kybstud Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Hei, dere også har sikkert opplevd å skulle skrive Æ,Ø eller Å - men når dere gjør det kommer det bare opp to stygge tegn dere aldri har sett før. Det pleier ofte å skje i flash-greier på nettet, men nå finner jeg ingen plasser hvor disse tegnene kommer opp. Jeg liker Á$ v#Ére t&€ff. (jeg liker å være tøff) Det kan minne litt om hvordan det blir over. Kan noen finne en plass hvor det blir sånn? EDIT: sikkert bomma helt på plassering av emnet Endret 9. desember 2010 av TiD Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 sjekk innstillingene for språk under control panel -> region and language. jeg tipper den står på engelsk. bytt til norsk Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Poenget er at jeg har lyst til å finne disse, alt funker fint som det er nå. Jeg vil at det skal skjære seg. Som når du skal plotte inn navnet ditt på leaderboards om du heter Øyvind, også kommer det bare opp: ÆÁyvind. Jeg vil finne de eksakte tegnene som brukes som erstatning. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 da får du endre til engelsk istede for norsk på samme måte som jeg nevnte, og så sjekke hvilke tegn det er snakk om. jeg vet du kan få fram et on screen tastatur med masse rare tegn, men siden jeg bytta til win7 i høst, så vet jeg ikke helt hvor jeg finner det. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Kommer an på tegnsettet du bruker, men det du tenker på tenker jeg er UTF-8 tolket som ASCII. Tegnene varierer litt etter code-page, men med ISO-8859 blir det slik: Æ = Æ <--- Merk her hvordan stor Æ faktisk tar fire byte å representere i UTF-8 Ø = Ø Å = Ã… æ = æ ø = ø å = Ã¥ Du kan trikse med dette selv også. Lag en tekstfil i notepad, velg UTF-8 som encoding, lagre. Åpne filen i favoritt-webleseren din, og lek med character encoding. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Stor Æ (0xC6 unicode) tar to byte å representere i utf 8. (Alle tegn fra latin-1 vil bli representert med 2 byte i utf8). Mange regner det sikkert som pirk, men synes man skal være mere nøye å skille mellom ascii, ISO8859-* og de der MS code pagene. Virker som det er mye forvirring rundt det (gjelder forsåvidt forskjellen på unicode og utf8 også). Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 Kommer an på tegnsettet du bruker, men det du tenker på tenker jeg er UTF-8 tolket som ASCII. Tegnene varierer litt etter code-page, men med ISO-8859 blir det slik: Æ = Æ <--- Merk her hvordan stor Æ faktisk tar fire byte å representere i UTF-8 Ø = Ø Å = Ã… æ = æ ø = ø å = Ã¥ Du kan trikse med dette selv også. Lag en tekstfil i notepad, velg UTF-8 som encoding, lagre. Åpne filen i favoritt-webleseren din, og lek med character encoding. Du er en gud. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Kommer an på tegnsettet du bruker, men det du tenker på tenker jeg er UTF-8 tolket som ASCII. Tegnene varierer litt etter code-page, men med ISO-8859 blir det slik: Æ = Æ <--- Merk her hvordan stor Æ faktisk tar fire byte å representere i UTF-8 Ø = Ø Å = Ã… æ = æ ø = ø å = Ã¥ Du kan trikse med dette selv også. Lag en tekstfil i notepad, velg UTF-8 som encoding, lagre. Åpne filen i favoritt-webleseren din, og lek med character encoding. De første 3 tegnene i Æ'en din er ikke med på å representere Æ, men er noe som heter byte order mark. Unicode-standarden tillater, men fraråder bruk av BOM i UTF-8. Microsoft synder dessverre en del mot dette. 1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Kommer an på tegnsettet du bruker, men det du tenker på tenker jeg er UTF-8 tolket som ASCII. Tegnene varierer litt etter code-page, men med ISO-8859 blir det slik: Æ = Æ <--- Merk her hvordan stor Æ faktisk tar fire byte å representere i UTF-8 Ø = Ø Å = Ã… æ = æ ø = ø å = Ã¥ Du kan trikse med dette selv også. Lag en tekstfil i notepad, velg UTF-8 som encoding, lagre. Åpne filen i favoritt-webleseren din, og lek med character encoding. De første 3 tegnene i Æ'en din er ikke med på å representere Æ, men er noe som heter byte order mark. Unicode-standarden tillater, men fraråder bruk av BOM i UTF-8. Microsoft synder dessverre en del mot dette. Ah det tenkte jeg ikke på ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå