Går du på Høgskolen i Bergen?

 

Ved HiB har de master i undervisningsvitenskap i matematikk, og jeg er av den oppfatningen at dette vil telle svært positivt dersom du skal bli matematikklærer, uansett nivå. Går selv 2.året på HiB og vurderer å ta undervisningsvitenskap i norsk, dette vil gi store muligheter videre.

 

Med dagens samfunn blir det også mer og mer nødvendig å ha en master for å få gode jobber, og dermed kan master være en god ting å ha i ryggen dersom du tenker i den banen.

 

Det er alltid manko på lærere, men også manko på gode faglige lærere, noe du vil bli dersom du tar masteren.

Hør evt med din studieveileder på skolen, evt sjekk med lærere når du er ute i praksis.

Lenke til kommentar

Heisann, jeg går 2. året på lærerutdanninga og vurderer å ta en master i matematikkdidaktikk. Er det noen her som har gjort det? Hva synes dere om studiet og hva jobber dere isåfall med nå? Lurer litt på hvor attraktiv man blir med en master i matematikkdidaktikk iforhold til like mange år på skolen og en utdanning som adjukt med opprykk, da har man flere fag, men ikke like dypt i hvert fag selvfølgelig. Vet ikke helt hvilket trinn jeg er interessert i enda, men mellomtrinnet eller ungdomsskolen kanskje.

 

Går du på Høgskolen i Bergen?

 

Ved HiB har de master i undervisningsvitenskap i matematikk, og jeg er av den oppfatningen at dette vil telle svært positivt dersom du skal bli matematikklærer, uansett nivå. Går selv 2.året på HiB og vurderer å ta undervisningsvitenskap i norsk, dette vil gi store muligheter videre.

 

Med dagens samfunn blir det også mer og mer nødvendig å ha en master for å få gode jobber, og dermed kan master være en god ting å ha i ryggen dersom du tenker i den banen.

 

Det er alltid manko på lærere, men også manko på gode faglige lærere, noe du vil bli dersom du tar masteren.

Hør evt med din studieveileder på skolen, evt sjekk med lærere når du er ute i praksis.

 

Går på UiA, de er ganske flinke med realfag der, så tror utdanningen blir bra. Men jeg tenker litt på hvor attraktiv jeg vil bli på ungdomsskolen med en master i matematikk iforhold til en adjunkt med opprykk f.eks., som både kan undervise i f.eks. norsk, matte og naturfag. Jeg vil selvfølgelig ha bredere kunnskap innen matematikk, men vil kanskje ikke kunne "brukes" til like mye.

 

Men jeg vet ikke, politikerene har jo sagt at det fremover vil bli mer krav på kompetanse på grunnskolen iforhold til det er nå, nå er det jo veldig mange som underviser ifag de ikke har utdannet seg i. Så det vil kanskje være bra med en god utdannelse innen et fag?

Endret av A9ta
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slik det er nå bør du ikke ha en Master dersom du ønsker å jobbe i ungdomsskolen, spesielt ikke innenfor realfag. Mange(de fleste?) ungdomsskoler foretrekker lærere med mindre utdanning (det blir billigere) som kan ta mange/de fleste fagene. Du er derimot mer aktuell for en jobb på en videregående skole. Har du mastergrad innenfor realfag er du enda mer utsatt da mange rektorer oppfatter realister som "vanskelige".

 

Hva som skjer framover vet jeg ikke, men slik er det i ungdomsskolen nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...