Gå til innhold

Hvorfor er det akseptabelt å anta at universet er uendelig stort?


-trygve

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som får forskeren til å tro at universet er uendelig. Tar han det på feelinga?

 

Ja, omtrent slik. Det er selvfølgelig snakk om en kvalifisert gjetning, men noe observasjonelt bevis finnes ikke.

 

Det som overrasker meg er at uendelighet ikke ser ut til å være noe problem i denne sammenhengen, mens det er det i stort sett alle andre fysiske sammenhenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel om man vet at verdensrommet har strekt seg på grunn av at man ser at det blir større avstander mellom objektene der. Så er jo det et bevis på en ekspansjon har foregått eller foregår. Så hvorfor stoppe nå? De har sikkert kalkulert og analysert ting i verdensrommet som støtter denne teorien. Uansett blir teorien om et multivers bare sterkere med tiden.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar
Min teori er at der det slutter å være partikler, er det ingenting mer. Bare tomrom.

 

Hvor faller mørk materie inn i denne hypotesen?

 

Kan man være så snille å slutte å benytte begrepet teori i vitenskapelig forstand når man egentlig mener påstand eller hypotese?

 

 

Ellers:

straight_line_or_circle.jpg

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Det som overrasker meg er at uendelighet ikke ser ut til å være noe problem i denne sammenhengen, mens det er det i stort sett alle andre fysiske sammenhenger.

 

Eksempel?

 

Jeg skal gi deg to:

 

1) Kvantefeltteori holdt på å bli forkastet før fagområdet var kommet skikkelig i gang fordi det stadig vekk dukket opp uendeligheter i beregningene. Men så var det noen som forstod at uendelighetene kom fra en svakhet i teorien, og etter at teorien ble utvidet med det som kalles renormalisering blir svarene endelig og i meget god overensstemmelse med eksperimenteller resultater.

 

2) Generell relativitet antyder at sentrum av svarte hull har uendelig massetetthet. Det er ingen som vet hva som er løsningen på denne uendeligheten, men det er vanlig å anta at den dagen man kommer frem til en kvantisert gravitasjonsteori vil vi finne ut at massetettheten er stor, men endelig.

Lenke til kommentar
Så "rundt" denne boksen/bobla.. er det ingenting?

Min teori er at der det slutter å være partikler, er det ingenting mer. Bare tomrom.

Din hypotese/gjetning. Vi er på vitenskapsforumet nå, ikke filosofiforumet. :whistle:

 

Tomrom er "noe". I følge kosmologene er det absolutt ingenting utenfor universet, hvis universet er endelig. Og da virkelig i betydningen ingenting, det er heller ikke rom utenfor et endelig univers. I følge teorien.

 

Som sagt er det ingen kosmologer som vil konkludere med om universet er endelig eller uendelig. Den delen man kan observere tyder uansett på at det ikke er noen grenser umiddelbart utenfor, materiefordelingen er så jevn at det tyder på at universet enten er superduperkolofenomentalt digert. Eller uendelig. Men utvalget vi kan observere er altså for lite til å konkludere med det ene eller andre.

 

I praksis har det kun en filosofisk betydning om universet er superduperkolofenomenalt digert eller uendelig. Observasjonene av den observerbare delen av universet vil ikke bli påvirket om universet er det ene eller det andre.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det akseptabelt å anta at universet er uendelig stort?

Giordano Bruno ble henretta i Roma 17. februar 1600, kanskje først og fremst fordi han argumenterte for et uendelig stort Univers. Såpass uakseptabelt var dette for bare 410 år sia. Den som bringer uendelighet til torgs i dag blir ikke henretta, men risikerer å bli latterliggjort. Det er lett å skjønne hvorfor kirkas folk stivner ved tanken på uendelighet: Hvis Universet er uendelig stort og uendelig gammelt ble det aldri skapt, og da trenger vi heller ingen skaper. Men mange høyt utdanna akademikere avviser også uendelighet som umulig. Dette bygger de på resonnement av typen: "Ingenting kan være uendelig gammelt eller uendelig stort, for sånn er det bare". Ikke spesielt overbevisende, spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...