Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Julenøtter! Matematiske julenøtter hver dag.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En flotters besvarelse til nummer 7 fra St€rk her.

nummer fem mener jeg dette: man hopper over en rute, altså går to ruter fram, men dette gjeldes som 1. deretter går du videre i vanlig prosedyre ved at hver gang du entrer en ny rute, skal du snu deg 90 grader til høyre eller venstre og gå inn i ruten foran deg. Og du kan heller ikke gå inn i en rute to ganger eller gå utenfor figuren.

Skriv også hvordan du kom fram til det. (trenger ikke på oppgave 7, den er klar nok).

Endret av makri
Lenke til kommentar

Oja, glemte å hoppe over en rute, tok bare en. Blir det fem da? Hopper du i midten kan du ta alle fire i et av hjørnene. Hopper du til en av de i midten på sidene, må du inn i midten og deretter kan du gjøre det samme. Altså 1 + 4

Endret av St€rk
Lenke til kommentar
7.12.Reinsdyra Astor, Buster og Castor konkurrerte mot hverandre i reinsdyrløping med tung slede. De kjørte seks løp. Buster kom før Astor flere ganger enn han kommer etter han. Astor kom før Castor flere ganger enn han kom etter han. Castor kom før Buster flere ganger enn han kom etter han.

Hvordan kan resultatene fra løpene ha sett ut?

7.12

BAC

BAC

ACB

ACB

CBA

CBA

En flotters besvarelse til nummer 7 fra St€rk her.

[...]

Jeg skjønner ikke at det er riktig svar? Det står jo ikke "rett foran" og "rett bak" i oppgaven.

Det er likevel mulig å løse oppgaven slik jeg forstår den: (Om enn på en litt 'tricky' måte)

1. Først i mål: (likt) B og C, fulgt av A

2. Først i mål: (likt) A og B, fulgt av C

3. Først i mål: (likt) C og A, fulgt av B

4. Først i mål: B fulgt av A og C (likt)

5. Først i mål: A fulgt av C og B (likt)

6. Først i mål: C fulgt av B og A (likt)

Endret av Cocky3001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...