Argon20 Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hei.. Jeg har en server som står og putrer på ett 440BX P2 HK, problemet her at bios ikke vil finne disker som er større en 30Gb.. Har prøvd og flashe bios, uten hell... Noen som vet om det finnes noe programmer/drivere som kan brukes for at OS'et (Win2kAdvancedServer) skal finne disse? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 så lenge bios ikke finner disken så nytter det ikke med andre typer OS. Går vel rett og slett ikke ann å bruke større disker enn 30 gb på den maskinen.. Lenke til kommentar
Argon20 Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 Vel.. Min far bruker en 40GB hard disk på en MMX maskin, som Redhat 7.0 kjører på.. Så hvorfor får han kjøre stor disk og ikke jeg?? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Ingen anelse, men en ting er sikkert, finner ikke BIOS disken, finner ikke OS disken.. så enkelt er det.. Prøv med forskjellige jumper settings Lenke til kommentar
Zuluzion Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hva med Ide kontroller?? Skulle funke det Lenke til kommentar
gittela Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Grunnen til at enkelte gamle maskiner funker helt fint med store disker er rett og slett pga operativsystemet. Linux bryr seg ikke om bios, men går rett på disken. Dette gjelder også OS/2 og så langt jeg vet *bsd. I bunn og grunn det meste utenom Windows (har ikke testet med Novell...). Kjør Linux eller ett av de andre os'ene, så skal det funke. Kjører selv Linux på en gammel AST Pentium 233 (ikke PII) med bl. a. en splitter ny Seagate 120GB disk. Går som en kule! Har prøvd det på en P166 også. Håper det hjalp :-) Howard Lenke til kommentar
gittela Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 kom forresten på at det finnes programmer for å tukle med disk layout på nye store disker. Heter noe sånt som Disk overlay manager eler Disk wizard. Tror de fleste produsenter har sine respektive programmer, som lurer BIOS til å akkseptere disken, og dermed også Windows. Men jeg vet ikke hvor bra det er. Har aldri prøvd det... :-) Howard Lenke til kommentar
muffe Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hadde samme problemet på en gammel PII maskin med Win XP. Løsningen fandt jeg ved en tilfeldighet: Disable den IDE kontrolleren som disken står på (dette gjøres i BIOS), og så vil (i alle fall Win XP) OS oppdage disken og installere nødvendige drivere. HK det er snakk om her er et MSI ett-eller-annet. Tror det er er BX eller ZX chipset på det. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hva heter hovedkortet ditt? Min gamle Pentium 200 takler disker over 100GB i hvertfall og det med BIOS fra 97. Pappa har en Pentium 2 med et Aopen AX6BC hk som takler hdere opp til 137 GB eller noe slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå