Inception_ Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Har fått et merkelig problem de siste dagene. Skjermene mine har slått seg av av seg selv, mens jeg har jobbet med PCen. Den har øyensynlig gått i hibernation. Har ingen innstillinger for hibernation satt opp på PCen. Nå i går kom det opp 'overclock failed' etter at jeg prøvde å starte opp igjen, jeg valgte å resette BIOS settings, nå får jeg ikke startet systemet. Jeg får enten bare opp en blinkende cursor, eller 'insert proper boot media'. Mitt oppsett er: 2x Samsung F1 1tb i intel raid0 P7P55 Deuxe Bios-innstillinger Hard Disk Mode: RAID Boot device 1: Intel Raid 0 Når jeg går inn i Intel Raid Manager viser den OK på partisjonen, som står på 1.8TB. Alt er grønt og ingen feil. Men jeg kommer ikke lengre enn til etter POST! hjelp! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Det som slår meg som mest åpenbart er at BIOS instillingene for RAID ikke lenger er korrekt etter reset - og det er derfor du ikke får bootet fra RAIDet. Mest sansynlige feil: - RAID definisjonene som spesifiserer hvilke disker som inngåe i RAIDet er ikke lenger definert riktig i BIOS isntillingene. - RAID funksjonen er ikke generellt aktivert på i brikkesett instillingene i BIOS - I mange BIOS må du spesifisere hvilke porter som skal fungere som RAID-aktiverte porter og hvilke som skal fungere som vanlige S-ATA porter. Disse definisjoenene kan være feil. Jeg kan ogås legge til at dersom du får opp et grønnt tilsynelatende fungende RAID oppsett så kan det være pga. definisjonene av hvilke disker som brukes i raidet er feil. Altså selve RAID-definisjoen kan være gyldig, men om det pekes til feile disker (f.eks. en disk som var del av det forrige RAIDet ditt + en disk som ikke var del av det forrige RAIDet). Da kan raidet se gyldig ut, men likevel ikke boote fordi det naturligvis ikke er noen gyldige filer å boote fra tilgjengelig på RAIDet (siden bare halvparten av alle OS filene vil være der). Håper dette hjelper. hvis du ikke finner ut av det annbefaler jeg at du tar bilder av alle BIOS sjermene som har instillinger som er relatert til RAID oppsett, boot-rekkefølge og ativering av chipset-funksjoner - så kan vi se selv om vi finner noe galt. -Stigma Endret 9. desember 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Takk for svar! I den vanlige BIOSen velger jeg kun hvilket raid jeg ønsker å bruke, den greier ikke å konfigurere RAID sånn sett. Raid biosen bootes etter at vanlig POST er ferdig, ber meg trykke ctrl+i om jeg ønsker å gå inn i den. Der peker den til 2 (av mine 3) Samsung F1-disker, jeg har grunn til å tro at disse er de riktige, da jeg kan lese data fra den tredje via ubuntu livecd. Raid-funksjonen min er aktivert under Storage Configuration => Configure disk as RAID/IDE/AHCI Her har jeg da valgt RAID. Etter å ha rebootet bios etter å ha valgt raid, kan jeg da velge noe sånt som 'Intel Storage Raid 0' som harddisk, og de to harddiskene som lå der før er vekk. Skal se om jeg får lagt ut en film Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Det høres ihvertfall riktig ut da, men det er vanskelig å si med sikkerhet uten å vite nøyaktig hvordan din BIOS er. film/bilder hadde vært fint ja. kunne du lese noe av RAIDet i ubuntu live, eller viste den som en blank disk eller hva? det kan som sagt også ha noe med boot-valget. -Stigma Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2010 Det høres ihvertfall riktig ut da, men det er vanskelig å si med sikkerhet uten å vite nøyaktig hvordan din BIOS er. film/bilder hadde vært fint ja. kunne du lese noe av RAIDet i ubuntu live, eller viste den som en blank disk eller hva? det kan som sagt også ha noe med boot-valget. -Stigma Prøvde litt forskjellig! Problemer med å få mountet raidet i ubuntu, slet med å få ntfs-3g til virke sammen med dm-raid og mount i dette tilfellet. Ingen Linux-baserte gjenoppretningsverktøy fungerte Endte med at jeg reinstallerte W7 på samme partisjon som tidligere. Den feilet første gang, men andre gangen fungerte det. Har forresten samme problemet enda, PCen min prøver seg med å gå i sleep av seg selv. Skjer ikke når µtorrent står på (den forhindrer vel idle kanskje?), men utenom det begynner skjermene å fade, av og til greier jeg å 'redde' den, og PCene popper på igjen med en gang, andre ganger skrur den seg helt av, men kan resumes. Windows står innstilt på Høy Ytelse-strømplanen.. Jeg kjører 2x HD4870X2 i Crossfire på et Asus P7P55D Deluxe hovedkort med nyeste drivere fra ati-sidene. Er litt forvirret over hva som kan forårsake dette.. veldig irriterende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå