Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av 2.0 evt 2.1 høyttalere til PC


Anbefalte innlegg

Begynner å bli litt sliten av å Google og Youtube, så jeg håper at noen her på HW kan hjelpe meg :)

I nær fremtid blir det kjøp av bedre lydkort, men foreløpig blir det å bruke Asus Xonar DS.

Er en eldre Audiofil mann som setter lydkvalitet i høysetet, prisen spiller minimal rolle, det er plassen på kontoret som er et hinder.

Frem til jeg fikk ny kontorpult og skjerm, brukte jeg Naim Nait 5 og Klipsch RB-61.

 

Tilbake til det jeg trenger hjelp til.

Kom gjerne med tips til lydkort også :thumbup:

Elsker Klipsch og har hatt Klipsch ProMedia GMX A-2.1 men var så dum at jeg solgte det :ohmy:

I dag er det bare Klipsch Promedia Ultra 2.0 som finnes på det Norske markedet.

Klipsch Promedia Ultra 2.0

Besitter du Klipsch Promedia 2.1 230v-versjon betaler jeg hva enn du måtte ønske for det :love:

Et annet alternativ jeg har funnet, er M-Audio AV40 Studiophile AV-40 som får utrolig bra kritikk over alt.

M-Audio Studiophile AV40

 

Har du erfaring med noe som er bedre enn Klipsch Promedia Ultra 2.0?

Kan M-Audio AV40 stille i samme klasse som Klipsch?

Finnes det noe der ute som er en killer på lydkvalitet og som overgår de to alternativene jeg har funnet?

De aller fleste 2.1 variantene jeg har lyttet øre til, har ikke sømløse overganger og det er stort sett øreuvennlige greier, bortsett fra Klipsch GMX, selvfølgelig :D

Står et par sett fra Logitech på loftet i prisklassen mellom 1k og 2k, der skal de få stå i fred.

 

Vet det er uhyre vanskelig å kombinere god lyd og PC, men man kan jo ikke gi opp ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje Acoustic Energy (AE) Aego M kan være noe? Har ikke hørt dem selv, men AE har jo en godt navn i audiofile og lydtekniske kretser, så... ikke er de dyre heller. Acoustic Energy Aego M - prisjakt.no

 

Men ellers er det jo ikke noe i veien for å koble til en forsterker og et par B&W 805, eller min favoritt AE 1 (også Acoustic Energy), som tar betraktelig mindre plass på skrivebordet, men som har en lyd du ikke tror før du hører den. Dog temmelig tungdrevne, så en kapabel forsterker er nødvendig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Kanskje Acoustic Energy (AE) Aego M kan være noe? Har ikke hørt dem selv, men AE har jo en godt navn i audiofile og lydtekniske kretser, så... ikke er de dyre heller. Acoustic Energy Aego M - prisjakt.no

 

Men ellers er det jo ikke noe i veien for å koble til en forsterker og et par B&W 805, eller min favoritt AE 1 (også Acoustic Energy), som tar betraktelig mindre plass på skrivebordet, men som har en lyd du ikke tror før du hører den. Dog temmelig tungdrevne, så en kapabel forsterker er nødvendig.

Svar:

Godt du nevte det med tungdrevne, for i 1992 byttet jeg ut AE-1 med MA Studio 20, også det uten hell mht forsterker den gangen.

UK-baserte høyttalere på øverste hylle låter greit nok, men udugelig til PC-bruk om pris/ytelse skal tas med i betraktning.

Kan nevne at B&W Matrix-serien har vært min øyensten mht UK.

B&W DM303 er forøvrig min favoritt fra UK til PC og enkle oppgaver som erstatter av TV-lyd osv, mye Matrix-egenskaper i de :love:

I dag får du også Matrix 805 for en kurant penge :thumbup:

 

Utvidet info (tenker høyt):

Etter ny kontorpult og skjerm har jeg minimalt med plass igjen, om jeg velger å ha høyttalere på str med AE-1, DM303, RB-61 osv, så får jeg de ved siden av tastaturet.

Og det er lite heldig.

En dedikert forsterker finner jeg ikke plass til, om det ikke hadde vært en bortgjemt T-amp eller lign.

 

På høyre side er jeg avhengig av å sette en høyttaler på en hylle som er 12cm dyp, for å ikke få elementene rett i øret.

Ingen hylle på andre siden, men kan bygge opp med ett eller annet for å løfte opp til samme ørehøyde.

For å gjøre det enkelt for meg selv i første omgang, så hadde Klipsch GMX 2.1 vært det ultimate.

Dali SR-5 låter slettes ikke ille og tar ikke opp så stor plass heller, det kan være et alternativ for fremtiden om jeg finner en amp som ikke tar opp alt for mye plass og som kan drive de.

 

Har funnet en amp som kan være aktuell, det er en SCYTHE Kama Bay AMP Kro, men er redd den ikke klarer å drive stort annet enn Klipsch og lignende lettdrevne høyttalere.

 

Eventuelt en lettdreven center med biwire som kan passe inn i hylla over skjerm (BHD: 52x17x26cm) sammen med Kama Bay eller en T-amp.

Center er ikke et godt valg, men jeg tror det er en bedre løsning enn hva PC-høyttalere stort sett klarer å trille frem av lyd.

2 liggende høyttalere i samme hylle er også et alternativ, men å finne 2 høyttalere som er lettdrevne og som har maks dimensjon på 26cm x 17cm x 26cm pr stk er heller ikke lett.

En annen ting er hvor mange kilo en slik hylle tåler.

Lenke til kommentar

Hva med B&W MM-1 ? Noe drøy pris, men det virker som du får det du betaler for :)

Mulig jeg stiller i en litt annen klasse enn de fleste andre, men jeg syns de aller fleste B&W er overpriset.

Har en del inside info da en av mine venner jobbet på klubben på 90 tallet, det forsterket inntrykket av overpris for min del.

Men heldigvis bruker folk sine oppsparte middler som de selv vil :cool:

 

Kan fortelle en liten historie litt tilbake i tid, jeg mener og erindre at det var 805 N som var samtidig med DM303, det var ihvertfall DM303 og toppmodellen 805 som var dagens rett for A/B.

Han hadde varmet opp alt på forhånd og begge var koblet til samme integrerte med identiske kabler.

Det tok meg ikke mange sekundene å lytte meg frem til den beste.

Og til sjefens store ergrelse, var det DM303 som stakk av med seieren.

Og det til en brøkdel av prisen, jeg minnes de kostet 1,990,- pr par mens 805N kostet rundt 15,000,-

 

For de av dere som vurderer B&W til hjemmebruk, så ikke glem at alle de forskjellige modellene er optimalisert til spesifikke dimensjoner på rom.

Dimensjoner på rom de er optimalisert for, kommer ikke frem noe sted.

De aller fleste kjøper B&W pga navn eller tester og glemmer det aller viktigste, ørene!!

De kommer gjerne hjem og er middels fornøyde, for de vet ikke om alle faktorene som skal til for å få de til å spille så optimalt som det er mulig.

Kjenner alt for mange som har gått skoene av seg pga B&W, dessverre :(

 

Ta med et lite velment råd til slutt da.

B&W spiller som regel best på Engelsk forsterker, helst klasse A.

Eller rør, om du har nok krefter til å drive de.

Lectron JH-20 (Jan Hiraga-konstruksjon basert på SE EL-34) på gode gamle B&W Matrix 802 var en fryd for ørene :love:

Lenke til kommentar

Hei

 

Hiver meg på her da jeg har samme "problem" om man kan kalle det for det :) . Er ute etter 2.0 høyttalere med god lyd.

Hvis du kan utdype ditt "problem" så kan det hende at vi kan være til hjep :)

Det er utrolig mye stereo-høyttalere der ute som låter hinsides bra, bare de kommer frem i lyset med gode kombinasjoner ;)

Pris, rom, bruk, musikksmak, hva du har av elektronikk osv er ganske viktig info for å kunne være til hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...