Gå til innhold

Deres mening om personnummer

Mening om PersonNummer  

89 stemmer

1. 1. PersonNummer boer:

• Avskaffes
      4
    • Vaere frivillig
      1
    • Obligatorisk, tildeling ved foedsel
      69
    • Tattoveres paa underarmen
      15
  2. 2. Personnummer boer sikres ved:

• DNA-innsamling og Database
      5
    • Fingeravtrykk-innsamling og Database
      5
    • Fortsette uten ekstra sikring
      15

Anbefalte innlegg

Har du noe mer å si om fødselsnummer?

Vel, om tattoverings-alternativet kan man merke seg at dette ble brukt av tyskerne i sin tid for aa holde kontroll med joedene.

http://www.ushmm.org/wlc/en/article.php?ModuleId=10007056

Dog, man har jo innfoert mange andre ting fra Nazistene saa det burde vel ikke per se vaere ett argument imot tattovering ved foedsel. Naa blir det vel ikke mange flere stemmer paa tattoveringen?

Det bilde jeg hadde lagt inn med tattovering paa underarmen var av denne opprinnelse.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss ja, det er jo allmenkunnskap. Men det er vel ikke relevant for diskusjonen, er det vel?

Nei, men om man ser paa meningsmaalingen over hvirker det ikke som om det er allmenkunnskap. Jeg ble litt skremt av resultatet (saa langt) og folks villighet til aa la Staten tatovere dem (og alle andre).

Lurer paa om vi kanskje burde legge til DNA-innsamling/Database og/eller fingeravtrykk som alternativ?

Det er tross alt de sikreste identifikasjonen tilgjengelig per idag og er paa full fart inn allerede.

PS. Done!

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser virkelig ikke problemet med personnummer. Kan forstå prinsippet ditt ved at man automatisk blir kunde, men jeg ser virkelig ikke det praktiske problemet med det. Om vi skal fortsette kunde analogien så kan du vi jo tenkes at du har muligheten til å ikke være kunde av den norske stat. Da må infrastrukturen endres på flere plan, trivielle ting som veier krever at du betaler for å kjøre på dem, på ett eller annet vis. Du må betale blodpris ved eventuelle sykehusbesøk etc. Generelt veldig mye småting blir dumt for deg.

Men ok, dine foreldre / du har tatt valget om å ikke være kunde av staten, hva skjer når du må knote med lovverket? Blir du behandlet som en nordmann (altså, kunde av staten) eller med helt andre grunnlag?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noe eldre utgave av person-identifisering: Slave brand, Barbados Museum

Eit verktøy til å merke personleg eigendom er vel ikkje akkurat det samme som eit personnummer?

Sjølv om den norske staten seier at du må ha eit personnummer så står du fortsatt fritt til å flytte ut.

Alternativet til personnummer hadde vært eit krav om at alle skal ha ei unik samansettning av navn slik at det ikkje er nokon andre i landet/(verden) med nøyaktig samme navnet.

Dette i kombinasjon med fleire byrokrater og eit treigare offentlig system hadde gjort samme nytta.

For uansett må det finnast eit system for å kunne identifisere akkurat deg. Dersom ein person ikkje kan identifiserast ville det f.eks vært umogleg å få fengsla forbrytere sidan det då ville være unogleg å vite kva individ som har fått kvaslags straff.

Lenke til kommentar

Noe eldre utgave av person-identifisering: Slave brand, Barbados Museum

Eit verktøy til å merke personleg eigendom er vel ikkje akkurat det samme som eit personnummer?

Tja, ser ikke saa stor forskjell jeg paa om eiendommen merkes ved ett merke for aa identifisere eieren, eller ett tall for aa identifisere eiendommen?

http://www.history.com/photos/remembering-the-holocaust/photo8

http://www.ushmm.org/wlc/en/article.php?ModuleId=10007056

PS. Ogsaa dyrene faar for tiden individuelt nummer (i oeret) se tidligere bilder.

Sjølv om den norske staten seier at du må ha eit personnummer så står du fortsatt fritt til å flytte ut.

Ja, endrer det kravet til merking i Norge?

Alternativet til personnummer hadde vært eit krav om at alle skal ha ei unik samansettning av navn slik at det ikkje er nokon andre i landet/(verden) med nøyaktig samme navnet.

Hvorfor det? Om to personer har samme navn gjoer det at de er den samme personen?

Dette i kombinasjon med fleire byrokrater og eit treigare offentlig system hadde gjort samme nytta.

Du forutsetter at systemet gjoer noen "nytte"

For uansett må det finnast eit system for å kunne identifisere akkurat deg.

Tja, alle jeg kjenner ser ikke ut til aa ha problemer med aa identifisere meg. Kan virke som om jeg har blitt utstyrt med ett individuelt utseende?

Dersom ein person ikkje kan identifiserast ville det f.eks vært umogleg å få fengsla forbrytere sidan det då ville være unogleg å vite kva individ som har fått kvaslags straff.

Endel u-land har enda ikke person-nummer for alle (India f.eks.), merkelig nok har de fengsler paa tross av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...