Gå til innhold

Må man betale toll/mva på leid utstyr?

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg skal leie en gjenstand fra utlandet, og må sende det til og fra med post. Problemet er at siden han bare skal bruke det i en uke og gjenstanden er jævlig dyr, er det helt uaktuelt dersom han må betale MVA på gjenstanden.

Dette er ikke et kamera, men jeg regner med at dette forumet har litt mer peiling på slikt en et eventuelt forum for elektroingeniører med spesialisering innenfor... hva det nå er han driver med. (Noe med olje, vaffal!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du trenger et spesiellt tooldokument kalt Carnet. Med et slikt et, så kan du føre inn (og ut igjen) varer for en kortere periode; uten å betale toll/MVA. Ulempen er at du da må innom tollen (rødt) både på vei inn og ut. Du må sannsynligvis også reise utenlands for å hente/levere utstyret.

Lenke til kommentar

Dokumentet som tomsi42 nevner heter ATA-Carnet.

ATA-Carnet skal også kunne brukes når utstyret sendes i post eller annen transport.

Men som andre skriver, spør tollmyndighetene. Ellers ville jeg tro utleier kan noe om dette. I og med at jeg regner med at dette er såkalt profesjonelt utstyr, så vil høyst sannsynlig en utleier av slikt utstyr har vært borte i problemstillingen tidligere.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...