Julekake Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Hallo! For et par dager siden ble lighteren min beslaglagt av skolen min fordi de mente at det var 18-årsgrense for å ha lighter. Jeg lurer derfor på om det er 18 årsgrense for å gå med en lighter. Hvis det ikke er det, har dere noen linker til noen steder der det står noe om det, som jeg kan bruke som bevis for å få tilbake lighteren? Har lett overalt etter å finne noe jeg kan bruke for å "støtte" saken min, men har ikke funnet noe så langt. - Julekake Lenke til kommentar
thres93 Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 En lighter koster 20kr på butikken... Så hvorfor bynne å krangle med skolen? Det kommer bare til å "backfire" på deg senere uansett... Lenke til kommentar
Julekake Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Det er en Zippo til flere hundre kroner Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 så vidt meg bekjent finnes det ikke en lov som gir aldersgrense på kjøp/salg av lightere i norge. anbefaler deg å ta kontakt med skolen, spør om de kan oppgi kilde til sin uttalelse om 18-års grense. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Spør heller skolen hvilken hjemmel de mener å ha for å ta den fra deg. Generelt er ting lov dersom det ikke er eksplisitt forbudt. Det er et såpass grunnleggende rettsprinsipp at jeg faktisk ikke vet om det er direkte beskrevet i noen lov - "alle" ser det bare som en selvfølge. Det betyr at med mindre det finnes noen lov som forbyr folk under 18 å være i besittelse av en lighter, så er det lov. Og selv om det skulle være en lov som f.eks gjør det forbudt å selge lightere til mindreårige, så har uansett ikke tilfeldige mennesker - inkludert skoleansatte - rett til å leke politi og inndra og beholde lightere for mindreårige. Hvis skolen viser til egne ordensregler, så bør du fortsatt kunne forlange å kunne få lighteren tilbake mot å love å ikke ta den med på skolen igjen. Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 hvis det var en zippo ligher som koster flere hundre kroner, så hvorfor tar du den med deg da? Lenke til kommentar
Julekake Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Hadde den i lomma fra dagen før. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Nå vet jeg ikke hvilken skole du går på, eller hvor gammel du er. I følge skolereglementet for videregående skoler i Akershus står det følgende: 9. Det er ikke tillatt å ha med våpen eller andre farlige gjenstander på skolen. Denne regelen har jeg sett mange steder. Om en lighter kan defineres som en farlig gjenstand (i og med at den kan gjøre opp ild), så kan skolen bruke denne regelen mot deg. Men dette blir selvsagt en definisjonssak. Jeg stiller meg likevel litt kritisk til det du sier. I innlegget over meg skriver du at du hadde den i lomma i jakka. Det skal litt til for at en lærer finner den da, med mindre du har tatt den opp og vist den klart og tydelig frem. Endret 9. desember 2010 av Quote Lenke til kommentar
Henning- Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Hadde den i lomma fra dagen før. Hadde du latt den ligge i lomma, så hadde den ikke blitt beslaglagt heller. 4 Lenke til kommentar
Julekake Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Vi hadde en form for "gym" på internasjonaledager uten gymtøy. Hadde lighteren i bukselomma også drev vi og løp litt osv og det førte til at den falt ut av lomma mens læreren så på. Lenke til kommentar
Henning- Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 ah, haha. Også ble den beslaglagt? Latterlig. De har jo ikke noe med det mener nå jeg. Tenkte du satt i klasserommet og knipsa med den Lenke til kommentar
Quote Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Vi hadde en form for "gym" på internasjonaledager uten gymtøy. Hadde lighteren i bukselomma også drev vi og løp litt osv og det førte til at den falt ut av lomma mens læreren så på. Ja, jeg mener det er tullete å inndra en lighter. Snakk med læreren som tok den inn, og lov at du ikke skal ta den med igjen. Forklar at den er litt dyr og du ønsker den igjen. Kanskje du liker å samle på lightere? Uansett, hvorfor flyttet du den fra jakka til buksa? Lenke til kommentar
Julekake Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Hvor fikk du jakka fra, sa jeg hadde den i lomma. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Nå vet jeg ikke hvilken skole du går på, eller hvor gammel du er. I følge skolereglementet for videregående skoler i Akershus står det følgende: 9. Det er ikke tillatt å ha med våpen eller andre farlige gjenstander på skolen. Denne regelen har jeg sett mange steder. Om en lighter kan defineres som en farlig gjenstand (i og med at den kan gjøre opp ild), så kan skolen bruke denne regelen mot deg. Men dette blir selvsagt en definisjonssak. For det første synes jeg det er en ganske sær tolkning av "farlig". For det andre, og viktigere, så står det ingenting i det reglementet om at skolen kan inndra personlige eiendeler, hverken våpen eller f.eks alkohol (som også er forbudt å ha med seg.) Heller ikke i §8 som handler om reaksjoner står det noe om inndragelse: § 8 REAKSJONER VED BRUDD PÅ REGLEMENTET Ved brudd på skolereglementet kan skolen benytte seg av følgende reaksjoner Refsingstiltak: - muntlig eller skriftlig påtale/anmerkning fra en av de tilsatte ved skolen - bortvisning fra gruppe for resten av timen/økten etter faglærers avgjørels - bortvisning fra skolen for resten av skoledagen etter rektors avgjørelse Og så står det litt mer om at alvorlige brudd kan medføre utvisning og nedsatt karakter - men ingenting om inndragelse av ting. Jeg ser det som rimelig at læreren tar hånd om ulovlige ting for resten av skoledagen, i og med at eleven da ikke lenger er i besittelse av dette i strid med reglementet. Men "Julekake" bør kunne få igjen lighteren sin senere. Lenke til kommentar
Julekake Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 § 7-4. Medbringelse av farlige gjenstander På skolens område er det ikke tillatt å medbringe gjenstander som kan benyttes til å utøve skade på andre, når det ikke fremstår som sannsynlig at gjenstanden bare skal benyttes til andre lovlige formål. Gjenstandene kan beslaglegges av skolen. Ulovlige gjenstander overleveres politiet. Andre beslaglagte gjenstander overleveres til eleven etter skoletid, eller til foresatte dersom eleven er umyndig. Kan jeg si til skolen min at jeg hadde med lighteren min for å tenne adventslys? Hvis Zippo blir regnet som en farlig gjenstand er det et lovelig formål? Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 § 7-4. Medbringelse av farlige gjenstander På skolens område er det ikke tillatt å medbringe gjenstander som kan benyttes til å utøve skade på andre, når det ikke fremstår som sannsynlig at gjenstanden bare skal benyttes til andre lovlige formål. Gjenstandene kan beslaglegges av skolen. Ulovlige gjenstander overleveres politiet. Andre beslaglagte gjenstander overleveres til eleven etter skoletid, eller til foresatte dersom eleven er umyndig. Kan jeg si til skolen min at jeg hadde med lighteren min for å tenne adventslys? Hvis Zippo blir regnet som en farlig gjenstand er det et lovelig formål? Det blir et spesifikt tolkningsspørsmål. Men generelt er slike formåls-vurderinger avhengig av at du reelt skulle tenne adventslys den dagen. Og åpenbare svada-historier bidrar ikke akkurat til å sette deg i noe bedre lys. Men uansett står det jo her at "beslaglagte gjenstander overleveres til eleven etter skoletid," så da er vel saken grei? Lenke til kommentar
Julekake Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Jeg er 15(umyndig) så da kan de si at foreldrene mine må hente den. Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Vi kjøpte oss Zippoer fra jallaboden forrige sommer. Så bar det rett inn på Mix for å kjøpe bensin, men der fikk vi vite at det var 18 år på alle "pyro"-produkter eller noe sånt. Han brukte et fancy ord på det den jævla michelinmannen. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Hvis skolen bruker det argumenetet mot deg at den kan skade andre, så hvorfor i alle dager inndro han den fordi du er under 18 år? En annen ting er at alle lærerne som røyker har garrantert en lighter på seg, så det kan du bruke til mot argument hvis dem mener den kan skade andre. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Nå vet jeg ikke hvilken skole du går på, eller hvor gammel du er. I følge skolereglementet for videregående skoler i Akershus står det følgende: 9. Det er ikke tillatt å ha med våpen eller andre farlige gjenstander på skolen. Denne regelen har jeg sett mange steder. Om en lighter kan defineres som en farlig gjenstand (i og med at den kan gjøre opp ild), så kan skolen bruke denne regelen mot deg. Men dette blir selvsagt en definisjonssak. For det første synes jeg det er en ganske sær tolkning av "farlig". For det andre, og viktigere, så står det ingenting i det reglementet om at skolen kan inndra personlige eiendeler, hverken våpen eller f.eks alkohol (som også er forbudt å ha med seg.) Heller ikke i §8 som handler om reaksjoner står det noe om inndragelse: Som jeg sa, så er dette en definisjonssak. Jeg mener selvsagt ikke at en elev som har en lighter utgjør noen fare, men det hele spørs på situasjonen og læreren. Dersom det trådstarter sier om at den falt ut av lommen stemmer, så høres det ut som en veldig maktsyk lærer som inndrar lighteren. Jeg ser det som rimelig at læreren tar hånd om ulovlige ting for resten av skoledagen, i og med at eleven da ikke lenger er i besittelse av dette i strid med reglementet. Men "Julekake" bør kunne få igjen lighteren sin senere. Enig. Eleven burde så klart få igjen lighteren sin på et senere tidspunkt. Eventuelt gi den til foreldrene. TS: Tror det hele ordner seg dersom du tar deg en liten, kontrollert prat med en lærer hvor du forklarer synspunktene dine og at du ønsker lighteren tilbake. Dersom de nekter på grunn av at de mener det er aldersgrense på å inneha en lighter, kan du ikke dem om å finne noe som sier at det faktisk er 18-årsgrense på å ha en lighter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå