Kahuna Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Jeg har et galileoskop og to kamerahus (nikon D70 og D90). Hvordan kobler jeg disse sammen? Selges det overganger for denslags? Er det evt. mulig å mekke noe sjæl? Hva med stativ? Jeg må vel ha et stativ med to festeskruer.. Er det noe som er grei skuring å lage/kjøpe? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Festeanordningen kommer an på hva slags okularer teleskopet ditt bruker, men bruker det standard 1,25" okularer er det ikke noe problem å finne kameraadapter til det, som du så monterer en T2-adapter på (i ditt tilfelle for Nikon). F.eks en slik og en . Det finnes imidlertid en del andre løsninger, blant annet dersom teleskopet ditt ikke bruker standardokularer, eller andre igjen dersom du vil bruke et kompaktkamera og ikke en speilrefleks. Endret 10. desember 2010 av Aetius Lenke til kommentar
st.einar Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg har et galileoskop og to kamerahus (nikon D70 og D90). Hvordan kobler jeg disse sammen? Selges det overganger for denslags? Er det evt. mulig å mekke noe sjæl? Hva med stativ? Jeg må vel ha et stativ med to festeskruer.. Er det noe som er grei skuring å lage/kjøpe? Gå til Kikkert.no og still spørsmålet ditt i kontaktspalten der, fortell hva slags okularer (størrelse) du har, hva slags teleskopmerke det er, og at du har Nikon. Du får svar i løpet av maks en arbeidsdag, og kan derefter bestille overgangsringene på samme sted. Sannsynligvis har du det nødvendige utstyret for et par tre hundrelapper i postkassen din i løpet av et par dager. (Det gikk i alle fall så fort for meg.) Det er topp service der! Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 Takk for svar. Okularet skal være et standard 1,25". Fant også et sted hvor noen har gjort det jeg var ute etter. http://www.flickr.com/groups/galileoscope/discuss/72157621514428874/ Tråden(og videoen ca midt på siden) besvarte mange av spørsmålene mine og ga meg samtidig noen nye. Jeg får nok se nærmere på dette i jula, kanskje det blir en liten forsinket julepresang til far på nyåret. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 I mellomtiden har del 4 av vår astrofotoguide kommet, nettopp med dette som tema. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Jeg har også skaffet meg deler slik at jeg kan kople kameraet til mitt Galileoscope. Akkurat slik som videoen på Twitter viser. Har ikke testet mye, bare litt i dagslys på motiv et stykke unna. Synes ikke jeg fikk særlig mer utav det enn med et 250mm teleobjektiv. Jeg har Canon 450D. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Mange teleskoper er laget spesielt for astronomi. Det vil si at de har veldig lav kontrast hvis man ikke tar bilder av punktlyskilder mot en mørk bakgrunn. Det kan være verdt et forsøk å lage en motlysblender som skjermer for alt det lyset som ikke kommer rett forfra. Et annet problem er at man trenger et fantastisk stødig stativ for å kunne ta skarpe bilder. Et billig stativ kan i noen tilfeller være verre enn uten. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg har også skaffet meg deler slik at jeg kan kople kameraet til mitt Galileoscope. Akkurat slik som videoen på Twitter viser. Har ikke testet mye, bare litt i dagslys på motiv et stykke unna. Synes ikke jeg fikk særlig mer utav det enn med et 250mm teleobjektiv. Jeg har Canon 450D. Hva slags utstyr kjøpte du? Veldig interressert i å høre erfaringene dine siden jeg ikke har rukket å bestille noe ennå. Det er ikke så dumt å teste i dagslys siden det er mye enklere å finne et motiv å stille skarpt mot osv. Så får det heller være at kontrasten er dårlig i dagslys. Jeg har en 300mm linse og selv om jeg tar greie bilder med det så ser jeg jo enormt mange fler detaljer på månens overflate gjennom galileoskopet. Et mer stødig stativ står definitivt på lista ja. Det jeg har er latterlig underdimensjonert for D90 med 300mm linse. Merkelig nok så går det bra så lenge jeg slipper tak i linsa forsiktig(litt framtungt ja) og ikke tramper rundt under eksponering. Hvordan det skal gå med kamera hengende bakpå galileoskopet aner jeg ikke men jeg må vel snekre noe selv tenker jeg. Noe med to festepunkter siden Galileoskopet er for svakt til å tåle vekta av et kamera hengende på okularet.. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg har ikke puslet med dette siden i sommer, men mener å huske at man ikke fikk den største fortørrelsen når man bruker kameraet på Galileoscopet? På grunn av adapteren til kameraet. Jeg kjøpte en slik ring (med gjenger innvendig) som man fester til kameraet - som har vanlig Canon obektivfeste. Denne hette T2 T Mount Lens Adapter (for Canon) og kostet $8.49 inkl porto på Ebay. Og en adapter som man skrur inn i denne ringen igjen - som passer til å tre inn i Galileoscopet. Denne hette T Mount Camera to 1,25" Astronomical Telescope Adapter og kostet $17.19 inkl porto på Ebay. Begge delene er av glimrende kvalitet og passer veldig bra til Galileoscopet. Jeg brukte 2 stk tripoder, et større til Galileoscopet og et mindre til kamera. Men jeg har som sagt ikke prøvd mye, hadde jo egentlig tenkt å teste en del i høst - men det gikk i glemmeboka, eller kanskje det var at kuldegradene kom for tidlig? Skal teste mer når det blir bedre temp ute. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Et bilde av de to delene, til venstre skrudd sammen - brukt photoshop for å få med begge deler i samme bilde. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 Et spørsmål, brukte du okularet til galileoskopet da? I videoen jeg fant så plasserer han okularet på adapteret men det ser ut til å være litt forvirring angående det i tråden. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) Jeg gjorde akkurat som han viser på videoen, kun å bruke det "lille" okularet. Det lille okularet gir vel 25x forstørrelse alene - sammen med den større, som er 2x, gir vel 50x? Jeg ser ingen måte å få til å bruke 2x okularet - da adapteren til kamera nettopp plasseres der 2x okularet skal inn. Mulig det finnes flere måter å gjøre dette på... Endret 21. desember 2010 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 25x holder i massevis. Ellers så kunne man jo bruke det ene okularet 'baklengs', da fikk man rettvendt bildet, 18x forstørrelse og et *veldig* smalt synsfelt. Fyller synsfeltet hele bildebrikka på 25x? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg ble litt usikker på hva som er hva her... hvis man leser litt om Galileoscopet så står det at hvis man kun bruker "the regular eyepiece" så får man 17x forstørring. Hvis man i tillegg bruker "2x Barlow tube" så får man 50x?? Hvis det er slik - så er det kanskje ikke rare forstørringen man får når man bruker kamera på Galileoscopet? Får jo ikke brukt "eyepiece'en" - kun 2x Barlow'en??? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 Standard okular gir 25x, med 2x barlow saken i tilegg får du 50x. Som en bonus er det mulig å plassere et av disse okularene baklengs og da får du et teleskop som følger galileos originale konfigurasjon. Dvs rettvendt bilde, 18(eller var det 17?) ggr forstørrelse og et *veldig* smalt synsfelt. Jeg har prøvd alle tre variantene og det funker som beskrevet. Til vanlig bruker jeg kun 25x okularet. Dette er uten kamera selvsagt, jeg har prøvd meg fram med å holde kameraet opp bak teleskopet uten linse. Jeg får et slags bilde men jeg føler meg ikke helt sikker på at resultatet blir bra når jeg en gang får skaffet med de nødvendige adapterne. Hvis du bruker standardokularet med et teleskopadapter bør man vel få 25x med kameraet også? Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan man skal få 50x siden det ser ut som teleskopadapteret ikke ser ut til å ha plass til både standardokularet og barlow-linsen. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Da har jeg endelig fått tak i adaptere til kamera og teleskop. Kostet meg ca 160 kroner og varene landet i postkassa en uke etter at jeg bestilte. Okularet som fulgte med galileoskopet måtte modifiseres for å passe inn i teleskopadapteret(15 minutters arbeid med en skarp kniv ) og jeg *må* finne en bedre stativløsning(vanlig stativ under teleskopet, bokstabel under kameraet for å få det i ønsket høyde) Lysforholdene er ikke allverden på denne årstiden men jeg får hvertfall testet at oppsettet virker. Det gir ca 25x forstørrelse og jeg *tror* jeg kan få på plass barlow-linsa også med litt bruk av sølvtape... Det virker som oppløsningen ikke er helt bra, bildet virker kornete, jeg får prøve å endre avstanden mellom okular/hovedlinse/kamera, kanskje det er mulig å bedre det litt. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Legg inn noen bilder hvis du får noe ok resultat. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Jobber med saken, jeg har nå skaffet meg et ekstra stativ så jeg kan si jeg beveger meg i riktig retning. Årstiden derimot jobber mot meg, for varmt, for lyst.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå