Gå til innhold

Elkjøp - brudd v. forsinkelse, rettigheter


BBerry

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har bestilt en mobil (typen "veldig vanskelig å få tak i om dagen"), fra elkjøp 1. desember. Det stod eksplisitt og konkret at de ville få mobilen på lager (og sende den) 9. desember. (Dette sa de til og med på tlf). En dag er gått, og de har ennå ikke fått den på lager. En tlf. til dem bekrefter dette, og de sier de tidligst får den inn 17/12.

 

Fra før av har jeg en mobil (1000 kroner dyrere) liggende på postkontoret som jeg skal sende tilbake (fra komplett.no). Jeg ringte elkjøp og spurte om de kunne, etter fkjl. kapittel 5 (§§23 og 25), erstatte dette, ved å betale mellomlegget på denne mobilen, siden jeg har mulighet til å få mobilen til den tiden elkjøp lovte, men fra en annen leverandør. Dette var helt umulig, og spørsmålet mitt er da om det èr det, eller kan dette være en ordning?

 

Jeg har allerede avbestilt flere bestillinger fra andre leverandører da jeg så elkjøp sin frist 9/12, og kunne altså hatt mobilen (fra andre steder enn komplett) allerede.

 

Har jeg noe å slå i bordet med, eller må jeg bare bite i det sure eple - la pakken fra komplett ligge på postkontoret, og vente en uke (evt. +++) på å få mobilen fra en misligholdig elkjop.no?

 

Om det er vesentlig for meg å få mobilen 2-3 uker senere. Ja, det er det. Ikke bare fordi jeg vil ha mobilen, men fordi jeg må vente 3 uker på å få den - samt at min mobil ikke har de funksjonene jeg trenger, for ikke å snakke om at jeg avbestilte fra to andre steder, (hvilket tok meg betydelig tid), i tillegg til at jeg har bestilt (og bruker) et abonnement (dyrt) som i all hovedsak er tilegnet min kommende mobil.

 

Håper noen kloke juss-hjerner kan hjelpe meg. Takk for forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selvsagtavbestille hos Elkjøp. Men duhar ingen rettigheter hos Elkjøp med hensyn til din bestillinger/avbestillinger/angring hos andre leverandører.

 

En forventet fremtidig levering (til butikk) er og blir en forventet levering. Leveranser kan bli forsinket eller redusert uten at noen kan klandre Elkjøp for dette.

Lenke til kommentar

Javel.

 

Sett at elkjøp blir to måneder forsinket med mobilen, enda har jeg ingen rettigheter utenom at jeg kan avbestille? Latterlig.

 

Dette går litt OT. Men er det noen mulighet for meg å få mobilen NÅ (altså hente den på postkontoret fra komplett), men allikevel betale prisen fra elkjøp? Mao., gjelder angrefristen fra komplett fra jeg fikk brevet i mail, (for en måned siden), eller gjelder det fra jeg "tar" pakken?

 

Hmmmmmmmmmmmmm..

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Dette blir latterlig, om du bestiller en vare fra flere steder, og får fra ett spesifikt sted først, til en annen pris er dette noe du må ta ansvar for selv, og du er selv klar over risikoen. Angrefristen gjelder fra dagen du henter ut pakken.

Forsinkelser kan skje ved levering, at Elkjøp ikke har fått denne på lager skyldes HTC, eller Elkjøps leverandør. At du skal kreve penger for dette, for å få den tidligere fra ett annet sted er lite sannsynlig at du får medhold for.

Hvis vi skal kreve penger for, for sene leveranser til butikkene så vil prisene på varer skyte til himmels.

Har du dårlig tid, kan du IKKE bestille fra Internett.

 

~ Mortis

Endret av Mortis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om datoen Elkjøp får presentert fra leverandøren er 9 desember (tenker det er HTC Desire HD det er snakk om), er det hva Elkjøp forholder seg til, det samme gjelder alle andre butikker, de forholder seg til datoen de får fra leverandøren sin. Det er uavhengig av sesong, når HTC Desire kom, var det ventetid i mange måneder for å få tak i den.

 

~ Mortis

Lenke til kommentar

Har en stygg følelse for at du må smøre deg med mer tålmodighet! Jobber i en Lefdal-butikk og vi har fått forventet levering i begynnelsen av Januar. I og med at grossisten er den samme så er det stor sannsynlighet at dette gjelder deg også. Håper for din del at Elkjøp på sin side har dratt en joker ut at hatten som er Jönköping, men har mine tvil!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Fra før av har jeg en mobil (1000 kroner dyrere) liggende på postkontoret som jeg skal sende tilbake (fra komplett.no). Jeg ringte elkjøp og spurte om de kunne, etter fkjl. kapittel 5 (§§23 og 25), erstatte dette, ved å betale mellomlegget på denne mobilen, siden jeg har mulighet til å få mobilen til den tiden elkjøp lovte, men fra en annen leverandør. Dette var helt umulig, og spørsmålet mitt er da om det èr det, eller kan dette være en ordning?

Sto det "bekreftet dato" på nettsidene da du bestilte, og de muntlig lovet deg 100% sikkert at telefonen ville bli sendt deg 9.12, så er det faktisk mulig du kan komme en vei med dette. Men du må nok ta det via Forbrukerrådet og evt. videre til FTU. Innen saken er kommet opp og avgjort i FTU er telefonen antakeligvis allerede byttet ut med en ny modell (som sikkert er like vanskelig å få tak i).

Lenke til kommentar

I forbrukerkjøpsloven §5 står det at du kan heve kjøpet dersom forsinkelsen er "vesentlig". Hva som kreves for at forsinkelsen skal være vesentlig vet jeg ikke, men kanskje noen andre her kan svare på det?

 

For at du skal kunne få erstatning (dekningskjøp) gjelder dersom selgeren "godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av".

Her vil jeg tro at dersom Elkjøp har hatt forsinkede leveranser fra samme leverandør tidligere burde de kanskje med rimelighet kunne vente at de fikk problemer med denne leveransen også.

 

Jeg ville tatt kontakt med selger, og sagt at dersom varen ikke blir levert til deg innen èn uke (f.eks.) vil du heve kjøpet og måtte foreta dekningskjøp. Før du faktisk foretar dekningskjøp ville jeg forsikret meg om at du har dekning for dette, enten med aksept fra Elkjøp eller etter råd fra forbrukerrådet (eller hva de nå heter).

 

(ved dekningskjøp kan du kjøpe samme vare hos en annen selger, og Elkjøp skal dekke din merkostnad med dette - altså mellomlegget mellom hva du måtte betalt på Elkjøp og hva du betaler for varen. Dette står det om i §11 i forbrukerkjøpsloven)

Lenke til kommentar

Sant nok, men TS sier i førstepost at Elkjøp hadde bekreftet leveringsdatoen pr. tlf. Noe særlig klarere får det ikke blitt, men kanskje litt vanskelig å bevise. Regner uansett med at en seriøs selger ikke vil forsøke å juge seg vekk fra noe sånt.

 

Uansett får man vel en ordrebekreftelse med leveringsdato når man bestiller?

Lenke til kommentar

Sant nok, men TS sier i førstepost at Elkjøp hadde bekreftet leveringsdatoen pr. tlf. Noe særlig klarere får det ikke blitt, men kanskje litt vanskelig å bevise. Regner uansett med at en seriøs selger ikke vil forsøke å juge seg vekk fra noe sånt.

 

Uansett får man vel en ordrebekreftelse med leveringsdato når man bestiller?

 

Sist gang jeg ringte Elkjøp så tok de opp samtale med at de tar opp alle samtaler for å bedre kundeservice, så det er faktisk mulig å bevise så fremt dem har tatt opp samtalen.

Lenke til kommentar

Elkjøp har jo reklamer med at finner du samme vare til en billigere pris så skal du få tilbake mellom legget .

Det må jo gjelde motsatt også hvis de ikke klarer å skaffe varen som er bekreftet at den skal være ankommet til en gitt dato.

 

Så spørs det om de godtar at du har funnet deg et erstatningsprodukt , Og ikke minst om erstatningsproduktet må være helt likt ( = samme produkt).

 

Slik jeg har forstått det så er det sjelden at en butikk godtar samme produktet hos konkurrenten som samme produkt.

Dette er nok for å kunne slippe lett unna det reklamen lover.

 

 

Det er tatt opp i en annen post at mange nettbutikker ikke helt holder det de lover når det gjelde (u)bekretede datoer.

Datoen blir satt slik at en eventuell kunde venter litt i håp om at varen kommer , men blir skuffet når datoen er utsatt med noen få dager, slik at lurer kunden til å vente litt til , - flere ganger

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Det må jo gjelde motsatt også hvis de ikke klarer å skaffe varen som er bekreftet at den skal være ankommet til en gitt dato.

 

Hvor i reklamen står dette? Fordi elkjøp matcher priser til konkurrenter om de kommer med det, så skal de også gi tilbake mellomlegget dersom du kjøper fra en dyrere konkurrent? Den ser jeg ikke helt :).

 

Ikke at det reklameres med prisgaranti lengre heller, det har ikke Elkjøp fått lov til siden 2002 ca...

 

Man har krav på å kansellere kjøpet ved forsinket levering, ifølge forbrukerkjøpsloven. Samt få erstatning for de tap man lider som følge av kanselleringen (type: Håndtverker måtte komme flere ganger..o.l.). Ellers er det fint lite man kan kreve, forbrukerkjøpsloven er ikke spesiellt god på dette punktet.

 

PS: Tror det er en skriveleif i nest siste avsnitt?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

De reklamerte bare med at hvis man fant et produkt som var billigere så skulle du få differensen tilbake.

setter man det opp mot å grantreere at et produkt blir levert til en angitt dato , som de ikke klarer å holde så må de også være villig til å ta konsekvensen av det.

 

sett at en kunde blir påført ulemper så må også butikken være villig å gi erstatning.

hvis så kunden blir nødt til å kjøpe fra en annen butikk , til en høyre pris ser jeg ikke bort fra at den første butikken kan bli nød til å erstatte ekstra kostnadene. Da er det enklest å betale mellomlegget.

 

spørsmålet er hvilke nivå man legger seg på

Lenke til kommentar

Elkjøp (som jeg jobber i, forresten..) har ikke reklamert med slike ting siden starten av forrige tiår, da forbrukerombudet forbød det. Det har uansett null og niks å gjøre med denne saken.

 

Det det handler om, som du sier, er om elkjøp plikter å erstatte mellomlegget på at kunde må kjøpe et dyrere produkt et annet sted, fordi han eller hun ikke ønsker å vente.

 

Og svaret etter hva jeg kjenner til lovmessig, er at nei, det plikter de ikke.

 

Så er spørsmålet hva som er god eller dårlig kundeservice. Foreslår at trådstarter tar en prat med [email protected], eller www.facebook.com/elkjop og ser hva som er mulig å få til. Kanskje man heller får et prisavslag eller gavekort fordi man må vente litt ekstra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...