Gå til innhold

ny amd vs gammel intel cpu?

(ODIN)

Anbefalte innlegg

noen som har en formening om hvordan amd phenom x2 565 black edition yter i forhold til en god gammel intel e6600 dual core?

tenker å prøve ut amd etterhvert. skal kjøpe et relativt bra hovedkort som holder slik at jeg kan bytte noe senere til en sekskjerner men fikk litt lyst å prøve phenom 565.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takker for svarene. ja hadde lyst å prøve en unlock :)

er 565en ved siden av sekskjernene det som teller hos amd for dagen eller er det andre amd prosessorer jeg bør se på? tenker kanskje at hvis jeg må opp i rundt 16-1700 kr er det vel like greit å kjøpe intel.

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar

ahh vanskelig.

hadde tenkt å legge en 1500 + - på hovedkort. hadde virkelig lyst å prøve amd igjen men ser vel ut til at jeg havner på en intel av et eller annet slag. isteden for å kjøpe en 565 og senere oppgradere til en sekskjerne er det vel like greit å satse på en intel ie7.

tenker mer på holdbarhet.

takk igjen for svarene lenge siden jeg bytta komponenter så jeg er litt ute av det.

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar

valgets kvaler. ser at en intel 860 ligger på litt under 2 lapper. er den ok eller? eller er det et bedre valg å kjøpe en 565 nå og oppgradere om et års tid? spiller noe av og til men regner da med at 565 klarer å dra det som er ute nå?

intel og en mindre gave til kjerringa?

eller amd og muligens en gave mer til kjerringa?

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar

Hva er egentlig totalbudsjettet ditt? Spillytelse avhenger jo også mye av grafikkortet

vel jeg holder på å bygge en relativt altomfattende htpc til tv der alt gøy skal samles inkludert spill når jeg en sjelden gang får tid.

alt er relativt nytt eller helt nytt. kjøpte nettopp et amd 6870 men sitter på et gammelt gigabyte p35 hoverkort og en gammel intel e6600.

budsjettet ligger på alt fra 2- litt over 3000. trenger et bra hovedkort med litt ekstra funksjoner slik at jeg kan fikle litt og en cpu som kjører alt jeg nevner her uten problemer og gjerne et år fremover.

hadde egentlig lyst å prøve amd igjen men sliter litt siden jeg ikke vet om det duger, vanskelig å finne et godt hovedkort også.

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar

HTPC? Ingen tvil om jeg hadde valgt AMD til det.

Kort og greit grunnet brikkesett med PCI-E lanes og ett moderne integrert grafikkort i motsettning til søpplet Intel har med sin Extreme graphics (Ekstremt dårlig med andre ord) i tilegg er Linux støtten faktisk bedre hos AMD enn hos Intel også så til og med her taper Intel terreng.

Lenke til kommentar

i7 er dyrt og definitivt overkill for HTPC.

Hva skal du spille? Jeg ville passet litt på TDP for HTPC. Skal tross alt stå i stua og være minst mulig bråkete :)

Selv har jeg en Athlon II 250 som spiser 1080p til frokost, men begrenset spillytelse med integrert GPU...

Lenke til kommentar

takker for alle svar.

det er en htpc som skal kunne takle alt jeg slenger mot den inkludert spill. spiller en del fps da gjerne nye, så jeg må ha noe kraft. må jeg legge ned datarommet da ungen min skal ha dette. dvs alt blir å foregå på htpcen min.

er det verdt å oppgradere fra en intel e6600 til en amd 565 black edition? finner det vanskelig med hovedkort pg da jeg må ha 3 pcie spor.

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar

Om du fjerner støyfaktoren fra HTPC kravet så kan du gå crazy med power i allefall.

Og skal du ha 3x PCI-E spor så er det kun verdt å satse på AMD, samme hvordan man snur og vender på det, billig brikkesettene til AMD gir mer smell for pengene her enn LGA 1366 plattformen hos Intel.

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet; en 565 er fra 50-100% bedre enn E6600, mulig en del mindre i noen spill siden de oftest kompileres med tweaks for intel-prosessorer. En annen fordel er at du kan unlocke flere kjerner. Som det blir sagt over gir AMD mer for pengene på chipset-siden og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...