Bllink Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Hei! Bilen er en Audi A4 1.8T B5 96mod Var på besøk hos foreldrene mine hinn dagen. Da jeg skulle gå, starta jeg bilen, og kjente at den rista fælt, og nappa ved gasspådrag. Tenkte at dette kunne være at det var kun 3 sylindera som gjekk. Skrudde av coilane, og der låg det olje nedi med tennpluggane. Så da fekk jeg skifta toppdeksel pakninga ganske fort. Deretter renska eg ut så masse av oljen som jeg klarte, med papir og kompressor luft. Satt alt på plass igjen der det skulle være, og prøvde å starte bilen. Ja den starta, men gjekk fortsatt bare på 3 sylindera. Har funne ut at det er sylinder 2 som ikkje går rundt. Har bytte tennplugga rundt, og bytta rundt på coilane. Har testa at alle tennpluggane gnistra. Har til og med kjøpt en ny tennplugg til bare sylinder 2, men funker fortsatt ikke. Har målt over kontaktane til coilane med kun tenninga på, og alle viser 12V. Har lest litt rundt på nettet at det kan være alt fra styringsenhet til brente ventiler. Men har enda ikke forklart problemet mitt til noen andre. Er det noen her som kan være så snill å gi meg noen råd og tips? Er like før jeg begynner å grine her, er så lei. Skulle egentlig til Bergen ikveld på julebord, men må utsettest til imorgen, og ta buss :S Takker for alle svar Lenke til kommentar
McLuddis Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Vel, her er min erfaring med akkurat dette problemet. Har en Kia Sportage -95 som gikk på bare tre sylindre. Fant ut at det var en tett innsprøytningsdyse som var synderen. Jeg fikset det ved å demontere dysene og blåse de med trykkluft i alle åpninger. Funket fint og den går som ei klokke, til Kia å være... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Få bilen inn på verksted. Dersom ventiler er brente, så vil du oppdage dette med kompresjonstestutstyr. Dårlig / Manglende tenning finner du ut av med en tenningslampe. Jeg er 70% sikker på at du har tenningsproblemer. Få fatt i en tenningslampe. Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Okok. Skal ta kompresjons test på den, og så skal jeg prøve å skifte styringsenheten Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Det er som regel defekt coil og dem ryker ofte. Har dem gått og badet i olje over tid hr det helt klart mye og si på levetiden. Vær helt sikker på at du har sjekket dette ordentelig og at du har hatt tunga rett i munnen når du har kryssbytta og diagnosert at dem er i orden. Kan ikke si jeg personlig har vært borti så veldig mye annet på de bilene her. Veldig sjeldent toppen må av på disse 4 sylindra motorene pga brente ventiler, stempler e.l. Har vært borti defekt styreenhet og samme problem, men kun på 6syl motor eller mer. Defekt dyse er mer et japan/kina problem og det er som regel en periodisk feil. Uansett kompresjonstest er neste steg og da får du svaret på alt. Tenningslampe er et råflott verktøy når det kommer til diagnose på sånne ting her, men disse har ikke pluggkabler så da er det ikke så lett. Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) Coilane er jeg rimelig sikker på funka.. Testa alle på sylinder 4, for kun der jeg klarte å sjekke tennpluggane fra bilsete, aleine Så da kan det også være ledningsbrudd en plass, så jeg skal ta å ohme imorgen. Men jeg prøver å skifte styreenhet først, sia det ikke koster noe. En kompis har liggende Endret 12. desember 2010 av Bllink Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Har tatt kompresjonstest på den. Og resultat var alt fra 13.3bar til 14.7bar .. Og det var sylinder 2, som ikkje vil gå på, som hadde 14,7bar, also mest :O Då kan vi vell utelukke at det er noke feil med motoren da? :O Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Ja, da er det nok ikke noe som er galt mekanisk med motoren, om du stikker fingern nedi plugghullet om det er mulig. Får du bensin på fingern da? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Har tatt kompresjonstest på den. Og resultat var alt fra 13.3bar til 14.7bar .. Og det var sylinder 2, som ikkje vil gå på, som hadde 14,7bar, also mest :O Då kan vi vell utelukke at det er noke feil med motoren da? :O Bra! *Jepp, det er helt sikkert. Kompresjon skal være særdeles dårlig for at du merker det på tomgang. Dårlig kompresjon kan også merkes med at trykket kommer opp oljepåfyllingshullet. Kjøp deg en tenningslampe. Sjekk på hver pluggledning. Post resultatet her... Et annet triks er å kikke oppi motorrommet i mørke. Da vil man se eventuelle overledninger som gnister rundt pluggledninger ol. Denne metoden har jeg brukt med suksess på påhengsmotorer. Fant en gang en coil med en fuktig mikrosprikk med dette trikset. (Denne metoden finner du garantert ikke i noen bøker! ) Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Har tatt kompresjonstest på den. Og resultat var alt fra 13.3bar til 14.7bar .. Og det var sylinder 2, som ikkje vil gå på, som hadde 14,7bar, also mest :O Då kan vi vell utelukke at det er noke feil med motoren da? :O Bra! *Jepp, det er helt sikkert. Kompresjon skal være særdeles dårlig for at du merker det på tomgang. Dårlig kompresjon kan også merkes med at trykket kommer opp oljepåfyllingshullet. Kjøp deg en tenningslampe. Sjekk på hver pluggledning. Post resultatet her... Et annet triks er å kikke oppi motorrommet i mørke. Da vil man se eventuelle overledninger som gnister rundt pluggledninger ol. Denne metoden har jeg brukt med suksess på påhengsmotorer. Fant en gang en coil med en fuktig mikrosprikk med dette trikset. (Denne metoden finner du garantert ikke i noen bøker! ) Ahh, for å sjekke etter kortsluttning etc? Om jeg har forstått deg riktig.. Ja, da er det nok ikke noe som er galt mekanisk med motoren, om du stikker fingern nedi plugghullet om det er mulig. Får du bensin på fingern da? Det er ikke mulig Men kan prøve med noe annet jeg finner Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) Har prøvd å skifta styreenhet nå, og da ville den ikke starte i det hele tatt, så er nok ikke den da.. Litt glad for det og, for ny kosta den rundt 15.000 :O Hva du mener med tenningslampe btw? Feilsøkinsverktøy, noe som går an å få kjøpts hos biltema? Og en kompis av meg som er mekaniker, mener det kan være tenningsmodulen? Noen synspunkt rundt det? Endret 15. desember 2010 av Bllink Lenke til kommentar
Kong_Tom Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Hvis jeg ikke tar feil er det vel separate coilpakker til hver sylinder her, så da er det ikke noe hjelp i tenningslampe, med mindre du får tak i en som er spesiallaget til dette. Det du bør gjøre er at du måler motstanden på både primær og sekundærside på coilpakkene, da dette er den enkleste måte å se om det er noen av dem som har gått. Dette er nemlig det vanligste problemet på diagnosen du har gitt her. Og, selv om du ser gnist på pluggen når du ikke har dem i motoren betyr ikke det at colen er OK. Har du ett brudd i sekundærspola på coilen vil den gnistre når du ikke har kompresjon men så fort du setter pluggen tilbake i motoren og får kompresjon på den vil høyspenningen legge seg over bruddet i spola. Endret 16. desember 2010 av Kong_Tom Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 Hvis jeg ikke tar feil er det vel separate coilpakker til hver sylinder her, så da er det ikke noe hjelp i tenningslampe, med mindre du får tak i en som er spesiallaget til dette. Det du bør gjøre er at du måler motstanden på både primær og sekundærside på coilpakkene, da dette er den enkleste måte å se om det er noen av dem som har gått. Dette er nemlig det vanligste problemet på diagnosen du har gitt her. Og, selv om du ser gnist på pluggen når du ikke har dem i motoren betyr ikke det at colen er OK. Har du ett brudd i sekundærspola på coilen vil den gnistre når du ikke har kompresjon men så fort du setter pluggen tilbake i motoren og får kompresjon på den vil høyspenningen legge seg over bruddet i spola. Okei, hva skal isåfall verdiene være? Lenke til kommentar
Kong_Tom Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 vet ikke akkurat, men hvis du måler alle sammen vil du fort se om det er en som skiller seg ut i forhold til resten. Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Ja ser den. Men det er omtrent det samme som når jeg komp testa bilen. Varierte fra 13.3 til 14.7 bar. For meg fortalte det lite Men vi prøver Endret 16. desember 2010 av Bllink Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Gamlingen har samme problem på sin '96 mod Astra med 1.6 16V motor. Skjedde etter å ha kjørt i en 3km lang oppoverbakke, og der er ikke kompresjon på sylinderen som ikke fyrer. Antar at det da er opphengt ventil eller noe? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Gamlingen har samme problem på sin '96 mod Astra med 1.6 16V motor. Skjedde etter å ha kjørt i en 3km lang oppoverbakke, og der er ikke kompresjon på sylinderen som ikke fyrer. Antar at det da er opphengt ventil eller noe? Brent eksosventil. Edit: Tror det var spesielt syl. 3 eller 4 som pleide og ryke. Hvilken sylinder er død? Er uansett helt vanlig. Endret 18. desember 2010 av Mekker`n Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Gamlingen har samme problem på sin '96 mod Astra med 1.6 16V motor. Skjedde etter å ha kjørt i en 3km lang oppoverbakke, og der er ikke kompresjon på sylinderen som ikke fyrer. Antar at det da er opphengt ventil eller noe? Brent eksosventil. Edit: Tror det var spesielt syl. 3 eller 4 som pleide og ryke. Hvilken sylinder er død? Er uansett helt vanlig. Ja det er sylinder 3 som er null kompresjon i. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Vel nå har han testa kompen, og siden han hadde det så stenger alle ventiler seg som de skal. Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 Noen som vet hvor tenningsmodulen sitter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå