vanetten Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Har posta tidl. både under server samt på AVforum.no, men uten dei store tilbakemeldingane, så forsøker her òg. Hjelp! Vurderer å bygge sjølv eller kjøpe ferdig løsning for mediasenter/filserver. Primært bruksområde blir: - backup/lagring av filer frå bærbare pc'ar samt kamera - Spotify - streaming av Sumo m.m. TV har HDMI, mens foreløpig så blir det å bruke ein eldre Rotel-forsterkar til lyd-biten, og der har eg ingen fancy tilkoblingsmuligheter! Vil køyre Windows Media Center som OS (har lisens allerede) samt er meir glad i Intel enn AMD. I tillegg bør løysninga støtte RAID mht backup der eg vil ha "dobbel" sikring. Sist av alt vil eg helst ha 64bit. Forslag? Blir årets julepresang, så budsjettet er litt romslig, men har ikkje noko behov for state of the art heller... Kjøper like gjerne ferdig oppsett som byggesett, men har så langt ikkje sett løsningar som kombinerer desse behova spesielt bra! Løsningen må uansett vere av typen "kone-vennlig"... --- Kan dette vere eit utgangspunkt? Forslag til handleliste Litt redd for at det blir trangt og kunne gjerne tenkt meg ein ekstra 3,5" brønn, men full ATX blir veldig stort igjen sjølv om det sikkert kan vere fordelaktig tidvis. --- Innspel? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Oppsettet ditt ser bra ut, bortsett fra at du mangler CPU. Intel i3 530 er vel en god kandidat der. Jeg har dette kabinettet. Det er forholdsvis god plass. Jeg har byttet ut kabinettviftene med Nexus Real Silent 1000 RPM, og Scythe Ninja Mini. I den andre posten skriver du "windows home server" som OS, mens her skriver du Windows Media Center? Jeg tror ikke Windows Home Server er optimalt i forhold til avspilling av media. (Den er først og fremst beregnet på at du har streaming mottakere). Windows Media Center følger med i Windows 7 professional. For et enkelt serveroppsett er kanskje Windows 7 greit nok? Personlig ville jeg brukt Ubuntu og XBMC til dette, men det er en smakssak. Ubuntu har både serveregenskapene og mediacenter egenskapene. Lenke til kommentar
vanetten Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 Blir 64bit Windows 7 ja. Planen var først kun Spotify og lagring, men blir dumt når eg har full tilgang til Sumo å ikkje bruke det litt... XBMC fungerer vel fint i det oppsettet òg i fall eg vil bruke det? CPU'en har forsvunne ut av handlelista såg eg ja...hadde i utgangspunktet satt opp Intel Core i5-650, men er kanskje overkill? Når det gjeld kabinett så vurderer eg full ATX mht betre plass (har uansett plass i skapet det skal stå). Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Vel, om du skal ha det rimeligst mulig, så er AMD veien å gå. Har du noen krav om bitstream av lyd? Hvis ikke bitstream så er AMD billigere, muligens det blir billigere uansett, men smak og behag, jeg har selv en 3kjerner Athlon2 på 2,7ghz og den tygger unna det jeg ønsker. Hele oppsettet mitt kom på ca 4000 med 1tb harddisk. EDIT: Ser i allefall at jeg ikke har sjangs til å komme på samme prisnivå med det samme kabinettet, jeg har selv Antec NSK2480, med innebygd strømforsyning og handla ikke på Komplett. Endret 10. desember 2010 av N|troXx Lenke til kommentar
vanetten Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Vil ha Intel...ingen annan grunn enn at eg alltid har brukt det (og alltid fungert bra)...uten at me treng diskutere meir om det. Vurderer faktisk 4-kjerners i5 då den er omtrent like dyr/billig som 650. Elles går eg nok for Silverstone SST-GD05B som kabinett - sparer ein tusenlapp der nesten. Ikkje så überbegeistra for fjernkontrollen til Antec, så vil heller velge ein ekstern løsning for det på sikt. Ingen krav vedr. lyd per dags dato utover at eg naturlegvis treng lyd! Har tenkt å sette dei to diskane i RAID 1 mht diskkræsj og generell backup-sikkerhet. Bør eg ha eigen HDD for OS eller installere i RAID-oppsettet? Drøyer den nok òg med Blu-Ray-spelaren då eg ikkje har bruk for det per dags dato og det er meir fornuftig å stappe denne inn når behovet melder seg. Blir ikkje å handle hjå Komplett eller MPX etter at sistnevnte brukte 4 veker på å informere om at ei HP maskin eg hadde bestilt ikkje var tilgjengeleg likevel uten å tilby meg eit alternativt produkt til same pris. Brukte kun Komplett pga funskjonaliteten mht å dele handlelister... Edit: Ser at i5 4-kjerner er uten grafikk, så då er det utelukka dessverre! Endret 10. desember 2010 av vanetten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå