Bardl Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Hei, da har jeg hatt en Asus Rt-N16 vel en uke - og konklusjonen så langt er at her må noe gjøres. Jeg har nesten standard (ut av boksen) oppsett - kun endret routerens IP til 192.168.3.1. og har dynamisk IP. Routeren er koblet til Gets HD-PVR. Jeg har Firmware 1.0.1.9 - dvs siste versjon, men opplever flere ganger daglig å få beskjed om at "You have set the wrong dynamic or static IP address for your RT-N16". Løsningen da er reboot av alt mulig...før det funker for en stund. Signalet er knallsterkt. Jeg er ingen nettverksspesialist - men skjønner ikke helt at jeg har gjort noe feil i oppsettet, og etter å ha googlet litt ser det ut som å være en kjent problemstilling. Er løsningen å skrote original firmware og lete etter alternativer? Bør jeg da velge DD-WRT eller Tomato? At det trådløse funker er avgjørende for meg. I tillegg kan jeg ikke gå løs på en oppdatering/ firmwareendring som fordrer voldsomme tekniske kunnskaper -jeg er, og vil aldri bli, superinteressert i routerens indre liv... så..Hjelp!?? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Du greier deg fint med den første versjonen du skal flashe med (.trx). Selv om oppskriften virker lang, så er det bare en enkel flash i webinterface. 1. Do a factory reset in the Asus GUI. Let the router reboot. Disconnect all cables (WAN, USB, etc.) and plug the Ethernet cable from your PC into the LAN1 port on the router. 2. Download the latest initial firmware located here : [1] *mini*.trx 3. Using Internet Explorer (IMPORTANT), Flash the downloaded firmware file through the router's GUI at http://192.168.1.1/. This process takes about 60 seconds. Asus factory default username/password is admin/admin. 3. ALTERNATE - I was unable to get the initial firmware flashed on a stock router containing the latest RN-16 firmware. Alternatively you can use the ASUS Firmware Restoration Utility (included on router CD or downloadable from [2]) to flash the initial firmware. Install the application, load up the initial firmware, then unplug the router, and replug it in with the black RESTORE button depressed. The power light should now be blinking slowly, meaning the router is in restore mode and ready for the new firmware. Upload and wait for router reset. This was the only method that allowed me overwrite stock firmware. Follow remainder of instructions normally. -ApatheticNow 4. After the reboot from flashing, wait for the device to show the password change screen for DD-WRT. Enter root as the user and anything for the password as you will do the user/pass procedure again after the final flash. 5. Do a Factory Reset to clear the NVRAM. This is located under Administration -> Factory Defaults in the DD-WRT Web-GUI, or open up a telnet session to your router and type erase nvram followed by the command reboot (This is the preferred method). You will be presented with the password change screen again after this step is complete. Endret 10. desember 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Bardl Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Takk for hjelpen! Etter bytte av firmware på lørdag har den fungert uten hikke Lenke til kommentar
united59 Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Takker jeg også, fulgte denne oppskriften i dag. Skal bli spennende å se hvordan det går... Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) En liten anbefaling fra min side. Jeg brukte DD-WRT på en RT-N16 en lang periode, men syntes enkelte ting virket segere og tregere etter hvert. Så også at DD-WRT slukte ram'en på routern (vet ikke hvor mye det har å si). I helga bestemte jeg meg for å prøve http://tomatousb.org/ sin firmware, og den funker UTMERKET. Minnet holder seg stabilt, og det går raskere å kopiere filer til HDD'en som jeg har koblet til routerns USB-port. Hvis du er fornøyd med DD-WRT, så trenger du vel ikke fikse noe.. Men dersom du føler at noe ikke er helt som det skal være, prøv tomatousb. Stabilt som f. Endret 16. mai 2011 av Stoltenberg Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 En liten anbefaling fra min side. Jeg brukte DD-WRT på en RT-N16 en lang periode, men syntes enkelte ting virket segere og tregere etter hvert. Så også at DD-WRT slukte ram'en på routern (vet ikke hvor mye det har å si). Det var en slik "minne bug" som fantes tidligere. DD-WRT er under konstant utvikling, så trolig er det løst nå. Personlig liker jeg godt Tomato og ikke minst QoS-løsningen som Tomato har. Grunnen til at jeg holder meg til DD-WRT er at den har funksjonalitet som Tomato mangler. Men i grunnen er det ikke ulogisk at Tomato er raskere. Når man innfører masse funksjoner, så koster det ofte hastighet pga CPU får mere jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå