Gå til innhold

Hvordan å få nye klienter?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er noen spesifikt måte for noen av dere å få flere klienter til bedriften deres.

Saken for meg er at jeg er ny etablert selvstendig næringsdrivende, jeg har hatt rundt 10 klienter rundt i verden ingen i Norge så langt, har jobbet med web design i snart 4 år, vet jeg har kunnskapen og kapasiteten til å gjøre arbeidet bedre enn 95% av alle andre web designere der ute, men jeg finner ikke noen måte å få kontakt med nye klienter på. Jeg har ikke noe lyst til å gjøre online konkurranser for web design fordi det er bare for underbetalt og ødelegger bransjen i seg selv og alltid så er designet som blitt valgt veldig under kvaliteten og kun kopi av alt annet på hele web siden. Og jeg har prøvd å kontakte etablerte bedrifter som virkelig trenger web design, bedrifter som har muligheten til å bli noe stort, men jeg hører aldri noe tilbake.

jeg begynner nesten å dra håret ut fra hodet , fordi jeg har ikke lyst til å bli tvunget til å bli med i online konkurransene. Jeg vil lage websider, graphics design, print design, det er det jeg elsker å gjøre og det jeg har lyst til å gjøre.

Jeg har en veldig bra portfolio web side og en utrolig bra blog, jeg har facebook side og twitter.

jeg har ikke lyst til å sette ut linken her vil heller være anonym, jeg trenger bare litt guidance når det kommer til å finne klienter, så hvis noen kan gi litt innsight i dette så er jeg meget takknemlig.

Endret av MightyMorph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Annonsering er jo ingen dum ide, koster litt men gir ofte mye tilbake.

Eller så er det vel kanskje på tide å jekke seg ned noen hakk når det gjelder selvbilde - jeg hadde ihvertfall blitt skeptisk hvis en leverandør hadde skrytt så mye av seg selv.

haha er ikke som jeg skriver til bedrifter på den måten som skryter av meg selv jeg gir dem bevis på det jeg kan lenker , bilder etc etc gjennom porteføljen, men saken er jeg vet ikke hvordan å få kontakt med bedrifter som søker web designere, istedenfor finner jeg mange web firmaer som søker etter arbeidere men jeg har ikke lyst til å jobbe for noen andre akkurat nå.

annonsering virker så tjaa, så billigvariant på en måte hvis du forstår, jeg gir mine klienter en veldig god webside, ikke en joomla template.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å gi ansvaret for ei bedriftsside til ein enkelt person er veldig skummelt for mange. Kva om du skulle legge freelancinga på hylla to månadar etter at du har levert frå deg arbeidet? Kva gjer du då? I tillegg til grafisk design, vil ei nettside ofte bestå av eit underliggande system og gjerne også knytning mot bedriftssystem - har du måtar å håndtere dette på? Og innholdsforfatting, informasjonsarkitektur, usability, interaksjonsmodell - denslags - tenker du på det? Avtalar med andre firma for å ta seg av alt anna enn det grafiske? Rutiner for å håndtere betaling og fakturering på ein ordentlig måte? Rekneskap? Har du eit registrert foretak i det heile tatt?

I det store og det heile, så er photoshop-arbeidet (pluss kanskje basic oppsett med HTML og CSS) ein forsvinnande liten del av større bedriftssider. Ikkje fordi det er uviktig eller lite arbeid, men fordi alt anna er så mykje meir. No offense, men på måten du skriv på, så trur eg ikkje du er veldig mykje borti innhald på nettsidene :-)

...i det heile tatt, det er veldig mange grunnar for bedrifter til å gå til andre etablerte bedrifter. Og sjølv om du trur du er fryktelig dyktig, så er det berre eitt aspekt ved saka.

Alt i alt, så er det nok mange som trur dei i utgangspunktet kunne ha produsert noko bedre enn 95% av alle andre der ute. Slik det markedet er i dag, med ganske mange dyktige folk der ute (uansett kva du måtte prøve å påstå), så har ei bedrift stort sett alltid større kapasitet enn deg som enkeltperson. Eit team på fire personar får gjort fire dagsverk med arbeid på samme tida som du får gjort éitt dagsverk.

Trur du skal prøve å gå veien via venner og kjente som vil ha nettsider til sine lokale bedrifter og denslags. Storavtalar og kjente merkenavn får du neppe arbeide med som enkeltperson med mindre du har ein portefølje heilt utanom det vanlige og kan vise til dyktighet og kapasitet hinsides det ei lita bedrift kan klare. Du er berre eit menneske, du òg :)

Og om du har så fin portefølje og ein så utruleg bra blogg, kvifor ikkje legge det inn på profilen din her? I aller værste fall får du ingen besøkande - då er du tilbake til utgangspunktet her på forumet. Om du får to besøkande, så er det to personar som potensielt kan gi deg oppdrag. Markedsføring og salg betyr alt. Utan det, så får du ikkje produsert. Og utan det, så får du heller ingen nye innskudd i porteføljen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...