Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er den enkleste måten å få remote access til innhold på en filserver?

Anbefalte innlegg

Ønsker å sette opp nettilgang på filserveren min slik at jeg kan få tak i diverse filer når jeg er ute og reiser. Det aller enkleste er nok Hamachi, men med tanke på at jeg driver ett enkeltmannsforetak så blir det litt på kanten å bruke gratisversjonen, og jeg ønsker helst ikke å betale en årlig avgift for dette. Hvilke andre løsninger er det der ute? Det beste hadde vert å ha en boks bak modemet, men jeg vet ikke om dette er mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Serveren kjører Windows Server 2008 R2 Foundation.

FTP er ikke en optimal løsning da jeg ønsker å lagre ting direkte til serveren uten å måtte drive å laste opp og ned hver gang jeg trenger noe.

På Windows Home Server skal dette være svært lett da den vistnok har innebygget VPN-server men det ser ikke ut til at dette er tilgjengelig på 2008 R2 Foundation

Lenke til kommentar

Hmm .. WHS er da basert på Server 2003 og bruker vel ikke noen andre nettverksting enn det som finnes i Server 2003, så det overrasker meg at Server 2008 R2 ikke har det. Eller er "Foundation" helt ribbet?

Jeg tror det er Foundation som er relativt begrenset ja. Men det kan også være pga at Microsoft har en ny teknologi i DirectAccess som etter det jeg kan forstå er en videreutvikling av VPN, men da ser det ut til at jeg må begynne å rote med Active Directory.

Som jeg skrev i innlegget mitt, freeftpd, i tillegg kan du bruke f. eks. sftpdrive for å mounte opp området til H: f. eks.

Skal se nermere på dette, takk skal du ha, men en ting, jeg finner en sftpdrive som har fått navnet Expandrive, er dette en sftpdrive du tenker på eller er det en annen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...