cybervision_ Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Jeg er da ute etter et lyssterkt, rimelig objektiv til Nikon D3100. Gjerne uten zoom som skal brukes til bilde inne og portettbilder og bilder av mindre familiemedlemmer i aksjon. Så lyssterkt som mulig, helst under F2. Lenke til kommentar
Will-i-am Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Hva definerer du som "rimlig"? Et Nikon 50mm F1,4 AF-S G er et veldig fint og lyssterkt objektiv. Se her : http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Nikon/Normal/Nikon-50mm-F14-AF-S-G-Viktig--Nordisk-Utgave,-Nordisk-Garanti-117417.aspx Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 35 1.8 er alltid en vinner på DX. Billig som fy også. 2 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 35 1.8 er alltid en vinner på DX. Billig som fy også.Dette. Sigmas 30mm f/1,4 er også et noe dyrere alternativ som gir litt mer lysstyrke. Kan være verdt å ta en titt på, men det er kjent for å være et objektiv med en viss personlighet. Jeg liker Sigmaen min veldig godt, men jeg vil nok holde en knapp på Nikonen som et generelt tryggere valg Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Ok, og 1.8en har autofokus? På fotovideo.no står det noe om "husk filter" Trenger man det til objektivet, har ikke peil på filter, men hva er nødvendige saker og når brukes de? Endret 10. desember 2010 av cybervision_ Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) AF-S betyr at det er fokusmotor i objektivet, så dermed har 35mm f/1.8 autofokus ja. Med "husk filter" så mener de UV-filter. Det er store diskusjoner om det er nødvendig eller ikke. Mange liker det og sier de har det som en ekstra beskyttelse av objektivet. Andre liker det ikke og sier at dersom en skulle finne på å bulke objektivet, så kan et ekstra filter lage et helvete med å få det av igjen. Personlig har jeg noen objektiver med filter og noen uten og merker strengt tatt ikke den store forskjellen. Så lenge du bruker solblenderen på 35mm, så ser ikke jeg noen grunn til at du trenger UV-filter. Endret 10. desember 2010 av Zahl Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Hva definerer du som "rimlig"? Et Nikon 50mm F1,4 AF-S G er et veldig fint og lyssterkt objektiv. Se her : http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Nikon/Normal/Nikon-50mm-F14-AF-S-G-Viktig--Nordisk-Utgave,-Nordisk-Garanti-117417.aspx Har denne. Meget bra. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 Solblender følger med objektivet? Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Det gjorde hvertfall det til mitt. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 Solblender følger med objektivet? Og et slikt objektiv kan brukes til alt det vanlige skal brukes til, bare at man har fast brennvidde? Jeg forstår at 35 mm tilsvarer 50 mm sammenlignet med kitlinsen? Altså 1.8 objektive på et D3100 vil være det samme som kitlinsen nesten zoomet til max tele? Eller vil den være 35 mm, atlså midtveis på kitlinsen? Er ikke helt inni sakene. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 35 mm er 35 mm uansett. Det er når man sammenligner forskjellige kameraer at man må ta hensyn til sensorstørrelsen som vil gi forskjellig bildevinkel. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 35 mm er 35 mm uansett. Det er når man sammenligner forskjellige kameraer at man må ta hensyn til sensorstørrelsen som vil gi forskjellig bildevinkel. Ok, så på samme kamera vil en slik 35 mm linse være det samme som midtveis ca på 18-55 zoommessig? Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 35 mm er 35 mm uansett. Det er når man sammenligner forskjellige kameraer at man må ta hensyn til sensorstørrelsen som vil gi forskjellig bildevinkel. Ok, så på samme kamera vil en slik 35 mm linse være det samme som midtveis ca på 18-55 zoommessig? Ja, men husk at 35mm`eren har en blenderåpning på f/1.8 og en har dermed mye større kontroll over dybdeskarpheten enn på 18-55 kitobjektiv. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Solblender følger med objektivet? Ja. En enkel en. Nikon 50mm F1,4 AF-S G er uansett fantastisk skarp og fin. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Hvordan er Nikon 35mm f/1.8 med tanke på skarphet da? Selv har jeg ikke annet å sammenligne med enn kit-objektivet til mitt D5000. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Den er heller ikke så dum, og betydelig skarpere enn kit-objektivet. Rimelig og anbefalt av mange til DX kamera. Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg er veldig fornøyd med min og etter min mening er dette det som gir mest for pengene sammen med 50mm f/1.8. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Ser det er mange som skriver om 50mm 1.8 også ja. Hvilke bruksområder vil du si at 35mm og 50mm har? Blir man hemmet med bare 35mm f.eks? Jeg tenker fotografering inne, måtte det være portrett eller div sammenkomster med gruppebilder. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Ta bilder med kitzoomen din. Vri den til 35mm, kikk i søkeren og ta bilder. Vri den til 50mm, kikk i søkeren og ta bilder. Hvilken brennvidde vil du helst oppgradere? 50mm er trangere og bedre til portretter. 35mm blir et litt videre normalobjektiv, som er bedre til gruppebilder. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Ta bilder med kitzoomen din. Vri den til 35mm, kikk i søkeren og ta bilder. Vri den til 50mm, kikk i søkeren og ta bilder. Hvilken brennvidde vil du helst oppgradere? 50mm er trangere og bedre til portretter. 35mm blir et litt videre normalobjektiv, som er bedre til gruppebilder. Har prøvd litt, og det ser ut som 35mm kan fungere ganske bra som ett allround objektiv innendørs. Eller ved svakt lys. Men å ikke kunne forandre brennvidde vil jo bli uvant. 55mm syns jeg blir alt for trangt innendørs hvertfall. Men akkurat hva er det som gjør denne bedre til portrettbilder? Mer korrekt gjengivelse? Har tatt opptil flere "close-ups" bilder på ca 35mm med kitobjektivet uten å sett noe unormalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå