Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Massiv FPS Drop ved bytte av skjerm

Anbefalte innlegg

hei

jeg har akkurat kjøpt meg en ny skjerm Samsung sam2233rz 120hz.

jeg har tidligere brukt en elendig 19" wide Belinea skjerm

når jeg brukte Belinea skjermen i counter strike source så hadde jeg en maks fps på 850-950

i gjennomsnitt lå fps på ca 500-600 fps å hadde ikke noe spesielt fps drop i smoke.

men nå som jeg har byttet til nye skjermen faller fps i smoke faktisk helt ned til 20 fps!

ligger mellom ca 20-70 fps

hva kan dette komme av? regner med at man ikke ska oppleve en så stor forskjeld på fps på grunn av skjermen i smoke!

ps: eg gidder ikke å høre på whine om at det ikke går ann å ha så mye fps i cs, at det ikke er bruk for det! care... de som apselutt ikke vill tro meg ska få screenshot

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du installert skjermdrivere som fulgte med eller er det plug and play? Kjører du samme utgang på skjermkortet som med den gamle skjermen?

En teori er at den nye skjermen funker som "secondary" skjerm, hvilket kan gi lavere ytelse..

Endret av phlake
Lenke til kommentar

hei

jeg har akkurat kjøpt meg en ny skjerm Samsung sam2233rz 120hz.

jeg har tidligere brukt en elendig 19" wide Belinea skjerm

når jeg brukte Belinea skjermen i counter strike source så hadde jeg en maks fps på 850-950

i gjennomsnitt lå fps på ca 500-600 fps å hadde ikke noe spesielt fps drop i smoke.

men nå som jeg har byttet til nye skjermen faller fps i smoke faktisk helt ned til 20 fps!

ligger mellom ca 20-70 fps

hva kan dette komme av? regner med at man ikke ska oppleve en så stor forskjeld på fps på grunn av skjermen i smoke!

ps: eg gidder ikke å høre på whine om at det ikke går ann å ha så mye fps i cs, at det ikke er bruk for det! care... de som apselutt ikke vill tro meg ska få screenshot

Poenget med at det ikke er noe behov i å ha så mye FPS, er nettopp at skjermen ikke klarer å vise så mange bilder. Øyet ditt klarer heller ikke å oppfatte mer enn 30 bilder per sekund, men 60 bilder per sekund er mest optimalt for 'perfekt' flyt i bildet.

Har du deaktivert V-sync?

Andre ting som kan gjøre en forskjell er at du har gått opp i skjermstørrelse og det kreves derfor mer av maskinen din som f.eks. skjermkort og prosessor.

Hva har du ellers i maskinen?

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Poenget med at det ikke er noe behov i å ha så mye FPS, er nettopp at skjermen ikke klarer å vise så mange bilder (60Hz viser 60 bilder, 120Hz viser 120 bilder). Ned til 20 FPS høres derimot alt for lite til CS-bruk.

Har du deaktivert V-sync?

Det er ikke det som er poenget, husk. Her er det snakk om et ytelsesfall, ikke hvorvidt man har bruk for mye eller lite fps :o) Forøvrig skal ikke fps droppe så radikalt med vsync på, da ville den holdt seg stabilt på antall fps som oppdateringsfrekvensen tilsier.

Lenke til kommentar

V-sync er i bunn og grunn bygd for oppdatering av bildene på CRT-skjermer.

LCD oppdaterer ikke bildene på samme måte (men pikselvis hvis jeg husker riktig) og det er derfor ikke behov for V-sync.

Jeg mener å ha lest at V-sync kan skape noe problemer på blant annet ATI-skjermkort med LCD skjerm uten å vite sikkert.

Edit: Det høres derimot mistenksomt ut at FPS-droppen er såpass stor. Jeg vil tro at det er noe annet som ligger til grunn for problemet.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Vi kan se mer enn 30 FPS. Det er bare film- og Tv-industrien som lurer dere til å tro at alt går flytende i 24 FPS, ved å tilegge bevegelsesløring slik at alt virke "flytende" Uten den sløringen så ser du at ting litt hakkete f.eks. i dataspill.

Kilde

Edit: btw for å få mer FPS i source enginge spill, er det bare å taste fps_max_limit xxx i konsolen, ikke verre enn det

Endret av Greddi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...