Gå til innhold

NDT-kontrollør

myraas

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er snart ferdig med lærlingtiden min å vil da få fagbrev som NDT-kontrollør, jeg har fram til nå tatt nivå 2 sertifikat innen MT, PT, VT og har snart eksamen i UT-nivå 2..

Bedriften som jeg har lærlingkontrakt med vil etter endt lærlingtid ganske sikkert tilby meg fast stilling da vi er underbemannet å stadig har innleide for å jobbe med ndt, men jeg begynner å bli såpass "gammel" nå at jeg kunne tenkt meg å jobbe offshore noen år for å kunne opparbeide meg en god inntekt for så å invistere pengene i en bolig til meg og kjæresten. Lønnsmessig veit jeg at det er dårlig betalt ved bedriften min så er derfor jeg ønsker en større inntekt i noen år framover..

Har gått 5 år på vidregående før jeg begynte i læra så jeg har jo hvert litt seinere ut i jobblivet en mange andre så ønsker derfor å "ta igjen" det jeg har gått glipp av sånn økonomisk sett så jeg kan forlate redet å begynne mitt eget liv.

Så er spørsmålene:

1. Om jeg får fagbrevet eller ikke vil dette gi en lønnsmessig forskjell?

Er jo tross alt sertifikatene som bestemmer om du kan jobbe med ndt eller ikke..

2. Hva kreves av kurs for å jobbe offshore?

3. Hvor variert vil arbeiddagene være? Kanskje litt vanskelig å svare på da det vil variere med hvor man er ansatt?

4. Hva er den vanligste rotasjonen som blir brukt?

5. Hva kan man forvente av lønn som ny mann offshore, og hvor fort stiger man i lønn?

6. Er behovet stort for NDT i offshore?

Håper noen har erfaring rundt dette spennende faget og vil dele dette med meg.

stian

Endret av myraas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har ikke erfaring innen NDT - men de er støtt og stadig på besøk og går under samme ordning.

1. Om jeg får fagbrevet eller ikke vil dette gi en lønnsmessig forskjell?

Er jo tross alt sertifikatene som bestemmer om du kan jobbe med ndt eller ikke..

Firmaet jeg jobber for ansetter etter hva jeg har hørt, ikke folk uten fagbrev lengere. Jeg vet dessverre ikke hvordan det er på resten av feltet, men regner med at de fleste stiller krav til fagbrev.

Hva kreves av kurs for å jobbe offshore?

Man må hvertfall ha grunnleggende sikkerhetskurs. I tillegg til dette kommer det interne krav til de forskjellige stillingene. Disse kursene blir gjerne dekket av bedriftene.

Hvor variert vil arbeiddagene være? Kanskje litt vanskelig å svare på da det vil variere med hvor man er ansatt?

Det kan jeg dessverre ikke svare på.

4. Hva er den vanligste rotasjonen som blir brukt?

Operatørselskapene og noen kontraktørselskap går "2 uker jobb, 4 uker fri", mens Enkelte kontraktørselskap går "2 uker på, 4 uker fri, 2 uker jobb, 3 uker fri".

5. Hva kan man forvente av lønn som ny mann offshore, og hvor fort stiger man i lønn?

Varierer med hvor man starter i lønnsklasser, men alt ifra 420 000 - 500 000 vil jeg tippe.

Håper det var til hjelp

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Vet ikke hvilke firma du jobber i, men på jobben min (som såogsi kun har utstyr som skal løftegodkjennes årlig (som og innebærer NDT o.l i ny og ne)) bruker vi AGR (www.agr.com) og innimellom noe som heter Mongstad Test og inspeksjon (MTI), kan jo høre med de kanskje?

Tror AGR utfører arbeid offshore for Statoil og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...