Gå til innhold

Noen erfaringer med x-box reklamasjon etter utløpt garanti?


Anbefalte innlegg

Min kjæreste er i en runddans med x-box for å få reklamert gratis på spilleren som ikke spiller av dvder eller spill lenger.

Den er litt over to år gammel - altså garantien er utløpt.

Han har kjøpt den gjennom Siba, men har nå sendt den inn til x-box for reprasjon. Som svar på om de kan fikse dette sier de bare de ikke dekker det, fordi det er "bevegelig del". Med dette mener de altså at denne delen av x-boxen ikke er beregnet å leve lenger enn 2 år...

 

Han har fått beskjed om å ta kontakt med lovavdelingen. Og når han spurte om nr dit fikk han beskjed om at de ikke hadde det. Da han ikke fant det selv ringte han inn rimelig forbanne og tilslutt har han nå fått en engelsk mail.

 

Har dere noen erfaringer, tips til hvordan vi kan løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så sant den ikke har blitt åpna for kopierte spill så er det bare å forholde seg til Siba som igjen må forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov. Glem all kommunikasjon med engelske folk, de kjenner gjerne ikke forbrukerkjøpsloven, som er rimelig klar på dette området.

 

Man kan også vise til rrod-garantien til Microsoft som de jo måtte øke til 3 år i Norge pga forbrukerlovene våre...

Lenke til kommentar

Glem å reklamer til produsenten. Om de ligger i utlandet er de så vidt jeg ikke vet pliktige til å følge hver enkelte lands forbrukerkjøpslover. Det er forhandleren du har kjøpt fra som er det, eventuelt importør.

 

Man kan også vise til rrod-garantien til Microsoft som de jo måtte øke til 3 år i Norge pga forbrukerlovene våre...

Garanti er ikke lovfestet, men noe produsent selv kan velge om de vil tilby eller ikke. Så MS kan ikke ha bli tvunget til å øke garantien.

 

Du har derimot fem års lovfestet reklamasjonsrett. Men disse fem årene har man uansett hvor lang garanti produsenten gir.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

Så vidt jeg vet er selskapet tvunget til å følge hvert utsalgslands lover ang reklamasjon.

Man trenger heller ikke å ta det via forhandler, man kan gå direkte til produsent som vi har gjort.

 

Vi har nå sendt en lang mail til lovavdelingen med henvisninger til paragrafer osv.

 

Vi vil bare få gjennom at reklamasjonen skal gjelde for det de kaller "en bevegelig del". Det er bare BS og om vi må skal vi f*** meg ta det videre med forbrukerrådet. Hater at MS prøver å snike seg unna dette. De er noen j**** sleipinger!

Lenke til kommentar

Joda, men noen ganger er folka på utsalgsstedet så utrolig inkompetente... Adapteren på laderen min laget en skummel snart-sprenger-jeg lyd og gav meg støt når jeg tok på den en gang i tiden. Jeg dro opp på lefdal for å reklamere da HP garantien på kun et år var gått ut. Dama jeg snakket med før jeg ble sendt til verkstedet presterte å si at "du har bare et års reklamasjonstid, så jeg beklager det er ingenting vi kan gjøre"...

 

Når det gjelder å håndheve rettighetene vi har som forbruker så er dette blitt så vanskelig at hver gang noe skjer og jeg må snakke med kundeservice så sprenger jeg nesten av sinne!

Lenke til kommentar

Man kan også vise til rrod-garantien til Microsoft som de jo måtte øke til 3 år i Norge pga forbrukerlovene våre...

Garanti er ikke lovfestet, men noe produsent selv kan velge om de vil tilby eller ikke. Så MS kan ikke ha bli tvunget til å øke garantien.

 

Du har derimot fem års lovfestet reklamasjonsrett. Men disse fem årene har man uansett hvor lang garanti produsenten gir.

Garantien ble utvidet til 3 år siden MS måtte forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov. De måtte altså ta tak i denne feilen uansett men de var "snille" og utvidet garantien med ett år (som bl.a. besørget for henting og levering hjemme hos kunden)

 

Reklamasjonsrett på X-box skulle vel være 5 år, også på "bevegelige" deler. Ingenting på en dvd spiller kan kalles for slitedeler!

Lenke til kommentar

Man kan også vise til rrod-garantien til Microsoft som de jo måtte øke til 3 år i Norge pga forbrukerlovene våre...

Garanti er ikke lovfestet, men noe produsent selv kan velge om de vil tilby eller ikke. Så MS kan ikke ha bli tvunget til å øke garantien.

 

Du har derimot fem års lovfestet reklamasjonsrett. Men disse fem årene har man uansett hvor lang garanti produsenten gir.

Garantien ble utvidet til 3 år siden MS måtte forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov. De måtte altså ta tak i denne feilen uansett men de var "snille" og utvidet garantien med ett år (som bl.a. besørget for henting og levering hjemme hos kunden)

 

Reklamasjonsrett på X-box skulle vel være 5 år, også på "bevegelige" deler. Ingenting på en dvd spiller kan kalles for slitedeler!

Det er feil.

I forbrukerkjøpsloven stiller den kun krav til at reklamasjonsretten skal være 2 eller 5 år avhengig av forventet levetid til produkter. Produkter som er ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år (mange tolker dette som 3-4 eller mer) skal da ha 5 års reklamasjonsrett.

Garanti er helt frivillig fra butikken/produsenten sin side. Eneste kravet er at den må gi bedre rettigheter enn du allerede har ved forbrukerkjøpsloven. Om garantien er 3 uker eller 8 år er helt opp til de som gir garantien.

Lenke til kommentar

Vedr krav til garanti så er det eneste kravet at butikkene ikke har lov til å reklamere med produsentens garanti så framt den ikke gir rettigheter utover det du allerede har krav på i henhold til forbrukerkjøpsloven. Det at garanti må være bedre enn rettighetene gjennom forbrukerkjøpsloven er tull. Forbrukerne forholder seg til forbrukerkjøpsloven om garantien er dårligere enn det du har rettsmessig krav på siden garanti da blir 0 verd for deg som forbruker.

Lenke til kommentar

Man kan også vise til rrod-garantien til Microsoft som de jo måtte øke til 3 år i Norge pga forbrukerlovene våre...

Garanti er ikke lovfestet, men noe produsent selv kan velge om de vil tilby eller ikke. Så MS kan ikke ha bli tvunget til å øke garantien.

 

Du har derimot fem års lovfestet reklamasjonsrett. Men disse fem årene har man uansett hvor lang garanti produsenten gir.

Garantien ble utvidet til 3 år siden MS måtte forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov. De måtte altså ta tak i denne feilen uansett men de var "snille" og utvidet garantien med ett år (som bl.a. besørget for henting og levering hjemme hos kunden)

 

Reklamasjonsrett på X-box skulle vel være 5 år, også på "bevegelige" deler. Ingenting på en dvd spiller kan kalles for slitedeler!

Det er feil.

I forbrukerkjøpsloven stiller den kun krav til at reklamasjonsretten skal være 2 eller 5 år avhengig av forventet levetid til produkter. Produkter som er ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år (mange tolker dette som 3-4 eller mer) skal da ha 5 års reklamasjonsrett.

Garanti er helt frivillig fra butikken/produsenten sin side. Eneste kravet er at den må gi bedre rettigheter enn du allerede har ved forbrukerkjøpsloven. Om garantien er 3 uker eller 8 år er helt opp til de som gir garantien.

Men i alle dager da, forstår du ingenting?

Jeg er fullstendig klar over at reklamasjonsretten er på 2 eller 5 år etter f.kj.loven. Videre er jeg også på det rene med at en garanti må gå utover rettighetene man har gjennom allerede nevnte f.kj.lov!

 

Saken jeg prøver å få frem er at MS i utgangspunktet ikke ville forholde seg til norsk f.kj.lov og dens reklamasjonsrett! Når de så fant ut at de faktisk MÅTTE det, utvidet de i tillegg garantien sin til å gjelde i 3 år. De at de utvider garantien til 3 år tilsier altså en forventet levetid over 2 år og dermed 5 års reklamasjonsrett. Ergo har man 5 års reklamasjonsrett på en Xbox 360 og dens interne deler, uavhengig om dette er "bevegelige deler" eller ikke. Ikke noe sted i brukermanualen er det opplyst om at deler av produktet trenger ettersyn eller spesiell service, det går derfor ikke an å hevde at en slik reparasjon skal dekkes av kunden.

Når så denne maskina faktisk er innenfor GARANTITIDEN så gjelder fortsatt MS sin garanti, men kunden kan selvfølgelig fortsattt hevde reklamasjon ovenfor selger.

Lenke til kommentar
Saken jeg prøver å få frem er at MS i utgangspunktet ikke ville forholde seg til norsk f.kj.lov og dens reklamasjonsrett! Når de så fant ut at de faktisk MÅTTE det, utvidet de i tillegg garantien sin til å gjelde i 3 år. De at de utvider garantien til 3 år tilsier altså en forventet levetid over 2 år og dermed 5 års reklamasjonsrett. Ergo har man 5 års reklamasjonsrett på en Xbox 360 og dens interne deler, uavhengig om dette er "bevegelige deler" eller ikke. Ikke noe sted i brukermanualen er det opplyst om at deler av produktet trenger ettersyn eller spesiell service, det går derfor ikke an å hevde at en slik reparasjon skal dekkes av kunden.

Når så denne maskina faktisk er innenfor GARANTITIDEN så gjelder fortsatt MS sin garanti, men kunden kan selvfølgelig fortsattt hevde reklamasjon ovenfor selger.

 

Mener du at vi har tre år garanti på den pga rrod-saken? Uansett så har du gitt en del gode argumenter, så takk for det :)

Typen min studerer jus, og han er temmelig forbanna på MS, så kan hende han tar det videre med forbrukerombudet...

Lenke til kommentar

Nei, dessverre så dekker den garantien kun det som kalles "Red Ring of Death" (derav rrod) som vises gjennom at konsollen ikke vil starte og 3 av de 4 "ringene" i logoen lyser rødt. Men siden rrod garantien gjelder i 3 år så tilsier det at levetiden på konsollen er godt over 2 år og dermed 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Man kan også vise til rrod-garantien til Microsoft som de jo måtte øke til 3 år i Norge pga forbrukerlovene våre...

Garanti er ikke lovfestet, men noe produsent selv kan velge om de vil tilby eller ikke. Så MS kan ikke ha bli tvunget til å øke garantien.

 

Du har derimot fem års lovfestet reklamasjonsrett. Men disse fem årene har man uansett hvor lang garanti produsenten gir.

Garantien ble utvidet til 3 år siden MS måtte forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov. De måtte altså ta tak i denne feilen uansett men de var "snille" og utvidet garantien med ett år (som bl.a. besørget for henting og levering hjemme hos kunden)

 

Reklamasjonsrett på X-box skulle vel være 5 år, også på "bevegelige" deler. Ingenting på en dvd spiller kan kalles for slitedeler!

Det er feil.

I forbrukerkjøpsloven stiller den kun krav til at reklamasjonsretten skal være 2 eller 5 år avhengig av forventet levetid til produkter. Produkter som er ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år (mange tolker dette som 3-4 eller mer) skal da ha 5 års reklamasjonsrett.

Garanti er helt frivillig fra butikken/produsenten sin side. Eneste kravet er at den må gi bedre rettigheter enn du allerede har ved forbrukerkjøpsloven. Om garantien er 3 uker eller 8 år er helt opp til de som gir garantien.

Men i alle dager da, forstår du ingenting?

Jeg er fullstendig klar over at reklamasjonsretten er på 2 eller 5 år etter f.kj.loven. Videre er jeg også på det rene med at en garanti må gå utover rettighetene man har gjennom allerede nevnte f.kj.lov!

 

Saken jeg prøver å få frem er at MS i utgangspunktet ikke ville forholde seg til norsk f.kj.lov og dens reklamasjonsrett! Når de så fant ut at de faktisk MÅTTE det, utvidet de i tillegg garantien sin til å gjelde i 3 år. De at de utvider garantien til 3 år tilsier altså en forventet levetid over 2 år og dermed 5 års reklamasjonsrett. Ergo har man 5 års reklamasjonsrett på en Xbox 360 og dens interne deler, uavhengig om dette er "bevegelige deler" eller ikke. Ikke noe sted i brukermanualen er det opplyst om at deler av produktet trenger ettersyn eller spesiell service, det går derfor ikke an å hevde at en slik reparasjon skal dekkes av kunden.

Når så denne maskina faktisk er innenfor GARANTITIDEN så gjelder fortsatt MS sin garanti, men kunden kan selvfølgelig fortsattt hevde reklamasjon ovenfor selger.

Joda, jeg forstår det du skrev.

Du skrev ordrett det jeg uthevet med fet skrift og rettet på det som var feil. De måtte ikke utvide garantien sin til 3 år pga. norsk forbrukerkjøpslov, de gjorde det pga. mye feil med rrod.

5 års reklamasjonsrett har man hatt hele veien, men såklart kan man møte på noen som ikke er like interessert i å hjelpe deg på supportlinja. Har selv solgt Xbox 360 fra den dagen den kom ut til i dag og håndtert veldig mange reklamasjoner og har aldri hatt noe problem sålenge man vet rettighetene til kunden/butikken.

 

Jeg regner med at jeg ikke er alene med å forstå det slik at du skrev at garantien ble utvidet til 3 år pga. de måtte forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov. Am I right?

Lenke til kommentar

Joda, jeg forstår det du skrev.

Du skrev ordrett det jeg uthevet med fet skrift og rettet på det som var feil. De måtte ikke utvide garantien sin til 3 år pga. norsk forbrukerkjøpslov, de gjorde det pga. mye feil med rrod.

5 års reklamasjonsrett har man hatt hele veien, men såklart kan man møte på noen som ikke er like interessert i å hjelpe deg på supportlinja. Har selv solgt Xbox 360 fra den dagen den kom ut til i dag og håndtert veldig mange reklamasjoner og har aldri hatt noe problem sålenge man vet rettighetene til kunden/butikken.

 

Jeg regner med at jeg ikke er alene med å forstå det slik at du skrev at garantien ble utvidet til 3 år pga. de måtte forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov. Am I right?

 

Takk for bidraget i saken, det viktige her var jo å få presisert at grunnlaget for utvidelsen av garantien ikke var norsk forbrukerkjøpslov... Det å hjelpe trådstarter med problemet og forklare at en utvidet garanti over 3 år mer eller mindre innrømmer en reklamasjonstid på 5 år, er helt klart av mindre betydning ikke sant?

 

Ble forvirret av ordleggingen din, men det er ikke nødvendigvis KUN din feil...

Lenke til kommentar

Man kan også vise til rrod-garantien til Microsoft som de jo måtte øke til 3 år i Norge pga forbrukerlovene våre...

 

Garantien ble utvidet til 3 år siden MS måtte forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov.

 

 

 

Ble forvirret av ordleggingen din, men det er ikke nødvendigvis KUN din feil...

 

Litt morsomt siden det var din ordlegging som utløste misforståelsen. :)

 

Det greieste vil nok være å ta det med utsalgssted, siden det er de som er ansvarlig for salget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...