Gå til innhold

Anbefaling: Hvermannsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da det legger seg i cirka samme prisklasse får jeg benytte anledningen til å linke til forumets alternative oppsett, "Black Refinery". Forskjellen ligger primært i noe annerledes valg av komponenter, at oppsettet holdes ukentlig oppdatert og at man tar hensyn til fraktgebyrer (det har i hvert fall ikke Hardware gjort opp til nå):

 

For komponenter per dags dato har jeg valgt Asus M4A78TD EVO framfor MSI, fordi dette kortet tilbyr 2 stykk PCIe x16-kontakter (16x/x4), USB3 og SATA6, samt har en lavere feilrate ved produksjon. Pris ligger på det samme nivået. Asus sitt Direct CU design på GTX 460 har fått masse skryt fordi det gir kaldere, mer stillegående kort ettersom det blir brukt en bedre vifte. Litt henter man også på overklokking, uten at oppgraderingen fra referansedesign koster mer enn 50 lappen.

 

Prosessoren valgt i "Hvermannsen" heter forsåvidt X4 955, ikke X4 655. Om oppgraderingen til X4 965 er verdt det eller ikke, får bli et spørsmål hos hver enkelt. I noen applikasjoner er ytelseshoppet ganske merkbart, selv om de i andre sammenhenger yter nesten likt.

 

Et "billig" kabinett fra Cooler Master lover ikke så bra. De fleste av disse kommer med kun en vifte innstallert. Hvis man skal ha et kabinett med praktiske løsninger og kjempegod luftflyt til overklokking, anbefaler jeg så desidert Cooler Master CM 690 II. For "Hvermannsen" som helst overklokker med en viss sikkerhetsmargin, får man etter min egen mening et bedre tilbud gjennom svenske Fractal Design Define R3. Den har kanonbra lyddempende egenskaper, enkel innstallasjon og ligner veldig på langt dyrere kabinett fra Lian Li hva utseendet angår. Kun lovord å komme med, som lest i testen til Bit-Tech.

 

Tilslutt vil jeg bekrefte at Corsair VX 550W langt i fra er noen dårlig enhet, men samtidig gjøre oppmerskom på at OCZ ModXStream 600W er omtrent like billig og i tillegg modulær (avtakbare kabler). Det er det mange som finner nyttig.

 

Det begynner vel også så smått å bli på tide å anbefale SSD i slike bygg. Intel X25-V 40GB er et godt supplement til Samsung SpinPoint F3 1TB. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er klokka 1938, og listen er fortsatt ikke offentliggjort. Kunne ha vært fint med noen bilder eller illustrasjoner i selve artikkelen i stedet for at alt bare blir listet opp. Kunne sikkert også ha vært kjekt om det ble lenket til noen benchmarks på CPU og GPU.

 

Slik det nå står oppført virker det som om artikkelen ble skrevet i all hast. Ellers virker det som om det er et fornuftig utvalg av komponenter.

Lenke til kommentar

Det begynner vel også så smått å bli på tide å anbefale SSD i slike bygg. Intel X25-V 40GB er et godt supplement til Samsung SpinPoint F3 1TB. :)

40 GB vil bli for snaut for de fleste - selv som systemdisk. Prisdifferansen opp til modellene på 64 GB er ikke på mer enn et par hundrelapper, og vil på det sterkeste anbefale det. Kingston 64 GB koster 200 kr mer, og ønsker du noe raskere har du OCZ Vertex 2 til 300 kr mer. Vertex 2 er ikke bare større og gir deg en bedre pris per GB, men den er også raskere enn X25.

 

Vil gå så langt til å si at folk bør satse på SSD som systemdisk, at de får heller kutte ned fra 4 GB minne til 2 GB minne om de skal spare på kronene når de bygger ny maskin. Til nesten alt man gjør vil maskinen oppleves forferdelig mye raskere med en SSD. Utrolig at ikke flere gjør dette nå som prisene på SSD har falt til under 1000 kr for en 64 GB.

Lenke til kommentar

For gjort å glemme at listen må offentliggjøres.

 

Jeg er spent på hvilket GTX 460 som er valgt. GTX 460 er som helhet gode kjøp, men det er en del forskjell på de billigere modellene og de overklokkede som GTX 460 HAWK (som ligger veldig nær HD 6870 i ytelse). Det som jeg synest er kritikkverdig er at "Spilleren"-oppsettet har prioritert en diger Noctua-kjøler til CPUen som strengt tatt kun er nødvendig ved kraftig overklokking med tanke på budsjettrammen og er ikke noe som vanlige spillere gjør. Akkurat i det prissjiktet ville jeg nok sterkt vurdert AMD Phenom II, og de har en stillere vifte som er mer enn grei nok. Pengene spart burde vært lagt i et kraftigere skjermkort, dvs. i dag GTX 570.

Lenke til kommentar

Det begynner vel også så smått å bli på tide å anbefale SSD i slike bygg. Intel X25-V 40GB er et godt supplement til Samsung SpinPoint F3 1TB.

40 GB vil bli for snaut for de fleste - selv som systemdisk. Prisdifferansen opp til modellene på 64 GB er ikke på mer enn et par hundrelapper, og vil på det sterkeste anbefale det. Kingston 64 GB koster 200 kr mer, og ønsker du noe raskere har du OCZ Vertex 2 til 300 kr mer. Vertex 2 er ikke bare større og gir deg en bedre pris per GB, men den er også raskere enn X25.

 

Vil gå så langt til å si at folk bør satse på SSD som systemdisk, at de får heller kutte ned fra 4 GB minne til 2 GB minne om de skal spare på kronene når de bygger ny maskin. Til nesten alt man gjør vil maskinen oppleves forferdelig mye raskere med en SSD. Utrolig at ikke flere gjør dette nå som prisene på SSD har falt til under 1000 kr for en 64 GB.

Jeg henviser videre til forumets SSD-ekspert foruten min egen erfaring om at dette går greit.:)

 

Windows 7 Ultimate 64-bit fresh install tar 13,8GB. Med alle oppdateringer og norsk språkpakke blir det rundt 14,5GB.

Pagefile ligger rundt 8-12GB som standard på de fleste maskiner, deaktiver den eller reduser til 1-2GB for å spare mye plass.

Bærbare har hibernate fil like stor som RAM, deaktiver hibernation og spar like mye plass som du har RAM.

På toppen av de ca 14-15GB som windows med oppdateringer og drivere tar har jeg rundt 4-5GB programmer, CS:S, og et par andre LAN spill for til sammen 2-3GB.

Jeg har også Spotify (betal versjon) med 1GB lokal cache for et par spillelister.

EDIT: Systemgjenoppretning er redusert til ca 1GB for å kunne ha 2-3 restore punkter.

 

Det er ikke noe problem å få plass til en helt vanlig windows 7 installasjon på en 32GB SSD. Det er også 32GB SSDer jeg har puttet i maskinene til foreldrene mine (mediaPC og en mer kontor-PC), og de har alltid 5-8GB ledig plass på C:

 

Forskjellen mellom en SSD og en annen SSD er ikke så enorm hva ytelse angår. Intel X25-V 40GB koster kun 699 kroner, og føles virkelig rask ut. Gleder meg riktignok til at X25 G3 kommer ut som en fin oppgradering i hele sammenhengen for billige, gode SSDer.

Lenke til kommentar

Jeg sier meg enig i at en SSD hører hjemme her.

64GB C300 eller SF-1200 koster under 1000-lappen nå, og yter bedre enn x25-V i praksis. Spesielt koselig er ca 50% mer plass og ca dobbel til trippel skrivehastighet. 40MB/s skrivehastighet på x25-V vil ikke være noen flaskehals til daglig, men 70 og ca 120MB/s for hhv. C300 og SF-1200 (eller mye mer for SF-1200 for komprimerbare data) gjør det til noe man ikke tenker på.

IOPS er også betydelig bedre på C300.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg vet, men dumme DustinHome har de ikke inne blant varene sine engang, så da er Intel sin disk et aldri så lite kompromiss. Ikke et dårlig et tross alt, mtp rekordlav pris. Venter likevel utålmodig på at G3 kommer ut, sånn at jeg får byttet til noe litt mer moderne. Eller burde jeg allerede nå slenge inn OCZ Vertex 2 60GB (1100,-), Corsair Force 60GB (1000,-) eller Agility / Force 40GB (850,-)? Hva synes du, GullLars? Er det verdt oppgraderingen fra Intel X25-V 40GB (700,-)?smile.gif

Lenke til kommentar

Tja, om man får gjort alt man vil med linux vil det være både penger å spare og mindre OS overhead der ja, men om man vil spille litt er det fortsatt ikke så mye til linux enda.

 

Agentspoon, om du allerede har x25-V og ikke har plassproblemer er det ikke noe vits å oppgradere til C300/SF-1200 64GB. Ytelsesøkning i forhold til pris er det ikke verdt det IMO. Da ville jeg heller ventet på SF-2xxx, JetStream, og andre kommende 6Gbps SSDer sent på våren og sommer 2011. Selv om laptoppen ikke har SATA 6Gbps vil overall ytelse på 3Gbps sansynligvis være merkbart bedre til en brukbar pris for 64GB-128GB (med 25nm NAND).

EDIT: dette er med mindre du vil ha en C300/SF-1200 i laptoppen og flytte x25-V til en annen maskin som kan ha godt av den. Men da må du spørre deg hvor du vil ha best ytelse.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Tja, om man får gjort alt man vil med linux vil det være både penger å spare og mindre OS overhead der ja, men om man vil spille litt er det fortsatt ikke så mye til linux enda.

 

Agentspoon, om du allerede har x25-V og ikke har plassproblemer er det ikke noe vits å oppgradere til C300/SF-1200 64GB. Ytelsesøkning i forhold til pris er det ikke verdt det IMO. Da ville jeg heller ventet på SF-2xxx, JetStream, og andre kommende 6Gbps SSDer sent på våren og sommer 2011. Selv om laptoppen ikke har SATA 6Gbps vil overall ytelse på 3Gbps sansynligvis være merkbart bedre til en brukbar pris for 64GB-128GB (med 25nm NAND).

EDIT: dette er med mindre du vil ha en C300/SF-1200 i laptoppen og flytte x25-V til en annen maskin som kan ha godt av den. Men da må du spørre deg hvor du vil ha best ytelse.

Beklager at jeg la meg dårlig fram. Jeg mente til systemanbefalingen av "Black Refinery". Der har jeg akkurat nå satt opp Intel X25-V som SSD, men lurer altså på om noen av de nevnte kandidatene er bedre skikket i forhold til prisen de går for.

 

Selv har jeg Crucial C300 64GB i den stasjonære, og Intel X25-M 80GB i den bærbare. :)

 

 

Lenke til kommentar

Jeg ville justert opp til en C300 ja, da er det litt mer plass å gå på, og sekvensiell skriv som tidvis flaskehals forsvinner.

Siden den også har SB850 med 6Gbps er det enda mer vits i det, da du får 320-350MB/s les i stedet for 180-200.

 

"Black Refinery" var et fint oppsett, og er akkurat i passe område for en overall rigg med god ytelse. Om du hadde gått for et value oppsett i samme område kunne du byttet 965 med Athlon x3/x4 rundt 2,8-3,2Ghz, og C300 64GB.

Her er mitt value oppsett fra tidligere i høst, uten dedikert GPU eller CPU kjøler. Relevante oppgraderinger for å få den som en god overall maskin er CPU kjøleren du har valgt over og 450/460 eller 6850 om det skal games (IMO beste value kort i sine segmenter og avhengig av hvilket merke man foretrekker).

(EDIT: lagt til link :p)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Lavere støynivå fra CPU kjøler er kos, spesielt siden stock kjøler ofte har lav diameter og høy RPM, som kan lage en irriterende lyd som høres over kabinettviftene.

Cooler Master Hyper 212 Plus som agentspoon har satt opp i Black Refinery vil også gjøre denne jobben, men er kanskje ikke like god til overklokking forbi 125W.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...