Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elektrisk feil, Kia Pride '99

Per O.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et elektrisk problem jeg ikke komme til bunns i. Problemet er at viskerne og kupeviften ikke fungerer. Dette har oppstått over tid, og det fungerte å "vrikle" på den sorte ledningen på hovedsikringen for å få de igang. Dette fungerer ikke lenger og jeg leter etter svar for å få ting igang igjen. Sikringene er hele og pene.

Legger ut en "dusør" på kr 500,- til den som gir info som resulterer til at problemet blir løst.

På forhånd takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal se på det i morgen. Har du noen tips på hvor jeg skal starte å feilsøke?

Nå vet ikke jeg akkurat hvilken ledning du refererer til i første post, men dersom du positivt vet med sikkerhet (altså ikke tilfeldigheter og placebo) at det hjalp å rive litt i den ledningen for å løse samme problem før, så høres det jo ut som dette samme området et hot tips til hvor man bør begynne å lete.

Når det hjelper å rugge eller røske i en ledning for å få noe til å virke, så er det jo fordi man har dårlig kontakt. Dersom man har dårlig kontakt i noe det går en del strøm gjennom (som feks en vifte på full), så vil den dårlige kontakten bli verre og verre for hver gang strømmen brytes eller kobles til. Det blir brent. Hos deg nå har enten det motsatt skjedd, problemet har fikset seg selv, eventuelt du har isteden fått ett nytt i tillegg, feks skadet en bryter, en styringsenhet, ol, eller det samme gamle problemet har blitt permanent.

Utover det vet jeg vel ikke om noen annen måte enn å måle seg frem, og/eller eventuelt teste ved komponenten som ikke virker, gi den hhv direkte jord og direkte pluss for å finne ut hva som mangler, og gå videre bakover i systemet på jakt etter synderen avhengig av resultatet. Noen ganger kan man komme unna med å "jukse" og feks legge opp en ny jording, men noe universalsvar for tilfeldige elektriske feil er nok vanskelig å gi. :)

Kan også tenkes det finnes noe gjengangerfeil på din biltype, som isåfall er det nærmeste universalsvar man kan få, men det kjenner dessverre ikke jeg noe til på din bil.

Endret av pcp160
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elektriske feil kan bare finnes på en måte.

- Sjekk sikringen (er den ok gå videre, hvis ikke bytt sikring)

- Mål kontakten inn til den elektriske komponenten (får den strøm gå videre, hvis ikke er den elektriske komponenten ødelagt)

- Mål deg tilbake ett hakk, f.eks sikringsboksen (går det strøm gjennom her? Hvis ja har du ledingsbrudd)

Ellers er jordingsfeil en fiende.

Multimeteret er din venn :)

EDIT: Hvis du vet at komponentene er i orden, å det må være feil i ledningsnettet kan det være en fordel å skaffe koblinksskjema over bilen.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...