Gå til innhold

Nytt lydanlegg til hjemmekino

Anbefalte innlegg

Hey

Tenkte å kjøpe julegave til oss selv:)

og tenker da på lyd til tv/film

Vi ser masse på film så kunna tenkt oss noe anlegg som funka til slikt.

Er ikke sikker på om jeg vil ha bakhøytalere pga at dette er i stua og vil ikke ha strekte ledninger over alt.

Pris 5000kr rund der.

Noen tips? har egentlig null peiling på slikt.

Bare at det vi har nå er 7 år gammel og 2 høytalere er sprengt/gåen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bruke mer enn 5000,-, så ville jeg gått for Logitech Z-5500. Det høres dumt ut med ett PC anlegg i stuen, men det funker. Gir mye for pengene, og du har ca 2500,- igjen til annen moro.

Vil du ha noe skikkelig, så gå for Onkyo 608, bør finne denne til ca 3000,-, samt bruk resten på 2 fronter, og kjøp surround/senter senere.

Lenke til kommentar

Det funker selvfølgelig, men ikke bra.

Slike anlegg er typisk for markedsføring av billige drittanlegg. De sier det er 1100w. Men det er egentlig totalt feil. Det er målt ved skyhøy forvrengning av lyden, og kun i løpet av ett lite sekund. Sony solgte ett lignende anlegg hvor de sa det ga 1200w. Dette var med 10% forvrengning av lyden, dvs, lyden har forandret seg 10% fra det kommer inn til det kommer ut. Ett eksempel er min egen effektforsterker, denne koster dog 18.000,-. Men den er målt til 250w pr kanal (5 kanaler) med kun 0.008% forvrengning.

Normalt så vil det anlegget yte ca 20-30w per kanal. Mange slike anlegg blir kjøpt inn, så blir det stuet bort fordi det ikke ga det man trodde man fikk, altså ekte hjemmekino.

Hvis du er litt kjapp, så har Netshop tilbud på denne: http://www.netshop.no/Avdelinger/LYD_BILDE/HiFi--and--Hjemmekino/Receiver/Forsterker/Pioneer/Pioneer-VSX-919AH-K-A-V-receiver-sort-71-kanals,-HDMI,-HD-Audio,PQLS,-USB-37566.aspx

Tilbudet utløper i løpet av morgentimene mandag. De sier denne har 140w pr kanal, noe som også er feil. Men den yter nok oppimot 60-70 pr kanal ved høy lyd. Det står at den trekker kun 290w fra nettet, noe som vil tilsi ca 40 pr kanal. Men Pioneer oppgir alltig gjennomsnitts bruk fra nettet. Så den vil trekke en god mer hvis man trenger det.

Dette er en kvalitets forsterker.

Med denne pakken i tillegg: http://www.netshop.no/Avdelinger/LYD_BILDE/Høyttalere/Hjemmekinopakker/JBL/JBL-SCS-2005-hjemmekinohøyttalere-51-surroundpakke-m-subwoofer,-sølv-36744.aspx

Så vil du få ett mye bedre anlegg. Selv om det er 500,- over budsjett (pluss frakt).

Eventuelt gått for dette: http://www.surround.no/product/571398/Onkyo-TX-SR508-Black.html

og http://www.surround.no/product/428213/Dynavoice-Def.-DM-5%2C-Black.html

Da er det kun stereo i starten, men kan utvides. Personlig ville jeg ha valgt sistnevnte høytaller og Pioneer forsterkeren. Blir høytallerene for små, så kan de settes bak senere, og utvide oppsettet med en større front høytaller som denne: http://www.surround.no/product/483744/Dynavoice-M-65-EX-Black-Oak-Piano-Finish.html

Lenke til kommentar

Den skal fungere bra. M65 ene er nok noen hakk kvassere. Men det settet er mye mye mye mye mye mye mye mye bedre enn det LG settet.

Det er jo bra tilbud på settet også.

Mangler det litt i bassen, så kan du utvide med en subwoofer senere. Da kun XTZ i billig prisklasse.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Det kan være litt å hente. Men det er mest på utstyrs siden en dyrere forsterker vil gi mye. f.eks. 467 har HDMI 1.4 som gir 3D igjennom, hvis man skulle begynne med det. Den kan også hente lyd fra TVen med kun 1 HDMI kabel. Sender da bilde og lyd til TV, og kan hente fra TV hvis ønskelig. Men da må TVen også være av nyere dato, og ha HDMI 1.4.

Det kan være mest å hente med en bedre romkorreksjon. Denne setter opp forsterkeren for deg, og stiller seg inn etter hvordan rommet ditt er. Jo bedre denne er, jo bedre resultat. De billigste måler kun avstand til hver høytaller og volumet til hver av disse. Dette for å gi ett korrekt lydbilde. Så når en bil går fra en side av skjermen til en annen, så høres det riktig ut, og ikke at den plutselig er mye nærmere på den ene siden.

De mer avanserte retter også opp feil som rommet ditt legger til i lydbildet. F.eks. gardiner på en side, og blank vegg på en annen. Da vil lyden fra gardinsiden virke mye mer dempet enn den fra vegg siden. Dette vil da romkorreksjonen rette opp så mye som mulig. I normale stuer så kan det være mye å hente her.

Er man rundt 3000,- for en forsterker i dag, så er Onkyo 608 eneste rette valg. Denne fås til denne prisen på nettbutikker, og har normal veiledende pris på over 5000,-. Og får toppkarakterer i så å si alle seriøse tester.

Lenke til kommentar

Men jeg som aldri har hatt hjemmekino før, eller jeg har hatt 7.1 PC-høytalere på nesten 1000W (Creative Gigaworks S750, helt rått anlegg foresten).

Vil jeg merke forskjellen på det du sier?

Har alltid brukt vanlig tv-høytalere, så jeg har ingenting å sammenligne med.

Jeg tenkte å skaffe meg rimelig men grei/god lyd på hjemmekino for en grei penge. Også etterhvert når jeg er litt mer dreven på dette her, oppgradere til noe bedre og større.

Og siden jeg leier leilighet for øyeblikket så kan jeg ikke spille til fest heller.

Lenke til kommentar

Du vil nok definitivt merke forskjell ja. Mye mer helhet i lydbildet. Det store problemet med PC anlegg er å få sub og høytallere til å spille skikkelig sammen. Med større fronter, slik som Dynavoicene, så vil det henge bedre sammen.

En slik pakke er også enkel å bygge på, i stedet for en ferdig LG pakke som er låst til hverandre med spesialplugger osv.

Med Dynavoice/Yamaha/Onkyo, osv kan man legge til, bytte osv som man vil.

Lenke til kommentar

Da er pakken bestilt. Håper å få den før jul.

Men noen siste ting. Hvilke kabler eller ledninger skal jeg bruke mellom høytaler og forsterker? Er det banan-kobling til front, og vanlig høytaler-ledning til bak og senter?

Trenger vil ikke dyre MONSTER-kabler? Holder vel med Clas Olson, Biltema?

Hvordan kobler jeg opp TV, PS3, PC'n sammen med forsterkeren? Skal alle HDMI kontakter inn på forsterken, og en HDMI kontakt fra forsterkeren til TV'n?.

Og en siste, hvordan er det å henge bak-høytalerne på veggen? Finnes det en mulighet å feste de opp UTEN å skru de fast i veggen?

Og en til ting, hvordan er det med innspilling?

Har lest mye om det, men virker som om det ikke er noe spesiel fasit.

Så jeg tipper at jeg kan spille så mye jeg vil, men ikke FULL styrke?

Takker så mye for all hjelp:)

Endret av Ole12
Lenke til kommentar

Det er bra.

Høytaller kabler: Clas har noen 4 kvadrats kabler, disse er bra til frontene, samt senter.

bak holder det med 1.5, eventuelt 2.5 hvis det er lange strekk. 1,5 holder til 15 meter.

For enkelthetsskyld, kjøp noen bananplugger. Det er mest sannsynlig noen plugger i hullene på forsterkeren, men disse er til å ta ut. De er der fordi EU krever det.

Alt kjører du til forsterker ja. Hvis du må kjøpe HDMI kabel for PC, ta denne lang nok til å nå TVen for sikkerhets skyld. Mange PCer gir ikke lyd via HDMIen, samt enkelte kan har problemer med bilde. Så det kan være greit å få denne lang nok opp til TVen, for så å gå med en optisk fra PCen til forsterkeren.

PS3, husk å still denne inn på nytt. Hold powerknappen nede når du starter PS3, så stiller den seg inn etter forsterkeren. Dobbeltsjekk at lyden og bildet er satt riktig etterpå. Har du den originale PS3, så skal denne stå til "7.1 ch PCM" og alle opptil 96 KHz. Har du den nyere SLIM utgaven, så skal den stå til "Bitstream". Setter du den gamle til Bitstream, så får du IKKE HD lyd fra Blu-ray filmer.

Sett deg litt inn i hvordan forsterkeren fungere, bruk manualen, dette er ingen skam med så avanserte forsterkere. Les hvordan du stiller inn de forskjellige inngange, slik at de blir riktige når du trykker på dem. Normalt så er HDMI første prioritet.

Mange "bokhyllehøytallere" som du bruker bak, har mulighet for å henges opp på veggen i en skrue. Finnes ikke denne muligheten. Still på nærmeste clas/byggmakker osv og kjøp billige L stykker for å henge hyller på. Så fester du disse på vegg, og skrur høytalleren i disse (Husk korte skruer til høytalleren). Dette er ikke noe farlig, og syntes ikke så lenge du gjør det under.

Innspilling er ingenting du trenger å tenke på.

Det som er viktig når du får disse er at du setter høytallerene så riktig som mulig før du kjører romkorreksjonen. Helst bør front høytallerene ha like lengde mellom seg som det er fra dem til deg. Altså en perfekt trekant. Men dette er ikke så praktiske alltid. Da er det bedre at det er like avstand fra deg til hver av frontene. Sett de rett ut fra vegg, for så å skrå de så vidt inn mot lytte posisjon. Ikke la dem stå direkte mot deg. Prøv å få vinklingsgraden lik på begge 2. Prøv med ca 10-15 graders vinkling, mere trenger du ikke.

Disse fronthøytallerene, regner med at det ble pakken du linket til. Disse har bassporter på baksiden. Hvor en av dem er plugget igjen. Dette kan gi litt svulstig bass hvis de står for nære bakvegg. Sett dem der du ønsker at de skal stå. Spill så litt basstung musikk. Syntes du bassen er litt svulstig, litt mye boom i den, så prøv å trekk de noen centimeter ut fra veggen. Prøv 5 og 5 cm. Tetter du begge hullene, så blir bassen mer punchy, og har du begge åpne, så blir den mer svulstig.

Senterhøytalleren setter du selvfølgelig rett foran deg, men husk å vinkle denne rett mot deg. Peker den rettfremover, og det er godt under øre høyde, så legg noe under fronten på den, slik at den vinkles oppover.

Bakhøytallere er ofte ett problem å plassere. De bør stå i ørehøyde, noen liker de litt over.

Når det er 5.1 anlegg som her, så bør de helst så litt bak lytteposisjonen. Noe du nok kan se i manualen på forsterkeren. De bør også være på lik av stand som de andre høytallerene. Men dette er ofte helt umulig å få til i normale stuer.

Normalt så har man en sitteposisjon som er mot bakvegg. Sett da bakhøytallerene rett på siden, og la de peke rett mot ørene dine.

Når plasseringen er gjort, så kjør den automatiske romkorreksjonen som forsterkeren har. Når denne er ferdig. Så kan du stille litt på ting hvis du ønsker det. Personlig så liker jeg å sette opp volumet på surround høytallerene litt, opp 1.5 til 2 dB. Dette gir litt mer liv i bak kanalene. Det samme liker jeg å gjøre med senter, for å få frem dialogene litt bedre.

Ellers lykke til med anlegget. Har du noen spørsmål så er det bare å spørre. Manualer ligger på nettet og er lette å slå opp i.

Lenke til kommentar

Wow, dette var et godt detaljert svar.

Har aldri tenkt på at det var så mye mer enn å "plassere" høytalerne der det passer best.

Aner ikke hvorfor jeg ikke har begynt med dette her før, elsker jo lyd.

Har en uke fri fra jobb neste uke, og da skal den uka nydes godt planta i sofaen mellom høytalerne.

Tusen takk for hjelpen, gleder meg som en unge nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...