Gå til innhold

Xperia X10 mini pro vs Optimus One

Xperia X10 mini pro vs Optimus One  

10 stemmer

1. 1. Hvilken mobil?

• Xperia X10 mini pro
      2
    • Optimus One
      8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å svare på når jeg ikke vet hvor viktig fysisk tastatur er for deg, og hvor viktig kameraet er for deg.

Selv har jeg en P500, og mora min har en x10 mini pro. Så om det er noe du vill jeg skal sammenligne på de så bare si ifra.

De største fordelene jeg finner for x10 mini pro er følgende

- Fulltastatur

- Bedre kamera (Sammenligning) (men p500 har flere innstillinger)

- Kameratast

- kameralys

- Kanskje noe bedre lyd ut av minijacken (har ikke testet selv)

Men jeg valgte p500 pga. følgende:

- Høy oppløsning noe som gjør at man kan få mer informasjon på skjermen. P500 har ca. dobbelt så høy oppløsning som de fleste mange andre androidtelefoner i denne prisklassen inkl. x10 mini pro.

- ganske standart Android menyer. Da er det mindre jobb for LG å klargjøre Androidoppdateringer enn det er for f.eks. SE som må tilpasse menyene deres for hver nye Androidversjon.

- Multitouch. Dog noe begrenset, men det er mange dyrere telefoner som lider av samme problemet.

- Har Android 2.2, noe som gir mulighet for å installere programmer som støtter det på minnekortet. Det gjør også at man kan bruke telefonen som en trådløs router mot mobilnettet og koble til 5 PC-er

Jeg vil fraråde deg å kjøpe x10 mini pro om du vil ha ganske mange programmer eller veldig store programmer installert. Det er fordi den har Android versjon 2.1 som ikke støtter å installere programmer på minnekortet, noe P500 gjør. Hvor mye som skal til for å bruke opp plassen vet jeg ikke, men på mora min sin telefon som enda kjører Android 1.6 står det at det er 155MB ledig. Om x10 mini pro i det hele tatt får en oppgradering til versjon 2.2 så må du nok i hvertfall vente til andre kvartal 2011 når storebroren x10 kanskje får det

Om du har behov for den ekstra skjermoppløsningen også veldig an på bruken din. Om du bruker telefonen mest til å skrive f.eks. epost så vil ca halve skjermen gå bort til tastaturet på P500, og du sitter igjen ca. lik oppløsning som x10 mini pro til å vise resten. Men til f.eks. nettsurfing kan det være en stor fordel å ha høyere oppløsning. Mener også å ha lest at noen programmer ikke fungerer på så lav oppløsning som x10 mini pro har, men hvor mange det gjelder vet jeg ikke noe om. Det er jo mange andre billigtelefoner som har like lav oppløsning.

Angående størrelse så vil jeg faktisk foretrekke P500. Det er fordi x10 mini pro er så mye tykkere. Her kan du sammenligne størrelsen på de

Selv har jeg valgt P500 etter Nøye vurdering i forhold til mine behov, men for å kunne si hvilken telefon som er det beste kjøpet for det må jeg vite mer om hvordan du vil bruke telefonen og hva som er viktigst for deg.

Endret av Kongeskipet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er ikke tastatur og den delen det viktigste for meg. Heller ikke kamera da jeg ikke er den som tar flest bilder med mobilen i utgangspunktet. Har nå en Samsung Galaxy Spica og i forhold til kamera og sånn på den så er min oppfatning at ting stort sett bare kan gå en vei.

Men hvordan er batterilevetiden på disse hvis du setter dem opp mot hverandre? Både når det gjelder vanlig bruk med litt surfing og apps som rusler og går i bakgrunnen og når man har den i "hvilemodus" og skrudd av alt av det som suger strøm til vanlig..

Lenke til kommentar

Om den gamle telefonen din ikke er ødelagt så ville jeg bare beholdt den, eller sett på dyrere telefoner. Med mindre det er noe av dette du vil ha:

- Bedre kamera(da hadde du nok ikke vurdert P500)

- Kameralys (da hadde du nok ikke vurdert P500)

- Multitouch (da hadde du nok ikke vurdert x10 mini pro)

- Akselerometer.

Ytelsen vet jeg lite om annet enn at P500 og x10 mini pro har samme prosessor. Men jeg tror ingen av de er noe spesielt raskere enn Spica. P500 har riktignok dobbelt så mye RAM som Spica (finner ikke hvor mye RAM x10 mini pro har).

På grafikkbiten vet jeg ingenting om hvordan telefonene er i forhold til hverandre. Men jeg tror kanskje det kreves mindre grafikkytelse for å kjøre spill på x10 mini pro pga. den lave oppløsningen.

Amobil sin test av Spica sier: "Tre døgn mellom hver lading for en telefon som brukes flittig". Etter min erfaring med P500 så må Spica være bedre. Min telefon klarer greit 3 døgn, men det er ikke med flittig bruk etter min mening. X10 mini tror jeg taper på hviletid fordi batteriet er kun 930mAh (P500 og Spica har 1500mAh), men det kan hende den likevel vinner på brukstid pga. små skjermer ofte bruker mindre strøm

Lenke til kommentar

Har selv en x8, da jeg mener skjermen på x10 mini blir for liten. Skulle jeg gjort valget igjen, hadde det definitivt blitt en P500. Den har tross alt en rootbar 2.2, og det sies den kanskje får oppdatering til 2.3 innen rimelighetens tid, mens på xperia på du vente til minst Q2 2011 for å kanskje få oppdatering til 2.2.

Med 128mb interminne vil du raskt føle behovet for app2sd, som 2.1 ikke støtter på saklig vis, selv med root.

Dog, som det sies, det hadde nok ikke vært dumt å ventet til neste generasjon mid-rangetelefoner blir lansert. Tipper disse får hardwarestøtte for 2.3 (f.eks NFC som P500 ikke har), en smule raskere CPU og en god slump mer internlagring. En ting er jeg rimelig sikker på dog, med xperia blir du sittende og vente på 2.2 og app2sd mens du ser neste års telefoner bli lansert ên etter ên.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...