karobaro Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Hei! Jeg syntes det er vekdig vanskelig å lære seg stoff ved å bare lese i boka og notater syntes jeg heller ikke hjelper. Er det noen som har noen pugge tips til noen som sliter med å få ting inn...? Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Lese det enda en gang! Leser du nok ganger vil du til slutt kunne det Ellers så kan du jo prøve å lage sammenhenger. Det gjør jeg ofte i tysk. F.eks for at jeg skal huske das i "das auto" tenker jeg på volkswagen reklamene Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Spørs hva du forsøker å pugge. Jeg har funnet at dersom det ikke interesserer meg så lager jeg et kort referat med ankerpunktene og leser det slavisk opp til det aktuelle tidspunkt, da jeg ev. skulle ha bruk for det. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Det er lurt å begynne med å lese sammendraget først, hvis du har tilgang på det. Da får du med deg de store og viktige hendelsene. Deretter leser du den vanlige teksten, gjerne flere ganger(spørs hvor godt du husker det). På denne måten vil det bli enklere å se sammenhenger i teksten, da du allerede vet hva teksten handler om Lenke til kommentar
Hoffah Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Prøv varierte læringmetoder Har boka et internettsted er dette ofte en plass med animasjoner og filmer, som ofte er mye artigere enn boka, dette er et godt supplement til boka. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Ikke les fort når du leser. Da leser du bare for å lese. Når du leser burde du prøve å forestille deg det du leser, drøvtygg deg gjennom boka! :] 1 Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Det er bedre å lese kjapt. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Eneste som funker for at jeg skal huske ting godt er å skrive dem ned. f.eks sammendrag, om jeg skriver dem ned i f.eks wordpad mens jeg leser dem så setter de seg mye bedre. Lenke til kommentar
MarieIngebrigtsen Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Heisann! Personlig er jeg alltid nødt til å notere ting for hånd, eller å printe ting ut fra nettet, for å så markere og stille spørsmål ved ting jeg lurer på. Jeg bruker VELDIG sjeldent klipp og lim, fordi hvis du skriver noe selv, husker du det mye bedre :-) Så mitt tips er å printe ting ut og rett og slett gjøre ting for hånd! Data er et greit redskap det, men IKKE til pugging! Aldri pugg fra data :-) Lenke til kommentar
smedis Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Heisann! Personlig er jeg alltid nødt til å notere ting for hånd, eller å printe ting ut fra nettet, for å så markere og stille spørsmål ved ting jeg lurer på. Jeg bruker VELDIG sjeldent klipp og lim, fordi hvis du skriver noe selv, husker du det mye bedre :-) Så mitt tips er å printe ting ut og rett og slett gjøre ting for hånd! Data er et greit redskap det, men IKKE til pugging! Aldri pugg fra data :-) Har god erfaring med to strategier: 1. Lotusskjema - tema og kommentarsetninger/stikkord 2. Tankediagram - "tegne" et kart/diagram av teksten Lenke til kommentar
blured Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Når du skal lære, jobb aktivt med det du skal lære. Jeg tror faktisk ikke jeg overdriver når jeg påstår at jeg aldri har lest samme kapittel i en lærebok to ganger. Merk i boka (eller bruk post-it lapper om du ikke får lov til det), skriv notater, jobb med forståelse, prøv å se sammenhenger (det gjelder egentlig alt her i verden), diskuter det du har lært med andre, og sist men ikke minst - overbevis deg selv om at det du gjør er morsomt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå