thkjell Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Hvorfor bruke eit program til sikkerhetskopiering, når ein kan berre dra filer frå PC til hardisken manuelt? -kjell Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Det er ikke mange filer du jobber med, er det vel? Se nå for deg at du har en mendge bildefiler fra flere års fotografering. Det er tusenvis av filer pluss flere hundre gigabytes med samlet diskplass. Så legger du til eller gjør noen endringer på et par bilder. Og så det åpenbare retoriske spørsmålet: Hvorfor "dra" hundrevis av gigabytes og svare ja/nei på hver eneste fil som vil bli overskrevet istedet bare bruke et program som kopierer de faktiske endringene? Det er vel ganske åpenbart? 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Blir enda verre om du da vil for eksempel ta og klone en hel harddisk, ja DD verktøyet i Linux er effektivt men ikke når du skal ta en inkrementell backup, da er programmer som Acronis True Image svært greie å ha tilgang på. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Hvorfor kjøre romferge når man kan gå? Lenke til kommentar
thkjell Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 Jeg har eit sånn backup program som hette Areca. Når jeg hadde backupet bildene mine så kunne jeg ikke opne dem. Når jeg prøvde å åpne bildene med windows fotogaleri så støttet dei ikke. Men original bildene går det ann å opne.. vis dei blir slette uheldigvis å jeg ikke kan opne dei bildene som er innpå backup programmet vil jo de seie at jeg har mustet alle bildene..? Det er godt muligt de er noe jeg gjør feil. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Mange backup program kan lagre mange filer inn i en stor fil (arkiv), og da kan man naturlig nok ikke åpne bildene direkte fra denne filen. Den komplementære operasjonen til backup er gjenoppretting, og det gjøres da av samme programmet. http://www.areca-backup.org/tutorial3.php Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Jeg har eit sånn backup program som hette Areca. Når jeg hadde backupet bildene mine så kunne jeg ikke opne dem. Når jeg prøvde å åpne bildene med windows fotogaleri så støttet dei ikke. Jeg foreslår at du ser litt på programmet xxcopy. Det skal ha muligheter til å kopiere bare nye filer. Da kan du lage deg en bat-fil som gjør hele jobben automatisk. Robocopy skal også ha tilsvarende muligheter. Om du følger lingen så finner du mye dokumentasjon om programmet. Er du som meg og vil ha stålkontroll på hver bidige fil som synkroniseres, samtidig som at prosessen gjøres effektivt vil programmet Treecomp være midt i blinken Lenke til kommentar
thkjell Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Mange backup program kan lagre mange filer inn i en stor fil (arkiv), og da kan man naturlig nok ikke åpne bildene direkte fra denne filen. Den komplementære operasjonen til backup er gjenoppretting, og det gjøres da av samme programmet. http://www.areca-backup.org/tutorial3.php Vis jeg mister alle bildene, så tar eg gjenoppretting. Når jeg har gjort det, da kan jeg se bildene? (opne bildene) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Kan være gull verdt å prøve en gjenoppretting for å se at det fungerer, før man faktisk mister originalene. Surt å oppdage at backupen ikke fungerer først når man trenger den. Husk å ikke gjenopprette over de filene du har tatt backup av. Om Gjenopprettingen feiler så mister du da både original og backup. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå