Gjest Slettet+56132 Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Hallo Jeg går på allmenn påbygg. Jeg har tenkt til å ta Geofag 1 som privatist enten nå til våren eller fra høsten, jeg har skaffet den nødvendige boken som trengs terra mater jeg går ut ifra at denne boken er tilstrekkelig. Men er det noen som har hatt dette faget før som kan forklare nærmere når jeg burde ta faget som privatist? er faget enkelt nok om jeg kan samkjøre det med allmenn påbygg? Er det muligheter for at jeg kan drite opp i programfaget som jeg har på allmenn påbygg Biologi 1, så fører jeg inn karakteren fra dette inn på vitnemålet på allmenn påbygg? Jeg syntes personlig at Geofag er interessant hvor man finner ut mer om jorda generelt, som for eksempel naturkatastrofer, ekstrem vær, isbreer, osv. Noen som har noe å fortelle? Lenke til kommentar
eveant Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Jeg lurer også på dette. Er geofag bare et utdypende kurs av den geografien man har i første klasse? Hvis det er det, er det jo enkelt å få bra karakter + interessant. Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Geofag handler om grunnleggende elementer i naturmiljøet, som berggrunn, løsmasser, luft og vann. Dette er naturressurser som spiller en stor samfunnsmessig og økonomisk rolle både lokalt og globalt. I Norge er naturressursene med på å sikre økonomien i samfunnet, og Norge er en sentral bidragsyter på det geofaglige forskningsområdet Har hatt geofag 1 og synes faget var altfor lett, jeg fikk 5 i faget. Selv hadde jeg null interesse for faget og synes det var møkk kjedelig, men geofag er et fag der du kan få bra karakter hvis du er muntlig aktiv i timen( dette gjelder da ikke privatist), jeg var ganske aktiv i timen og det ga resultater. Men det er absolutt et fag du kan lese deg til bra karakter selv, hjelper sikkert hvis du liker alt dette tullet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Noen andre som kan fortelle mer konkret hvordan opplæringen er? Da sikter jeg på om det går fort i faget, mye å lese, vanskelighetsgrad, litt om eksamen, og om dette er mulig å kjøre samtidig med allmenn påbygg eller om jeg burde ta det alene når jeg går i læretiden? Jeg har fått svar på vanskelighetsgrad men jeg vil gjerne høre det fra flere synspunkter. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Jeg har Geofag X, som er mye av det samme som Geofag 1. Eneste forskjellen er at i Geofag 1 har man 2 praksistimer i uka der man er ute og ser på forskjellige geologiske ting med jorda. Man skal i alle fall det, ser for meg at det er vanskelig å gjennomføre, så det er nok kanskje noen som ikke har så mye praksis. I alle fall, jeg syns læreren er god. Noen ting går han gjennom veldig fort, men det er ikke vanskelig å lese seg til god karakter. Jeg har lest forholdsvis hardt dagen før prøvene og har fått to seksere. Jeg syns faget er veldig gøy. Om ikke alt, så i alle fall det meste av det. Mye av undervisningen vi får er gjennom filmer, særlig dokumentarer tatt fra for eksempel National Geographic Channel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Men kan dere anbefale å ta geofag 1 sammen med allmenn påbygg eller burde jeg vente til etter allmenn påbygg og heller gjøre dette i læretiden når jeg har bedre tid? Lenke til kommentar
Jahris Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Jeg vil anbefalle deg å ta faget. Jeg har tatt det nå i høst som privatist sammen med en del andre fag. Er en mye å huske, men selve fakta er ikke spesielt vamskelig. Det eneste som kan være litt stress er at du må skrive en geofagoppgave om et land utenfor norden som skal legges frem på eksamen. Vil si at dette er det enste tidskrevende ved faget. Fakta fra boka bør sitte etter noen dager med effektiv lesing Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Hvilke bøker anbefaler dere eller er den boka som jeg har god nok? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Jeg syns Terra Mater er god. Fine illustrasjoner og gode forklaringer, etter min mening. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Trenger jeg å ha gått gjennom geografi fra før for å kunne ta Geofag 1? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Du trenger ikke. Geofag er utvidet Geografi. Klart det er lettere om du har hatt geografi, men ikke et must. Eventuelt kan du ta det andre veien. Geografi blir veldig lett å ta når du har hatt Geofag. Geofag er det meste Geografi er, bare mer detaljert. Det er noen ting innenfor Geografien du måtte ha lest, som befolkningsteorier og sånt. Men det meste er felles, bare mer detaljert i geofag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Et spørsmål til, hvis jeg tar Geofag 1, kan jeg overskrive Biologi 1 dersom jeg er misfornøyd med karakteren i Biologi 1 med Geofag 1 og fag karakteren? Jeg takker for alle svar. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Så lenge du oppfyller timekravet så er ikke det noe problem. og det gjør du. Biologi 1 er fem timer, geofag 1 er fem timer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå