Stigah Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) God kveld. I de siste tre-fire årene har jeg brukt min Acer Aspire 5920G til alt. Jobb, spill, osv. Men den begynner å bli litt gammel nå, og klarer uheldigvis ikke å kjøre de aller nyeste og kraftigste spillene. Derfor har jeg lyst på en stasjonær "Gamer PC", så kan jeg fortsette å bruke laptopen for jobb. Jeg vet det finnes en haug av disse innleggene på Diskusjon, men jeg tenkte det var greit å lage et egent innlegg. Jeg kom over denne PC-en, som til normalt koster 12995 NOK. Det er dog mulig å konfigurere denne selv, og det er nettopp dette jeg trenger hjelp med. Jeg har aldri hatt en stasjonær PC før, og er usikker på hva jeg trenger, og hva jeg ikke trenger. Foreløpig vil jeg ha dette her: Kabinet Cooler Master HAF 932 Big Tower Sort Vifter: 1x 230mm Front, 1x 230mm Topp, 1x 230mm Side, 1x 140mm Bak, Rød LEDs 0 Strømforsyninger Chieftec Super Series 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 140mm 0 Hovedkort ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3 ATX, AMD890GX+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, VGA, DVI, HDMI, SATA 6Gb/s, USB 3.0 0 Prosessorer AMD Phenom II X6 1055T Six Core, 2,8GHZ/3,3GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed 0 Vannkjølingssystem CPU CoolIT Systems OEM ECO A.L.C. CPU Kjøler Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 120mm Vifte, 1800 RPM +749.00 DDR3 minneDDR3 minne Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP 0 Skjermkort Crossfire X PowerColor Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 900MHz 0 Multikortleser Ikke valgt 0 Optisk leser/brenner, Blu-Ray Lite-On Blu-Ray Writer IHBS112-37 Blu-Ray/DVD Writer, SATA, 12x, Bulk +1260.88 Harddisk SSD Intel® X25-M SSD 120GB 2,5" SATA II, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC +698.32 SSD-harddiskramme OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA SSD 2.5" to 3.5" (Bracket and screws) (Eneste valg) 0 Harddisk SSD 2 Ikke valgt 0 SSD-harddiskramme 2 Ikke valgt 0 Harddisk WD Caviar® Black 2TB SATA 3 Gb/s, 64MB, 7200 RPM +809.76 Ekstra Harddisk 1 Ikke valgt 0 Ekstra Harddisk 2 Ikke valgt 0 Ekstra Lydkort Ikke valgt 0 Høytaler Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler Sort [info] 0 Hodetelefoner Ikke valgt 0 Mus Razer Deathadder Respawn, 3500dpi, 3.5G infrared sensor gaming 0 Musmatte Ikke valgt 0 Tastatur Razer Arctosa Silver Keyboard USB, Nordic layout 0 Trådløst nettverk - USB Ikke valgt 0 Operativsystem Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit Norsk Komplett, kun til PC produksjon 0 Office ready PC Ikke valgt 0 Spill Ikke valgt 0 Skjerm Ikke valgt 0 Overspenningsvern/UPS Ikke valgt 0 Etter mine beregninger kommer dette til å koste meg 16607,96 NOK. (oppdatert pris: 16512,96) Så ... Er det noe på denne listen jeg absolutt ikke trenger, og er det noe på denne listen som jeg absolutt trenger? Eller bør jeg velge meg en annen maskin? Jeg håper virkelig noen av dere på Diskusjon kunne ha hjulpet meg her! Takker og bukker på forhånd Endret 10. desember 2010 av stigah Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Skal du ha en Stasjonær bør du ha en skjerm. Den Cooolit vannkjølings saken du har valgt ville jeg byttet ut med Corsairs H50 eller evntuellt H70(denne er litt dyrere) men er smak og behag. Selv ville jeg sløyfet multikort leser, men har du behov for sånt så er det vel kjekt å ha Personlig ville jeg også ha byttet ut høytalere med et ok headsett, men igjen er det smak og behag. Oppsettet ser greitt ut egentlig. Er bare litt småjusteringer som er egentlig en smakssak. Liten leif eller to snek seg inn. H70 er ikke en opsjon på konfigurasjons siden til komplett på den aktuelle pcen så den er no go dessverre Endret 10. desember 2010 av Phyltre Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 Takker for svar Glemte helt av skjerm ja. Og siden du anbefaler Corsairs H50, velger jeg heller det (1 kr billigere. Er dessverre umulig å velge H70) Ja, kan nok ta bort multikort-leser. Har egentlig ikke brukt for det. Og så vil jeg også nevne at jeg har dette headsettet, tror det er greit nok det, håper jeg. Men denne PC-en skal klare å kjøre de aller nyeste spillene, på best oppløsning, grafikk, osv? Tenker da på spill slik som Crysis. (Eneste jeg kommer på i farten) Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Har personlig ikke noen erfaring med verken Coolit kjølere eller H50 kjøler. Men lest en del rundt forbi om folk som har vært misfornøyd med Coolit kjøleren pga defekte enheter. Har ikke linker her og nu slik at jeg kan verifisere dette men er jo bare søke på google så finner man ut av det meste Lenke til kommentar
Covi Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Er det muligheter for at du kan bygge selv(det er ikke så vanskelig, nesten på samme nivå som å bygge lego etter bruksanvisning). Kan få bedre oppsett ved og bestille del for del, og kanskje billigere! Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 Takker for tipsene Men hvis jeg skal bygge helt selv, er jeg nødt til å vite hvilke deler jeg trenger, for jeg har absolutt null peiling på dette. Jeg trenger vell at det som er i listen min, pluss masse ledninger, osv? Og du kan garantere at det er nesten like lett å bygge en PC, som å bygge Lego? Er litt dumt hvis jeg ødelegger noen av delene, eller ikke finner ut hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Stigah: Angående Head sett. Kjekt med god lyd og slikt. Selv Bruker jeg ikke mer enn 300 - 600 på ett head sett. men Blir penger av det uansett når man kjøper kanskje 3 eller 4 i året. Dem har gått i filler i tur og orden pga snuble i kabler, tråkket på dem etc. Covi: Bygge selv? Mener du da bygge vannkjøling? Det er da i så tilfelle fullt mulig men tviler på det kan gjøres billigere enn å kjøpe en ferdig enhet a la H50 eller Coolit ECO A.L.C. Men alt det er egentlig litt offtopic. Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 Stigah: Angående Head sett. Kjekt med god lyd og slikt. Selv Bruker jeg ikke mer enn 300 - 600 på ett head sett. men Blir penger av det uansett når man kjøper kanskje 3 eller 4 i året. Dem har gått i filler i tur og orden pga snuble i kabler, tråkket på dem etc. Hehe Fikk headsettet i bursdagspresang, men måtte ut med 600 kroner selv. Og jeg håper at folk kan anbefale meg deler, i tilfelle jeg ikke skal ha denne pakken. Hvis dere synes pakken ser grei ut, håper jeg at dere forteller meg hva jeg må oppgradere, hva jeg ikke trenger, osv. Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Tror heller jeg kjøper delene hver for seg. Hva synes dere om denne pakken? Kabinett: NZXT Phantom Big Tower Hvit PSU: CORSAIR HX 1000W ATX12V 2.2 / EPS12 Hovedkort: CPU: CPU-kjøler: NOCTUA NH-D14 S-775/1156/1366/AM2+/AM3 Skjermkort: ASUS GEFORCE GTX 580 1536MB PCI-E DVI/HDMI RAM: Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 6GB SSD: Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB Harddisk: WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s Har aldri i mitt liv bygd en PC før, og aner ikke hva mer jeg trenger en det som er på listen. Har ikke funnet noe bra hovedkort og CPU enda. Håper virkelig noen kan hjelpe meg! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Om du ikke har en DVD-brenner fra før bør du også få det med deg. Ville gått ned litt på minnet, sett at du ikke skal overklokke noe voldsomt. Kanskje lagt inn en 2TB disk i stedet for den på 1TB, men om du vet det holder med 1, så er den sannsynligvis grei. Nå vet ikke jeg helt hvor du ønsker å legge deg, men en OK prosessor fra Intel er i5-760 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604498. Går du for LGA 1156, må du passe på at du ikke kjøper trichannel RAM (tull å betale mer for noe du ikke kan utnytte til det fulle!). Samme gjelder forøvrig om du går for en AMD-rig. Når det kommer til PSU - OK? Holder sannsynligvis mer enn lenge for deg --> http://www.dustinhome.no/pd_5010314588.aspx Kabinett er en smakssak, og jeg antar det du har plukket ut gjør jobben greit. Med bare en harddisk, ingen vannkjøling osv, ville jeg gått for noe mindre. Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) Takker for tipset Da ser listen sånn ut: Lager bare en ny her, sånn at jeg har litt oversikt over hva som sto på den forrige listen: Kabinett: NZXT Phantom Big Tower Hvit PSU: CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V Hovedkort: CPU: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 CPU-kjøler: NOCTUA NH-D14 S-775/1156/1366/AM2+/AM3 Skjermkort: ASUS GEFORCE GTX 580 1536MB PCI-E DVI/HDMI RAM: SSD: Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB Harddisk: WD Caviar® Black 2TB DVD/BR: Lite-On Blu-Ray Writer IHBS112-37 Kabinett er en smakssak, og jeg antar det du har plukket ut gjør jobben greit. Med bare en harddisk, ingen vannkjøling osv, ville jeg gått for noe mindre. Fikk svar fra en at hvis man hadde null greie på PC, så var det ikke vits å kjøpe vannkjøling, for han sa at folk bare brukte det for å overklokke PC-en (eller hva nå det kalles). Tenkte derfor at jeg kunne kjøpe det etter en stund. Men hvis dette ikke stemmer, kan jeg godt kjøpe det nå. Endret 12. desember 2010 av stigah Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Beklager virkelig for maset, men kan noen være så snill å gi meg noen tips/anbefalinger? Hadde satt stor pris på det Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Hvis du har 15.000 kroner å kjøpe "gamer pc" for, så kan du få langt mer enn i5. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601325 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=477710 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614349 Og ett operativsystem i tillegg. Tipper valget faller på Windows 7 Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Takker og bukker for svar! Skal selvfølgelig ha Windows 7 ja Har også oppdatert listen kraftig, tror jeg. Går litt i surr her. Hadde vært awesome hvis noen kunne tatt en rask titt på den! Tabellen finnes her her! Takker og bukker hvis noen gidder å ta en rask titt, og fortelle meg hva jeg trenger, og hva jeg ikke trenger. Det er sikkert litt rotete i tabellen, men jeg håper det går greit. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Ser greitt ut det oppsettet der ut ifra hva jeg kan se. Hadde det vært opp til meg ville jeg vurdert en litt større SSD til OS. 40 GB er litt i minste laget etter min smak, men som sagt det er smak og behag og lommeboka styrer gjerne også litt Bare husk å putte page fila på "snurredisken" når du skal installere operativ systemet (så varer SSDen litt lenger) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå