Pedersen2k Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Heisann... Fikk alternativet med enten og bli oppsagt, eller si opp selv i en bedrift. Grunnen skal ikke jeg gå innpå her. Men i ettertid har jeg hørt snakk om at taushetsplikten har blitt brutt, for dem har da vel taushetsplikt? Jeg satt i møte med 3stk. Ene var sjef for hele bedriften,ene var vekter og siste var en en sjef for avdelingene i butikken. Dette er en ganske sår sak, da jeg har i dusinvis av gode venner på den arbeidsplassen og føler "saken" vil gå utover vennskap. Jeg snakket nettopp med "topp"sjefen i telefon der jeg nevnte det med taushetsplikt, men han mener at om han vil kan han informere alle (godt over 100stk) hvorfor jeg har blitt oppsagt, eller,hvorfor jeg har sagt opp selv. Han sier selv han får spm daglig om hvorfor jeg er vekke og jeg selv får x-antall sms om dagen om hvor jeg er. Han sier at han svarer dem med "Han har sluttet, mer kan ikke jeg si." Jeg føler også måten han sier det på er ganske, vel...Ja, det kunna blitt sagt på en annen måte.Hvordan vet de andre ansatte når jeg eventuelt hadde levert en oppsigelse?Jeg VET jeg er godt likt på den arbeidsplassen og at mange savner meg.Derfor sa jeg til han at jeg kunne henge opp et lite a4-ark der jeg skriver at jeg hadde sluttet,takke for noen flotte år, og ønske dem alle ei god jul og godt nyttår.Da fikk jeg til svar at det måtte han TA OPP i en KOMITE. Helt ærlig syns jeg det var usmaklig og lite menneskelig av han.Kan vel også nevne at denne sjefen har kalt meg for hore,giggolo og mannehore.At han i en periode skrev personlige og private brev å la dem i jobbhylla til ei jeg var sammen med, som også jobbet på arbeidsplassen. Ble litt mye dette her, men jeg sitter inne med så mye sinne nå at det eksploderer snart! Får heller ikke penger fra NAV før om _3_måneder pga karantene for at jeg har sagt opp jobben min. Har han/dem taushetsplikt? Endret 9. desember 2010 av Pedersen2k Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Det er ikkje så veldig mange som har lovpålagt tausheitsplikt. I norge har vi forvaltningsloven som regulerer tausheitsplikt men den gjeld berre for dei som jobber i eller for eit forvaltningsorgan (les; offentlig ansatte). Politiet eller påtalemyndigheita har sin tausheitsplikt lovhjemla i straffeprosessloven. I tillegg har ansatte innen helse- og sosialtjenesten taustheitsplikt. Prestar på den andre sida har ein slags moralsk tausheitsplikt, men denne er ikkje lovfesta. Dette betyr at det er ein sjølvpålagt tausheitsplikt og ikkje ei reell plikt. På samme måte ser det ut til å være for arbeidsgivere. Eg kan ikkje finne nokon lovhjemmel der det står at arbeidsgiver har tausheitsplikt. Det nærmaste som eg kan finne er straffeloven sin generelle bestemmelse om æreskrenkelser: "§ 246. Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder." Men det skal ein del til for at denne paragrafen kan brukast. Ellers så er det alltid best å bli oppsakt framfor å seie opp sjølv. Som du nemner så får du raskare pengar frå NAV dersom du blir oppsakt, i tillegg har du rett til kreve forhandlingar med det formål å bestride ein oppsigelse dersom du meiner den er gitt på ulovleg bakgrunn. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Ellers så er det alltid best å bli oppsakt framfor å seie opp sjølv.Som du nemner så får du raskare pengar frå NAV dersom du blir oppsakt, i tillegg har du rett til kreve forhandlingar med det formål å bestride ein oppsigelse dersom du meiner den er gitt på ulovleg bakgrunn. Blir det helt korrekt å si at det er bedre å bli sagt opp, sånn mtp på CV`en ? Ser ikke særlig pent ut om man har fått sparken og det ikke er på grunnlag av nedbemmaning o.l grunner. Til TS: Om sjefen din er proffesjonell så vil han nok ikke gå innpå grunnlag for oppsigelsen. Temaet om du får lov til å henge opp A4 arket blir vel en vurderingssak. Har du gjort en særlig grov gjerning, så er det forståelig at bedriften ikke ønsker å ha mer med deg å gjøre. Men vi vet ikke, og skal ikke spørre hva oppsigelsegrunnlaget var, så det blir veldig vanskelig å gi noen spesifike tanker akkurat om den saken. Lenke til kommentar
Pedersen2k Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 Jeg ble plutselig dradd med inn på et kontor og konfrontert med noe. Ble konfrontert med noe jeg VET en annen ansatt har fått advarsel for, men jeg fikk ingen advarsler, jeg fikk to alternativ; si opp selv, eller bli sagt opp. Hadde jeg blitt sagt opp ville det mest trolig bli politisak ut av det sa han og jeg følte jeg ikke hadde noe valg.Er også derfor jeg tror det ligger mer bak dette, dette er en sjef som har prøvd seg på x'en min på arbeidsplassen (ei NYDELIG jente han ikke hadde sjans på), og jeg vet også at han nå var interessert i ei annen på arbeidsplassen som jeg har _svært_ god kontakt med.Dette er en sjef som har kalt meg hore i fylla,giggolo,mannehore.Det er helt klart lett i ettertid og tenke på at han så sin sjanse med å bli kvitt meg, mtp at han ga en annen en advarsel for akkurat samme.Han som fikk advarsel er også en svært god venn av sjefen.Synd ikke sjefer i en så stor bedrift skal ha lovpålagt taushetsplikt, er tross alt over 100stk som jobber der, og mange vennskap jeg har fått opp gjennom åra. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Det er farlig å spekulere i andre tilfeller, så jeg tror du skal legge den ballen død. Har sjefen din gitt deg muligheter til å unnslippe en politisak, så tror jeg du skal prise deg takknemmelig for akkurat det. Uavhengig av hva han har sagt og gjort, så har du i dette tilfellet mulighet til å være "the bigger man". Ikke gå å sleng dritt eller prat om sjefen, men rett heller fokus på arbeidsmarkedet. Til sist, jeg kan tenke meg hvor kjipt det måtte vært å forlate arbeidsplassen der man har mange gode venner - men i dette tilfellet har du dessverre ikke flere valg. Det lille og eneste jeg kan gjøre er å ihvertfall ønske det lykke til videre! Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Om du vet du har gjort noe, så lar du det være. Om du vet at du IKKE har gjort noe, kan de bare peise på med politisaker. Siden det var en vekter med i bildet, vil jeg gå ut ifra at det handler om tyveri eller noe lignende. For å svare på spørsmålet ditt, så er det vanlig praksis å ikke nevne oppsigelsesgrunn til noen. Men om det finnes noen taushetsplikt rundt det, vet jeg ikke. Som sagt tidligere, er han proff så sier han ingenting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå