Gå til innhold

Hjelp til å få en rolig gaming pc


paali10

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt meg ny pc. Men når jeg spiller Black Ops på den så bråker CPU vifta

(ganske sikker på at det er CPU vifta). Derfor lurer jeg på om noen han hjelpe meg med hvordan jeg kan få PCen roligere.

Kom med anbefalinger :D

 

PC Specs:

 

SAPPHIRE RADEON HD6870 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP

 

BENQ G2222HDL 21,5" WIDE TFT LED BLACK

 

AMD PHENOM II X4 955 BE 3.2GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX

 

GIGABYTE GA-890GPA-UD3H DDR3 AM3 ATX

 

OCZ DDR3 PLATINUM XTC 4GB PC3-10666 (2X2GB) LOW VOLTAGE

 

CORSAIR TX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V

 

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

 

COOLER MASTER MIDITOWER ELITE 430 ATX BLACK

 

Samsung SH-S223B - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon - Serial ATA

 

NEXUS 120X120 MM REAL SILENT BLUE X2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye mulig at det er CPU-vifta, og jeg tror ihvertfall ikke at det er skjermkortet. Har samme skjermkortet selv, og jeg må si jeg er overrasket over hvor stille det kortet er. Temperaturen på kortet når jeg spiller ligger på rundt 70-80 grader, og vifta går på ca 40%.

 

Det kan jo hende det er strømforsyninga som bråker hos deg også. Den blir jo også varmere når det trekkes mer strøm. Skjekk temperaturen på de forskjellige komponentene under spilling.

Lenke til kommentar

Det er mye mulig at det er CPU-vifta, og jeg tror ihvertfall ikke at det er skjermkortet. Har samme skjermkortet selv, og jeg må si jeg er overrasket over hvor stille det kortet er. Temperaturen på kortet når jeg spiller ligger på rundt 70-80 grader, og vifta går på ca 40%.

 

Det kan jo hende det er strømforsyninga som bråker hos deg også. Den blir jo også varmere når det trekkes mer strøm. Skjekk temperaturen på de forskjellige komponentene under spilling.

 

Jeg har ikke et program der jeg kan se temp på strømforsyning. Jeg bruker CPUID Hardware monitor til å sjekke temp på CPU, GPU etc..

 

Er vel ikke fryktelig vanskelig å stoppe CPU viften et par sekunder for å sjekke om det er den.

 

Den strømforsyningen skal ikke bråke.

 

Om det viser seg å være CPU er det en forholdsvis kurant sak å kjøpe en tredjepartskjøler.

 

Hvordan stopper jeg CPU viften?

Lenke til kommentar

Den bør være like rolig uansett. Bør vær betydelig mer stillegående enn stock kjøleren, men det finnes selvfølgelig bedre/mer stillegående kjølere.

 

Jeg sier den er et greit kompromiss og du vil neppe høre den over andre vifter i kabinettet

 

 

Kan du vise meg de ''mer'' stillegående kjølerene ?

Lenke til kommentar

Med f.eks fingeren. Brems den med å trykke på midten først slik at du ikke får slag fra viftebladene/skader fingeren uansett hvor usannsynlig det er.

 

Eller du kan trekke ut strømkabelen til viften.

 

Bør starte den opp igjen raskt pga temp.

 

Usannsynlig? Har kuttet meg til blods på vifter før.

Lenke til kommentar

Det kan jeg :thumbup:

 

se f.eks http://www.silentpcreview.com/article1018-page4.html

 

Scythe kjøleren er heller ikke avskrekkende dyr, skal ha noe trøbblete monteringsløsning...

 

Se prisjakt for beste pris

 

finnes også en oversikt http://www.frostytech.com/top5heatsinks.cfm

 

Test av Hyper 212 plus finner du HER

 

 

 

Er corsair h50 et godt valg? Den må være så stille som mulig. Han hørt at Hyper 212 plus lager noe lyd? (skal ikke overklokke enda)

Endret av paali10
Lenke til kommentar

Det er vel på full Hastighet. Men det er ikke så fryktelig høy db på de viftene på maks hastighet. Kjører selv flere maskiner i huset mitt og jeg hører så vidt de jeg har på soverommet som begge har CM vifter. Da disse er billigere enn de fleste andre merker. Men uansett så skal de følge med en liten viftestyrng med viften så du kan øke rpm på den etter behov. Ved feks spilling til surfing eller omvendt. Men den presterer kjempebra selv på lav rpm.

 

Også er den best i en test i forhold til pris/prestasjon ifølge tomshardware.com

 

tomshardware_hyperTX3_201003.png

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...