Gå til innhold

Rettigheter under førstegangstjenesten.

beastlyjunk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du er ikke på JOBB under førstegangstjenesten, du er under TJENESTE og skal tjene landet (vel, i utgangspunktet).

Du høres ut som en fremtidig trygdesnylter med det spørsmålet, så jeg ville definitivt vurdert egen holdning før du bekymrer deg for "3-dagere" etc.

Er du syk går du til legen i leieren. Sier han at du er syk får du "fri", men du har ikke mulighet til å ligge på brakka og ta en "3-dagers". Arbeidstider bestemmer Forsvaret mer eller mindre, men det er klart at de er ikke ute etter å ha flest mulig utbrente soldater.

Lenke til kommentar

Om du er syk, blir du sendt til sykestua, så tar de en avgjørelse.

"Jeg er ikke i form i dag" funker desverre dårlig, i så fall må legen avgjøre hva og om du kan gjøre noe.

Sykemeldinger gjelder som vanlig, men man får gjerne en tjeneste selv om man er sykemeldt, bare ikke så krevende(koke kaffe, rydde osv).

Tror det er sykestua som avgjør om du blir sykemeldt også, litt usikker når det gjelder sykemelding...

Arbeidsmiljøloven er kun veiledende når du er i tjeneste, så arbeidstid og slikt er det ingen regler på.

Jeg var syk en gang i førstegangstjeneste, da var det inn til en sykepleier, som avgjorde om jeg var syk nok, hun tok blodprøve og jeg måtte sove på sykestua til jeg ble frisk.

Morgenen etter var det inn til lege for videre undersøkelse.

Er du syk, får du være på sykestua, men en "3-dagers" er det ikke du som bestemmer over, når du er frisk, så skal du inn i tjeneste igjen...

Du har en del rettigheter ellers, men husk, er du en "drittsekk" og krever at ditt befalet følger samtlige regler, så kan jeg love deg at befalet ditt også kan være en drittsekk og samtidig følge reglene...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Går du inn i forsvaret med holdningen om at du skal ha mest mulig fravær kommer det til å bli et stusselig år.

Anbefaler alle som skal i forsvaret å gå inn med "friskt mot" - det kommer til å bli et fantastisk år som du kommer til å prate med kompiser om i laaaang tid - til stor fortvilelse for jentene.

Er du skoletrøtt og generelt litt lei så er ihvertfall forsvaret en gyllen anledning til å bli voksen - og ikke bare støtte deg til mamma og pappa. Du må faktisk GJØRE ting selv, til tross for at befalet ditt kommer til å gjøre det meste av tenkingen din. Perm i turnusen betyr jo bare at noen andre på trå til, så det er jo lite aktuelt. Har man vakt så har man vakt - men det er jo mange ulike roller man kan få etter rekruttskolen.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil er det fremdeles 40/42 timers uke i militæret. Om du blir satt på turnustjeneste etter rekruttskolen kan det godt være at resterende trekk-/permisjonsdager bakes inn i turnusen slik at du ikke kan styre bruk av disse selv.

Egenmelding av sykdom har vært no-go, men TMO (tillitsmannsordningen) jobber med å få innført egenmeldingsdager.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor dere andre har vært, eller når dere var inne, men du har faktisk egenmelding i militæret også. Dere må ikke tro at du får time til legen på dagen på smo hvis du f.eks har vondt i hue, hals, mage osv. Dette vet jeg er tilfellet også i flere leirer

Endret av saftsus
Lenke til kommentar

Fremtidig trygdesnylter? Det at du i det hele tatt kommer med en slik beskyldning uten å ha en eneste anelse om hvem jeg er, viser hvor kort-tenkt du er.. Det var et saklig spørsmål som er soldater i tjeneste børr vite om, i og med at en legetime her som regel tar 1 uke å få bestilt, pluss det finnes ingen sykestue.

Har sjekka det opp i dag, og det viser seg også at du har null peiling på dette punktet, as well; alle soldater som ikke har "hjemmeboer-status" har rett på 3-dagers egenmelding innen en periode på 16 dager. Så problem solved..

Du er ikke på JOBB under førstegangstjenesten, du er under TJENESTE og skal tjene landet (vel, i utgangspunktet).

Du høres ut som en fremtidig trygdesnylter med det spørsmålet, så jeg ville definitivt vurdert egen holdning før du bekymrer deg for "3-dagere" etc.

Er du syk går du til legen i leieren. Sier han at du er syk får du "fri", men du har ikke mulighet til å ligge på brakka og ta en "3-dagers". Arbeidstider bestemmer Forsvaret mer eller mindre, men det er klart at de er ikke ute etter å ha flest mulig utbrente soldater.

Fremtidig trygdesnylter? Det at du i det hele tatt kommer med en slik beskyldning uten å ha en eneste anelse om hvem jeg er, viser hvor kort-tenkt du er.. Det var et saklig spørsmål som er soldater i tjeneste børr vite om, i og med at en legetime her som regel tar 1 uke å få bestilt, pluss det finnes ingen sykestue.

Har sjekka det opp i dag, og det viser seg også at du har null peiling på dette punktet, as well; alle soldater som ikke har "hjemmeboer-status" har rett på 3-dagers egenmelding innen en periode på 16 dager. Så problem solved..

Lenke til kommentar

Hentet fra Forsvaret.no ang sykdom i permisjon:

Soldatar som blir sjuke under permisjon, skal oppsøkje militær lege dersom det finst der dei er. Legeerklæring frå sivil lege gir ikkje rett til fråvær frå tenesta utover den godkjende permisjonen, med mindre legeerklæringa ettertrykkjeleg slår fast at reisa til tenestestaden vil føre til forverring av sjukdommen eller er ein fare for liv og helse.

Oppstår det ein situasjon der du får beskjed frå legen din om at du ikkje kan reise til tenestestaden når permisjonen går ut, må du straks ta kontakt med tenestestaden din.

Blir du sjukmeld og ikkje er i stand til transport under permisjonen, får du godskrive tilsvarande mange permisjonsdagar. Den utsette permisjonen blir avvikla når avdelinga finn tid til det. Avdelingane skal prøve å leggje den utsette permisjonen til eit tidspunkt som passar for den enkelte soldaten.

På linken står det også generellt om permisjon i Forsvaret.

Lenke til kommentar

Du har veldig mange rettigheter i Forsvaret. Jeg gidder ikke ta alt, da det er ekstremt mye, og jeg kan bare litt. Og av det lille jeg kan, er det bare en brøkdel igjen som jeg kan i hodet, resten ligger på FOBID på intranett (som du har tilgang til hvis du har FISBasis).

For eksemel gjelder nesten hele arbeidsmiljøloven på land når du ikke er i felt. Det er et par paragrafer Forsvaret er unntatt fra, bl.a. den som sier at vi som arbeidstakere kan bli stillt ansvarlig (noe vi IKKE kan), og paragrafen som omhandler arbeidstider, og et par til. Likevel, når det kommer til arbeidstider finnes det regler for dette også. Det finnes et dokument som heter "Forsvarssjefens reviderte retningslinjer for lik tjenestetid under førstegangstjenesten i Forsvaret", som sier at man ikke skal jobbe mer enn 42,5 timer med programmert tjeneste i uken. Dette gjelder også for vernepliktige med turnusordning, men her skal det jevne seg ut. Det er altså greit hvis en soldat jobber 70 timer en uke, men har fri en hel uke etter dette og lignende. Det skal altså gå opp over tid.

Eller permdirektivet som sier noe om hvor mye perm du kan få, hvor mange reiser dukan få gratis osv., eller hvilke rettigheter du har med tanke på velferdsperm eller perm i tvingede situasjoner, for eksempel ved akutt sykdom eller død i familien, hvis du skal ta en eksamen eller lignende. Eller hvor mye penger du har krav på hvis du har reisetid på så og så mange timer.

I tillegg er det noe som heter UD 2-1, som er en feit bok med masser av regler og retningslinjer for det meste, øvelse, våpenbruk, skyting, felt, bruk av kjøretøy etc. Her kan man finne veldig mange regler, bl.a. plikthvile før skyting, minimum søvn i døgnet (to timer i døgnet i felt) osv. Det meste er basert på sikkerhet. For eksempel at hvis du er vognfører for et kjøretøy kan du nekte å kjøre hvis du føler at dette ikke er forsvarlig, for eksempel pga. du er veldig trøtt og sliten. Det kan være befalet blir sur på deg (og til og med truer med ordrenekt og refs som følge), men du har din fulle rett å nekte å føre et kjøretøy hvis du føler dette ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig.

Dette var bare noen få få av veldig mange eksempler og lover og retningslinjer i Forsvaret. Kort sagt har du veldig mange rettigheter, som de fleste ikke vet om. Det blir veldig vanskelig for meg å svare på generelt grunnlag, men hvis det er noe spesifikt du lurer på, så er det bare å komme med spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Endret av Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får ikke de "vanlige" permisjonsdagene når du har turnustjeneste, men du kan få innvilget velferdsperm for spesielle anledninger.

edit: er min erfaring altså

Jo det gjør du. Selv om du har turnus har du krav på 20 permdager utenom. De fleste, om ikke alle turnusstillinger ligger på rundt 42,5 timer i uken i gjennomsnitt eller mer, så det er både logisk og bestemt i lover og regelverk. Det kan imidlertid være litt vanskeligere for en person i turnusstilling å få vanlig perm fordi mange troppsjefer vil ikke gi slipp på deg. Et problem her er at de ofte kan bestemme at du ikke kan få perm på den og den datoen pga. da trenger de deg spesielt mye, men det du da kan gjøre er å si noe sånt som at du har krav på disse dagene, og innen den og den datoen vil jeg ha fem av disse dagene fri, så får du og troppsjefen sette dere ned og se når det passer. Hvis du fortsatt møter motstand, ta det opp med TMO der du tjenestegjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...