Gå til innhold

Anbefaling: Hvermannsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Generelt bra, men jeg tror jeg med denne brandingen gjerne ville bytta skjermkortet mot et noe billigere 460-kort (ca 500,- eller mer billigere og fortsatt meget godt for de aller fleste), og heller lagt inn 2-300,- ekstra i et Fractal Design R3-kabinett.

 

En SSD mangler, men det får være opp til den enkelte om en ønsker en slik. Det går kanskje an å klare seg uten, slik dere her har lagt opp til, om man er på budsjett.

Lenke til kommentar

(Før jeg starter vil jeg bare si at jeg fant ikke alle komponentene i prisguiden, så jeg kunne ikke linke opp en ferdig liste slik som de aller fleste andre har gjort)

 

Ville gjort det anderledes..

 

Jeg satte nettopp sammen en maskin, og dette er hva jeg har i den maskinen:

 

Harddisk: WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 500GB 7200RPM SATA/600 32MB

 

SSD: KINGSTON SSDNOW V100 64GB SSD SATA/300 MLC + DESKTOP BUNDLE

 

Hovedkort: ASUS P8P67-M REV 3.0 P67 S-1155 M-ATX

 

DVD-rom: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X IDE BULK SVART

 

Kabinett: COOLER MASTER MIDITOWER ELITE 430 ATX BLACK

 

Strømforsyning: CORSAIR TX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V

 

RAM: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (4X2GB)

 

Prosessor: INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

 

Skjermkort: ASUS RADEON HD6870 DIRECTCU 1GB GDDR5 PCI-E DVI/DP

 

Dette oppsettet blir da på 7984,-

Noe som det er vell verdt med tanke på ytelse.

 

Jeg har også tatt med noen andre ting, men lister dem opp her nede siden jeg tenkte å vise hva mitt oppsett koster i forhold til det tråden handler om.

 

Skjerm: SAMSUNG SYNCMASTER BX2335 23" WIDE TFT LED

 

Kjølepasta: Arctic Silver 5 High-Density Polysynthetic Silver Thermal Compound - termomasse

 

Kabinettvifte: ZALMAN ZM-F3 120X120MM

 

Hele dette oppsettet ble på 9571,-

 

Men det jeg ville fram med i denne posten er at for bare noen tusenlapper ekstra kan man få så masse bedre maskin. Og det er bare snakk om 1mnd hvor man jobber litt ekstra (bare snakk om 2-4 ekstravakter på 1 mnd), og det er ikke masse stress. Så har dere noe å tenke på :)

 

- Menilothes

Lenke til kommentar

Skjønner godt at du har behov for å skryte av ditt valg og du er sikkert interessert i å få støtte, slik at du ikke føler at du har gjort et dårlig kjøp eller kastet bort penga.

 

"Ja, det var en virkelig god liste med komponenter."

 

Det var da et barnslig svar Abigor. Jeg bryr meg i bunn og grunn ikke om hva andre mener, for jeg vet at jeg har den kompetansen som kreves for å kunne sette sammen en maskin. Men selvfølgelig er det kjekt å få andres meninger slik at man får flere synspunkt på samme sak. Flere hoder tenker bedre enn ett. Men at jeg vil skryte er å ta hardt i. Jeg syns bare jeg hadde vært smart, og tror jeg har kommet opp med et godt oppsett som sikkert flere enn meg kunne tenkt seg. Så det er ikke nødvendig å rakke ned på folk slik som du gjør her :-/

Lenke til kommentar
Jeg satte nettopp sammen en maskin, og dette er hva jeg har i den maskinen:

 

Harddisk: WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 500GB 7200RPM SATA/600 32MB

F4 2TB gir mye mer for pengene

 

SSD: KINGSTON SSDNOW V100 64GB SSD SATA/300 MLC + DESKTOP BUNDLE

C300 64GB eller nye SF-2200 er mye bedre valg

 

<snip>

 

Prosessor: INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

2600K er like greit når du først skal ha high-end SB, prisforskjellen for hele oppsettet blir liten

 

Kabinettvifte: ZALMAN ZM-F3 120X120MM

Noctua kavinettvifter er å foretrekke over denne

Mine kommentarer :)

Hva velger du til CPU kjøler? Med K-serien kan du overklokke mye, og da er det kjekt med god kjøling.

Lenke til kommentar
Jeg satte nettopp sammen en maskin, og dette er hva jeg har i den maskinen:

 

Harddisk: WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 500GB 7200RPM SATA/600 32MB

F4 2TB gir mye mer for pengene

 

SSD: KINGSTON SSDNOW V100 64GB SSD SATA/300 MLC + DESKTOP BUNDLE

C300 64GB eller nye SF-2200 er mye bedre valg

 

<snip>

 

Prosessor: INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

2600K er like greit når du først skal ha high-end SB, prisforskjellen for hele oppsettet blir liten

 

Kabinettvifte: ZALMAN ZM-F3 120X120MM

Noctua kavinettvifter er å foretrekke over denne

Mine kommentarer :)

Hva velger du til CPU kjøler? Med K-serien kan du overklokke mye, og da er det kjekt med god kjøling.

 

Grunnen til at jeg valgte den harddisken er fordi det er en Caviar Black som gir meg den hastigheten jeg trenger til å kjøre programmer. Og jeg trenger ikke 2TB siden jeg lagrer alt av filmer og andre ting jeg laster ned på en ekstern harddisk på 1TB. Men kommer sikkert til å sette inn enda en harddisk i maskinen etter hvert.

 

Valgte egentlig ikke denne SSD'en av noen gitt grunn, bare at den var billig og hadde sånn passe hastighet. Kan være at jeg bytter ut denne når prisen på 100Gb++ diskene synker litt i pris.

 

Forskjellen på i5 og i7 i SB-serien er så liten at jeg velger heller vekk de 200,- jeg sparer på en i5, og legger heller de i RAM-brikker eller noe annet nyttig.

 

Den vifta tok jeg med siden kabinettet mangler litt airflow etter min mening. Kjøling ser jeg ann etter hvert og oppgraderer her etter. Angående CPU-vifte vil jeg vente å si litt.. er så mange muligheter. Pluss at jeg enda ikke vet hvor masse jeg vil overclocke. Så det tar jeg også etter hvert. Betaler ingenting i frakt, så for meg taper jeg ikke noe på det :p

 

Men dette blir veldig offtopic. Hensikten jeg hadde med å legge ut mitt oppsett var egentlig bare for å vise folk at du kan få krefter i maskinen uten å måtte gå så sykt ut i viddene når det kommer til pris. Vet om folk som betaler 20K for maskinen, når de egentlig ikke trenger det. Men den maskinen her kan man spille det som er av spill på høvelig stor oppløsning. Er selvfølgelig mulig å lage en bedre PC. Men jeg liker å se hvordan prisene utvilker seg og handle etter det. Hvem vet.. om noen mnd er det sikkert mulig å oppgradere denne maskinen med noen småting som da koster null og niks, men som nå koster litt for masse til at jeg orker å betale for det nå.

Lenke til kommentar
Du skal lett kunne hente ut flere hundre Hz på dette oppsettet. Bruk gjerne den automatiske overklokkingsfunksjonaliteten. Om dette blir for skummelt kan du vurdere AMD Phenom II X4 965 som byr på 200 Hz høyere frekvens til en drøy hundrelapp mer.

 

100kr for bare 200 Hz mer... Var ikke det litt mye da? ;)

Hva om du skal ha en med 200mHz ekstra? o_o

Lenke til kommentar

 

...

 

Men det jeg ville fram med i denne posten er at for bare noen tusenlapper ekstra kan man få så masse bedre maskin. Og det er bare snakk om 1mnd hvor man jobber litt ekstra (bare snakk om 2-4 ekstravakter på 1 mnd), og det er ikke masse stress. Så har dere noe å tenke på :)

 

- Menilothes

 

Spørsmålet er jo hvor langt man skal være villig til å gå, og det er VELDIG individuelt. For hver oppjustering du gjør sitter du igjen med en bedre maskin, men med mindre penger (og "mindre" for pengene). Du kan jo kline til med det beste av det beste.. er jo bare å jobbe noen måneder ekstra og ta så mange ekstravakter du bare gidder.. ikke no stress der..

Håper ironien ikke er tapt her. Poenget er at hvermannsen ikke trenger superduperpc, og 6K synes i alle fall jeg er en ok grense. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du skal lett kunne hente ut flere hundre Hz på dette oppsettet. Bruk gjerne den automatiske overklokkingsfunksjonaliteten. Om dette blir for skummelt kan du vurdere AMD Phenom II X4 965 som byr på 200 Hz høyere frekvens til en drøy hundrelapp mer.

 

100kr for bare 200 Hz mer... Var ikke det litt mye da? ;)

Hva om du skal ha en med 200mHz ekstra? o_o

Siden du er så opptatt av Hz og prefikser bør du lære deg at mHz = millihertz. 200 mHz = 0,2 Hz.

Lenke til kommentar

Om ikke så alt for lenge, skal jeg oppgradere maskina mi. Har alt av perifere komponenter, samt DVD, harddisk og kabinett, men mangler PSU, CPU, GPU og RAM.

 

Burde jeg da gå for hvermannsen? Er usikker på om jeg skal oppgradere nå, eller om jeg skal vente til feriepengene kommer. I så fall, er det noe annet som er mer prisverdt? Maskinen skal brukes til spill og standardoppgaver(avspilling av film, surfing, programmering og andre enkle oppgaver). Tenkte å bruke ca. 5000 kroner.

Lenke til kommentar

Er usikker på om jeg skal oppgradere nå, eller om jeg skal vente til feriepengene kommer.

Hovedkort med socket 1155 er snart i handel igjen.

Buldozer og da AM3+ er vel heller ikke langt unna lansering.

Og samtidig er neste generasjon SSD rett rundt hjørnet.

 

Så etter min mening er akkurat nå et dårlig tidspunkt å oppgradere, ville nok ventet.

 

Blir det for lenge å vente på buldozer, ville jeg satset på et 1155 system.

Bytter du hovedkort og CPU i "hvermannsen" med Asus P8P67 (1148,-) og i5 2500K (1613,-), øker summen med 1174,-

Med en bra kjøler, er det bare å flikke en bryter på hovedkortet, og du kjører på rundt 4,3 GHz.

 

Etter min menig er ytelsen, og mulighet for fremtidig oppgradering verdt de ekstra kronene.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Nice, takk for tips!

 

Per nå har jeg en pc med nForce 680-chipset, C2D E8300, 4 GB PC2-6400 RAM(800MHz) og 2x GTS 240 i SLI (arvtakeren til 8800GT). Vil jeg merke stor forskjell i spill om jeg oppgraderer til f.eks en i5 quad SB på rundt 3 GHz, 4 GB 1600MHz RAM og et skjermkort til 1000-2000 kroner?

 

Det er nemlig slik at maskinen jeg har nå spiller det meste på full pupp, men den er ikke så "snappy" som den en gang var(sammenlignet med andre maskiner). Til og med maskinene på skolen har kraftigere prosessor enn min maskin =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...