petterpann Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 kal kjøpe en Renalt Megane som kun har kjørt 70000 km. Den fikk byttet registerreim i 2004, men skal byttes hver fjerde år. Det tyder på at bilen såvidt har rullet etter at reima sist var byttet. Jeg ønsker å kjøpe med bilen i 1-2 måneder mens jeg sparer opp penger til at denne kan byttes. Min far (som er litt overforsiktig) mener at bilen bør stå til dette er fikset. Selv tror jeg ikke det er akutt. Hva mener dere? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Det er svært vanskelig å si. Jeg vil påstå at sansynligvis holder den uten problem, men man vet aldri. Her er det snakk om at den har gått nesten dobbelt av anbefalt serviceintervall (mener at intervallet er 5 år her riktignok, ikke 4) Problemet dersom den ikke har vært kjørt noe særlig siden den ble byttet er at gummien i reima er stiv. Du kan jo evt. plukke opp dekslet over reima og se om den er i orden. Er det tegn til skade på den, så er det ikke noe å kjøre med. Merk at du vil ikke kunne konkludere at den ikke må byttes ved å se på den, bare evt. konkludere med at den må byttes umiddelbart. Har den ikke vært på service de siste årene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Kommer som sagt veldig an på gummien på reima. Gummi kan tørke ut og holder derfor ikke evig selv om det ikek blir brukt. Anbefaler du tar å ser litt på reima som skal være relativt lett tilgjengelig på venstre siden når du ser ned på motoren. Er den tørr, stiv og sprukken er det mer enn god grunn nok til å bytte. Du kjenner ikke noen som kan litt om bil? Reima koster bare rundt 400 og er ikke så veldig vanskelig å bytte. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Sjekk om reimen er slitt / sprukken. Reimen blir morken dersom det kommer kjemikalier som olje og avfetting på den. Lenke til kommentar
Timster Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Er veldig vanskelig å fastslå om reima MÅ byttes. På en kamerat sin bil røyk reima selv om den kun var 6 mnd gammel. På en annen bekjent sin bil har den ikke vert skiftet siden 1998. Som sagt over, ta av dekselet og sjekk om den er stram nok og hvordan gummien føles. Som regel ryker de ikke men slakkes pga bruk. Da kan de hoppe noen hakk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå