abene Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Apple er klar med sikkerhetsoppdatert Quicktime. Les mer Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Tja, "trues"? Sikkerhetshull finnes i nesten all programvare, dette er egentlig ingen nyhet og det er egentlig heller ingen nyhet at sikkerhetshull tettes. Blir programvaren mer truet av at sikkerhetshullene tettes? QuickTime ble lansert av Apple 2. desember 1991 som verdens første videoprogram for datamaskiner og kommer helt sikkert til å overleve 20-årsdagen om et år. Den første utgaven av Video for Windows ble lansert nesten ett år senere, i november 1992, og innholdt da flere tusen linjer programkode som var klin lik QuickTime-koden, neppe en tilfeldighet slik Microsoft hevdet. kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/QuickTime Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 QT var først, men falt desverre tilbake for andre alternativer relativt raskt. Men som du sier, QTs eksistens som sådan er vel neppe spesielt utsatt på kort sikt. AtW Lenke til kommentar
G Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Uff, den overskriften var ganske tvetydig. Jeg tolket det dit hen at Quicktime nå er truet, som i utdøende. :!: Og det ble vel feil? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Det er en faktafeil i artikkelen: Quicktime 7.6.9 er nå tilgjengelig for Windows XP, Vista og Windows 7, pluss Mac OS X (Leopard og Tiger). Denne oppdateringen er ikke tilgjengelig for Tiger (OSX 10.4), men kun Leopard (OSX 10.5). Pluss de nevnte Windows-versjonene. Oppdateringen er ikke nødvendig i Snow Leopard (OSX 10.6), for der er disse hullene allerede tettet i OS-et. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Er velingen som bruker QT ?? er det en tvungen mac software? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Ingenting er tvungne Mac-program. Mac OSX slutter ikke å fungere selv om man bytter ut den programvaren som var bundlet med da maskinen var ny. Før OSX ble lansert høsten 2000 var QT integrert i Mac OS på samme måte som Internet Explorer i tidligere utgaver av Windows, men altså ikke nå lengre. Faktisk kan man bytte ut selv Finder (tilsvarer Windows Explorer) i OSX med et annet program. Men Quicktime fungerer nok bedre i Mac OSX enn i Windows, derfor er Quicktime relativt utbredt i Mac-kretser. Selv Microsoft leverer plugins til Mac-versjonen av Quicktime, bl.a for å spille av Windows Media-filer. Apple krever dog at QT er installert for at iTunes skal fungere, hvis man altså synes man trenger iTunes. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Beklager om noen ikke syns noe om det, men for min del kan egentlig bare QuickTime dø ut. Møkk å blande inn flere standarder, det er ganske tydelig at det er andre videoformater, streamingtjenester m.mer som er fremtiden. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Det sies at det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden. For min del, som Mac-bruker, er Direct-X ren søppel. Videotjenesten Vimeo er ren søppel. Flash er ren søppel. Windows Media er ren søppel. Ogg-C vet jeg for lite om til å avgjøre om det er søppel eller ikke. Hva som er framtidens videoformat skal jeg ikke uttale meg om, men jeg tipper at vi enda ikke har sett framtidens videoformat. Endret 9. desember 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 En ting er i allefall klinkende klart, quicktime er helt hinsides elendig i forhold til de aller fleste program i samme kategori som er tilgjengelige gratis på nettet. 2 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) En ting er i allefall klinkende klart, quicktime er helt hinsides elendig i forhold til de aller fleste program i samme kategori som er tilgjengelige gratis på nettet. Tja, QuickTime er litt mer enn QuickTime Player da... Du kan jo tenke over hvilke gratis program du kan finne på nettet som gjør en bedre jobb enn ett av verdens mest avanserte rammeverk for å skape multimedia-innhold, neste gang du ser en naturdokumentar fra BBC i HD-oppløsning eller en digital kinofilm i 4k. En stor del av verdens ledende lyd-, TV- og filmprodusenter baserer seg helt eller delvis på QuickTime-rammeverket i produksjonsflyten sin - du vet det bare ikke... Enten det er Futurama på TV, filmer som Alien vs Predator eller Benjamin Button, eller en stor del av musikken du hører på - det er en grunn til at de er laget med profesjonelle program som bygger på QuickTime (eller eventuelt et lite knippe profesjonelle alternativ som langt fra er gratis) og ikke med gratisprogram noen tilfeldigvis har funnet på nettet... Endret 10. desember 2010 av Newton Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 QuickTime brukes vel på Mac OS av samme grunn til at DirectShow brukes på Windows tipper jeg. Hardware aksellerert dekoding og enkoding. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 En ting er i allefall klinkende klart, quicktime er helt hinsides elendig i forhold til de aller fleste program i samme kategori som er tilgjengelige gratis på nettet. Tja, QuickTime er litt mer enn QuickTime Player da... Du kan jo tenke over hvilke gratis program du kan finne på nettet som gjør en bedre jobb enn ett av verdens mest avanserte rammeverk for å skape multimedia-innhold, neste gang du ser en naturdokumentar fra BBC i HD-oppløsning eller en digital kinofilm i 4k. En stor del av verdens ledende lyd-, TV- og filmprodusenter baserer seg helt eller delvis på QuickTime-rammeverket i produksjonsflyten sin - du vet det bare ikke... Enten det er Futurama på TV, filmer som Alien vs Predator eller Benjamin Button, eller en stor del av musikken du hører på - det er en grunn til at de er laget med profesjonelle program som bygger på QuickTime (eller eventuelt et lite knippe profesjonelle alternativ som langt fra er gratis) og ikke med gratisprogram noen tilfeldigvis har funnet på nettet... Hva legger du konkret i at de "bygger på quictime-rammeverket"? AtW Lenke til kommentar
Newton Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) @AtW: Når eksempelvis BBC redigerer sine utmerkede dokumentarprogram i Final Cut Pro, da er det QuickTime-rammeverket som ligger under og gjør en god del av grovarbeidet. Edit: Kan også nevne at NRK bruker Final Cut Pro som standard redigeringsplattform, har en sentralisert intern QuickTime-basert "program bank" med tusenvis av timer videomateriale (QuickTime filformat med metadata), som kan aksesseres fra over 200 Final Cut Pro arbeidsstasjoner. Endret 10. desember 2010 av Newton Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 @AtW: Når eksempelvis BBC redigerer sine utmerkede dokumentarprogram i Final Cut Pro, da er det QuickTime-rammeverket som ligger under og gjør en god del av grovarbeidet. Akkurat, det var det jeg mistenkte. At final cut bruker quictime-containeren, et container-format som ikke har noen voldsomme fordeler over endela v de andre på markedet, så har det lite med playeren å gjøre som det snakkes om her. Og videre så er det litt merkelig å presentere høy oppløsning og godt bilde som noe som har vledig mye med det containerformatet å gjøre. Det er gjerne ikke en egen encoding det er snakk om, samme kvalitet og type filer kunne like gjerne vært (og er) i et annet containerformat. AtW Lenke til kommentar
Newton Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 @AtW: Nei, det er ikke kun snakk om "containeren". QuickTime-rammeverket prosesserer multimedia, og er et modulært rammeverk laget nettopp for å støtte opp under avansert videoredigering. Dvs. at hvis jeg vil lage et program som behandler video på ulike måter så trenger jeg ikke finne opp kruttet på nytt, jeg kan kalle opp QuickTime API-er som gir tilgang til et rikt utvalg avanserte funksjoner for behandling av bilder/lyd/video: http://developer.apple.com/quicktime/qtkit.html http://developer.apple.com/library/mac/#documentation/QuickTime/RM/Fundamentals/QTOverview/QTOverview_Document/QuickTimeOverview.html Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 @AtW: Nei, det er ikke kun snakk om "containeren". QuickTime-rammeverket prosesserer multimedia, og er et modulært rammeverk laget nettopp for å støtte opp under avansert videoredigering. Dvs. at hvis jeg vil lage et program som behandler video på ulike måter så trenger jeg ikke finne opp kruttet på nytt, jeg kan kalle opp QuickTime API-er som gir tilgang til et rikt utvalg avanserte funksjoner for behandling av bilder/lyd/video: http://developer.apple.com/quicktime/qtkit.html http://developer.apple.com/library/mac/#documentation/QuickTime/RM/Fundamentals/QTOverview/QTOverview_Document/QuickTimeOverview.html En container "prosesserer" også multimedia. Det er en mangde "rammeverk" som støtter opp under avansert videredigering. Det har lite med kvaliteten på filene som du indikerer, fordi quiktime brukers samme type encoding som andre containere (ihvertfall om man vil ha fornuftig kvalitet). Man har samme muligheter til redigering, kvalitet osv med et annet containerformat og andre redigeringsverktøy. Og jeg ser fortsatt ikke koblingen til quicktimeplayer (elelr forsåvidt hva slags verdi vi har i quicktimeformatet, det kunne lett ha blitt erstattet, men slike ting blir jo gjerne hengene når det først har blitt lagd) AtW Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Skal sies at Quicktime 7 er faset ut på Mac OSX Snow Leopard, hvor Quicktime 10.0.118 er siste stable release. Quicktime 7 er en eldre versjon som kun leveres til Leopard og windows. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Det sies at det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden. For min del, som Mac-bruker, er Direct-X ren søppel. Videotjenesten Vimeo er ren søppel. Flash er ren søppel. Windows Media er ren søppel. Ogg-C vet jeg for lite om til å avgjøre om det er søppel eller ikke. Hva som er framtidens videoformat skal jeg ikke uttale meg om, men jeg tipper at vi enda ikke har sett framtidens videoformat. Vel, for å klargjøre så syns også jeg at DirectX, Flash, WMP er søppel (til en viss grad). Fordi akkurat nå er det ingenting som kan erstatte det faktum at Flash støttes av alle nettlesere (bortsett fra sære ting som gamle iPhones), slik at det vises likt for alle, noe som er genialt. Når HTML5 standard settes så slipper vi forhåpentligvis dette. @Vimeo, ikke enig, men føler det er litt urelevant. Er vanskelig å si fremtiden format ja, men jeg håper i alle fall inderlig at det ikke blir noe propripiært som QuickTime. Vil ha noe åpent, helst da igjennom en standard filformat som støttes internt av nettlesere etc. Noe uavhengig, slik som hvordan VLC er. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 En container "prosesserer" også multimedia. Det er en mangde "rammeverk" som støtter opp under avansert videredigering. Det har lite med kvaliteten på filene som du indikerer, fordi quiktime brukers samme type encoding som andre containere (ihvertfall om man vil ha fornuftig kvalitet). Man har samme muligheter til redigering, kvalitet osv med et annet containerformat og andre redigeringsverktøy. Og jeg ser fortsatt ikke koblingen til quicktimeplayer (elelr forsåvidt hva slags verdi vi har i quicktimeformatet, det kunne lett ha blitt erstattet, men slike ting blir jo gjerne hengene når det først har blitt lagd) AtW Quicktime er ingen container. Det er heller ikke en avspiller. Quicktime er et fullstendig rammeverk for manipulering (deriblant live-manipulering) av videostrømmer. I utgangspunktet så er rammeverket i stor grad både codec- og containeruavhengig, men det aller vanligste er å bruke .mov containeren eller .mp4 containeren, samt H.264 codecet. Dette rammeverket er grunnsteinen i verktøyene som er bransjestandard for videoredigering enten man liker det eller ikke. Quicktime Player er en videoavspiller som kun bruker avspillingsdelen av Quicktime-rammeverket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå