Gå til innhold

Deres mening om personnummer

Mening om PersonNummer  

89 stemmer

1. 1. PersonNummer boer:

• Avskaffes
      4
    • Vaere frivillig
      1
    • Obligatorisk, tildeling ved foedsel
      69
    • Tattoveres paa underarmen
      15
  2. 2. Personnummer boer sikres ved:

• DNA-innsamling og Database
      5
    • Fingeravtrykk-innsamling og Database
      5
    • Fortsette uten ekstra sikring
      15

Anbefalte innlegg

Du maa faktisk ganske naert (nesten beroering) for aa kunne lese chippen, dog dagens personnummerordning er da slik at naermest hvem som helst med en PC og litt info kan finne ut av ditt personnummer. Soek paa nettet saa finner du nok "ID-tyveri" i massevis takket vaere personnummer-systemet.

At RFID nesten krever berøring er tull.

Standard lesere krever dette, men man kan forsterke disse.

Ta en titt her:

http://www.tombom.co.uk/blog/?p=249 - leste RFID fra 60 meter

Kan det leses trådløst kan leseren forsterkes og ta inn fra lengre avstand. Det er bare ett spørsmål om hvor mye tid og ressurser man har.

Synopsis:

If you think that RFID tags can only be read a few inches away from a reader you haven't met EPC Gen2, the tag that can be found in Enhanced Drivers Licenses - this 900MHz tag is readable from 30 feet with off-the-shelf equipment. Without amplifying the signal from a commercial reader I was able to equal the previous Defcon record of 69 feet, and with less than $1000 of equipment I achieved considerably further than that. This talk covers everything you'll need to know to read federally-issued RFID tags at extreme ranges and explores the consequences to personal privacy of being able to do so.

1. Som du selv innroemmer maa du nesten til beroering med standard utstyr saa aa kalle det for "tull" er vel aa ta litt hardt i?

2. Om du hadde kikket igjennom rapporten du henviste til ville du kanskje ha innsett at det ikke "bare" er aa forsterke leseren. Dette foesoeket var gjort paa en helt annen chip en den som brukes i dyr (og mennesker). Chippen er en kritisk komponent for avstanden man kan lese paa.

3. Der er endel praktiske problemer med avlesning paa avstand, spesielt om din "target" er i bevegelse, man kan ikke forvente "lab conditions" i felten.

Dog etter aa ha sagt dette er det klart at der vil vaere mulig aa snike seg til ditt chip-nummer akkurat som det idag er mulig aa faa tak i ditt personnummer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Som du selv innroemmer maa du nesten til beroering med standard utstyr saa aa kalle det for "tull" er vel aa ta litt hardt i?

2. Om du hadde kikket igjennom rapporten du henviste til ville du kanskje ha innsett at det ikke "bare" er aa forsterke leseren. Dette foesoeket var gjort paa en helt annen chip en den som brukes i dyr (og mennesker). Chippen er en kritisk komponent for avstanden man kan lese paa.

3. Der er endel praktiske problemer med avlesning paa avstand, spesielt om din "target" er i bevegelse, man kan ikke forvente "lab conditions" i felten.

Dog etter aa ha sagt dette er det klart at der vil vaere mulig aa snike seg til ditt chip-nummer akkurat som det idag er mulig aa faa tak i ditt personnummer.

Artikkelen linker også til dette:

Dette er samme tag som brukes i mennesker og dyr, passiv RFID fra 65 meter.

Jeg har sett værre lesning av signaler enn dette tidligere, uten at jeg kan gå mer i detalj...

Lenke til kommentar

Artikkelen linker også til dette:

Dette er samme tag som brukes i mennesker og dyr, passiv RFID fra 65 meter.

Jeg har sett værre lesning av signaler enn dette tidligere, uten at jeg kan gå mer i detalj...

Beklager, kan ikke lese den.

Dog som sagt over jeg motstrider ikke at det er mulig aa faa tak i din RFID data paa linje med muligheten til aa faa tak i ditt personnummer.

Naa burde det vel ogsaa vaere klart at jeg er imot tvungen innfoering av RFID, DNA-innsamling, personnummer og all annen innsamling av informasjon om deg som er tvunget.

Lenke til kommentar

Ditt kundenummer i banken, forsikringselskapet, vedleverandoeren og butikken din ble deg tildelt ved foedsel? Eller ble disse tildelt deg etter at du frivillig inngikk en avtale med disse leverandoerene?

Jeg er her frivillig ja; jeg hadde statsborgerskap i UK før - så jeg fikk personnummer først når jeg inngikk en frivillig avtale med den norske stat.

Endret av Sondring
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ditt kundenummer i banken, forsikringselskapet, vedleverandoeren og butikken din ble deg tildelt ved foedsel? Eller ble disse tildelt deg etter at du frivillig inngikk en avtale med disse leverandoerene?

Jeg er her frivillig ja; jeg hadde statsborgerskap i UK før - så jeg fikk personnummer først når jeg inngikk en frivillig avtale med den norske stat.

Tja du er kanskje blandt de faa som frivillig har blitt kunde hos Staten. Selv ikke alle som kommer til Norge fra utlandet blir frivillig "kunde" medmindre du anser at aa staten har noen rett til aa nekte folk aa arbeide uten personnummer, og at det dermed er frivillig om man ber om det for aa kunne arbeide eller oppholde seg i landet.

Og ingen av de som ble foedt i Norge kan sies aa ha blitt "kunde" frivillig.

Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å fortsette OT pratet litt:

Det er forsåvidt riktig, men det er absolutt frivillig å fortsatt være kunde. Det er mange nasjoner som konkurrerer om arbeidskraft - føler du at du enten får bedre vilkår andre steder eller at andre steder's systemer fungerer bedre for deg personlig, er det pent lite som tvinger deg til å underkaste deg den norske staten's system.

Når det er sagt, så er det i noen land frivillig med å få person-nummer; så vidt jeg husker mener jeg å ha lest en artikkel fra USA om temaet, der en far nekter staten å gi ungen sin et person-nummer. Og det fungerer fint. Det hadde forsåvidt vært nokså interessant å høre om noen hadde prøvd noe tilsvarende her til lands. Finnes det en minimumsalder der personnummer brukes?

Edity; ser av loven om folkeregistrering at man ikke har mulighet til å ungå fødselsnummer i Norge (derav navnet fødselsnummer, og ikke personnummer :p).

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å fortsette OT pratet litt:

Det er forsåvidt riktig, men det er absolutt frivillig å fortsatt være kunde.

Det er paa ingen maate frivillig aa vaere "kunde", jeg kan ikke paa noe vis droppe min "kontrakt" med den norske Staten. Dvs jeg kan ikke loesrive meg fra den Norske Staten.

Fra Grunnloven:

§ 1. Kongeriget Norge er et frit, selvstendigt, udeleligt og uafhændeligt Rige. Dets Regjeringsform er indskrænket og arvelig monarkisk.

Det er mange nasjoner som konkurrerer om arbeidskraft - føler du at du enten får bedre vilkår andre steder eller at andre steder's systemer fungerer bedre for deg personlig, er det pent lite som tvinger deg til å underkaste deg den norske staten's system.

Tja, det er omtrent som aa la en slave velge sin "eier" enten hvert 4. aar eller ved aa flytte til en annen plantasje.

Mener du en slave under slike forhold derved kan kalles for en fri mann?

Når det er sagt, så er det i noen land frivillig med å få person-nummer; så vidt jeg husker mener jeg å ha lest en artikkel fra USA om temaet, der en far nekter staten å gi ungen sin et person-nummer. Og det fungerer fint. Det hadde forsåvidt vært nokså interessant å høre om noen hadde prøvd noe tilsvarende her til lands. Finnes det en minimumsalder der personnummer brukes?

Det ville vaere en enorm forbedring om dette kunne gjoeres uten represalier fra Staten (som aa kriminalisere arbeidsgivere som ansetter folk uten p-nummer)

Lenke til kommentar

Det er paa ingen maate frivillig aa vaere "kunde", jeg kan ikke paa noe vis droppe min "kontrakt" med den norske Staten. Dvs jeg kan ikke loesrive meg fra den Norske Staten.

Du kan jo alltids flytte.

Det kreves at jeg ikke tar med meg min eiendom. Med hvilken rett?

Jeg oensker ikke aa flytte til en annen plantasjon og fortsette som slave under en annen eier. Jeg oensker kun min frihet fra Staten paa min egen eiendom.

Som når du ikke like kundebetingelsene til Telenor så går du over til OneCall i steden for!

Tror Telenor ikke har noe problem med at jeg dropper kontrakten med dem, uten aa bli tvunget inn i en kontrakt med OneCall. For aa si det slik: Jeg vil ikke ha telefon!

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det kreves at jeg ikke tar med meg min eiendom.

Hvis du tar med deg eiendommen, har du egentlig flyttet?

For å fortsette denne ypperlige diskusjonsteknikken med å nevne dårlige allegorier:

Hvis jeg tar inn på et hotell jeg ikke liker; kan jeg kreve at et annet hotell som jeg inngår avtale med, kommer til mitt hotellrom, puser det opp og gir meg mat?

Eller burde jeg bare ta inn på det andre hotellet in the first place?

• Liker 1
Lenke til kommentar

barn som blir født kan ikke smtykke til å få et person nr, det er det de forestatte (foreldrene) som gjør ved å la barnet bli født på et statlig sykehus med statlige midler.

Så lenge man er i norge skal man måtte ha et person nr, ellers er det jo umulig å holde system.

Ideelt sett burde folk kunne meldt seg ut av samfunnet og flyttet til et anarkistisk sted på joden om dem ville det, desverre finnes ikke det, og man sikker fast i norge.

En liten tatovering på en veldig anonym plass på kroppen hadde vert en god ide ved f.eks akkute sykehusbesøk, RFID også i den sammenhengen.

Men dette bør være frivillig, og ikke pålegges av staten, det er tross alt fysiske inngrep.

Desutten om det hadde blitt påtvunget folk hadde nok mange likevel bare kuttet vek tatoveringen, og kuttet ut RFID-brikken, (den ligger vel ikke så langt under huden?)

Lenke til kommentar

En liten tatovering på en veldig anonym plass på kroppen hadde vert en god ide ved f.eks akkute sykehusbesøk, RFID også i den sammenhengen.

Trenger ikke gjøre det permanent.

Når jeg kjører på motorsykkel, så har jeg blodtypen min skrevet på hjelmen.

Dog-tags'ene mine bruker jeg også ved enkelte mer ekstreme situasjoner.

Verre er det ikke. Man trenger ikke å toppstyre noe som det, så lenge det finnes rikelig med low-tech løsninger.

Lenke til kommentar

Greia er at kroppen er altid med deg, desutten du glemmer du ikke en tatovering hjemme på hylla.

Det er ikke nødvendigvis bare på motorsykkel du skader deg, kanskje du får langs veien og så kommer det en bil og kjører på deg, eller du handler på butikken så kommer det en mann og stikker deg med kniv.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis bare på motorsykkel du skader deg, kanskje du får langs veien og så kommer det en bil og kjører på deg, eller du handler på butikken så kommer det en mann og stikker deg med kniv.

Og er man redd for sånne ting, så er det bare å gå med dogtags, eller et blod-donor kort i lommeboken. Slikt blir sjekket av ambulansepersonell - og hvis de ikke finner noe, så gir de deg blod fra en universal donor.

Tilsvarende, så har ekstremallergikere og de som lider av spesielle sykdommer (MS blant annet) sine spesielle "kjennetegn" som ambulansepersonell kjenner igjen.

Lenke til kommentar

Det kreves at jeg ikke tar med meg min eiendom.

Hvis du tar med deg eiendommen, har du egentlig flyttet?

Jeg har utvilsomt forlatt Norge.

Du unngaar spoersmaalet: Hvilken rett har den norske Staten til aa hindre meg aa forlate Norge med MIN eiendom dersom dette er mitt oenske?

Hvis jeg tar inn på et hotell jeg ikke liker; kan jeg kreve at et annet hotell som jeg inngår avtale med, kommer til mitt hotellrom, puser det opp og gir meg mat?

Eller burde jeg bare ta inn på det andre hotellet in the first place?

Hvem eier hotellet (-ne)?

Hva boer skje om jeg kan bevise at Hotellet stjeler fra meg (og mange andre gjester).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Og du kjører diskusjonen vekk fra tema; ønsker du å lage en tråd om størrelsesomfanget av den norske staten, og hvordan du føler deg feilaktig behandlet av denne - så er oppslagstavlen der for å bli brukt.

Har du noe mer å si om fødselsnummer?

Vel, det var vel du som begynte aa kjoere diskusjonen bort fra fødselsnummer via Hoteller og lignende

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...