Gå til innhold

Diverse spørsmål om vitnemål og realfag

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Hei

Jeg har hatt en diskusjon med en tredje part, om hvordan fagene blir ført inn i vitnemålet.

Jeg mener at hvis man for eksempel hadde 1T matte på VG1, så R1 matte på VG2, og så R2 matte på VG3 så er det bare R2 matte karakteren som er tellende, fikk du 6 i R2 da er det karakter 6 som gjelder og ikke for eksempel 4 i 1T matte på VG1. Stemmer dette?

Hvordan fungerer det dersom du har for eksempel Fysikk 1 og Fysikk 2? blir begge karakterene oppført på vitnemål som tellende eller bare for den siste versjon som er Fysikk 2?

Er det mulig å ta all matematikk som man får realfags poeng for hvor poengene er tellende? eksempel du har tatt S1 (0,5p), S2 (0,5p), R1 (0,5p), og R2 (1p) da har jeg 2,5p for disse fire matematikk fagene er dette mulig? eller vil R matten overskrive S matten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle avgangsfag blir oppført på vitnemålet. Avgangsfagene er:

VG1:

Engelsk

Samfunnsfag

Naturfag

Geografi

T-matte

VG2:

Fremmedspråk

Programfag (inkluderer R1 og FY1)

VG3:

Norsk muntlig

Norsk hovedmål

Norsk sidemål

RLE

Historie

Kroppsøving

Programfag (inkluderer R2 og FY2)

Det vil si at både T-matten, R1 og R2 blir oppført med egne karakterer. Det andre spørsmålet kan jeg ikke svare på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at hvis man for eksempel hadde 1T matte på VG1, så R1 matte på VG2, og så R2 matte på VG3 så er det bare R2 matte karakteren som er tellende, fikk du 6 i R2 da er det karakter 6 som gjelder og ikke for eksempel 4 i 1T matte på VG1. Stemmer dette?

Nei, det stemmer ikke. Alle de tre karakterene kommer på vitnemålet siden alle er avsluttende fag.

Angående S1, S2 og R1, mener jeg at fordi S1 og S2 tilsvarer R1 så må du velge mellom disse. Enten S1 og S2 = ett poeng, eller R1 = ett poeng.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Min mening var bygget opp av påstander fra forumet, men jeg har vist tatt feil her.

Hvordan vil dette fiktive vitnemålet bli satt opp? jeg tar i utgangspunktet meg selv. Jeg tar ikke med muntlig og sidemåls karakterer ellers blir det så rotete og langt.

VG1: Bygg og anlegg

• Norsk 3
  • Engelsk 3
  • Gym 4
  • 1P matte 4
  • Naturfag 5
  • Produksjon 4
  • Bransjelære 4
  • PTF 4

VG2: Klima, miljø og energi

• Norsk 4
  • Engelsk 4
  • Samfunnsfag 4
  • Gym 4
  • Produksjon 5
  • Bransjelære 5
  • PTF 5

VG3: Allmenn påbygg

• Norsk 4
  • Naturfag 5
  • Historie 5
  • T2 matte 5
  • Gym 5
  • Biologi1 5

Vil alle disse fagene telle og bli oppført på vitnemålet som NTNU skal se på pluss realfag fra realfagkurset?

Lenke til kommentar

Nei. Jeg har ikke tid til å gå skikkelig gjennom det, men jeg kan uten videre si at norsk ikke er avsluttende før VG3. Det betyr at om du nå går påbygg, så vil det kun være de norsk-karakterene du får dette skoleåret som kommer på vitnemålet. Engelsk for yrkesfag er dessuten avsluttende det andre året, så kun karakteren fra VG2 kommer på vitnemålet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Men da stemte jo min intuisjon, bare en formulering feil, det er de avsluttende fagene som teller for eksempel R2 matte, Fysikk 2, eller VG2 engelsk, kan noen bekrefte dette?

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Når det gjelder fellesfag teller bare karakteren det siste året. Når det gjelder programfag gjelder alle tre årene.

Takk der har jeg det svaret jeg søker etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...