Gå til innhold

Deres mening om personnummer

Mening om PersonNummer  

89 stemmer

1. 1. PersonNummer boer:

• Avskaffes
      4
    • Vaere frivillig
      1
    • Obligatorisk, tildeling ved foedsel
      69
    • Tattoveres paa underarmen
      15
  2. 2. Personnummer boer sikres ved:

• DNA-innsamling og Database
      5
    • Fingeravtrykk-innsamling og Database
      5
    • Fortsette uten ekstra sikring
      15

Anbefalte innlegg

Hvorfor maa man finne seg i overtramp av Staten? Lever vi ikke i frihet?

Det er mye frihet i Norge. Du kan skaffe deg hvilken utdanning du vil. Velge fastlege, bo hvor du vil, gå ut på byen i helgene, røyke og snuse, jakte osv.

Dersom du ikke vil bidra til å gjøre samfunnet bedre for alle, greit nok for meg så lenge du ikke får nyte noe av godene samfunnet kan tilby deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, forskjellen mellom en Lada (Statlig loesning) og en BMW (Privat loesning) er ikke at BMWn er perfekt, men at den er endel bedre.

Hvorfor er en lege i det private bedre enn en lege i det offentlige?

Det er i hovedsak menneskene som feiler, om Frank er like korrupt i det private som i det offentlige.

Det er en stor foskjell til på Lada og BMW, prisen. en BMW koster MYE mer enn en Lada

I dag er det ingen privat sjef som skal tjene inn X antall milliarder på dine helseproblemer, i stedet tar slemme staten regningen.

Hvordan man man som en privatperson sikre at ingen uvedkommene får tilgang til din pasientjournal, samtidig som at flest mulig av legene har tilgang i tilfelle noe akutt langt unna ditt sykehus?

Tja, det er det vel opp til markedet aa komme opp med loesninger paa.

Det store, fantastiske, perfektet markedet ja :)

Saa i Norge med personnummer er det INGEN som "får feil behandling og dør"

Ingen er å ta hardt i, men muligheten for å få riktig behandling er ihvertfall til stede :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, forskjellen mellom en Lada (Statlig loesning) og en BMW (Privat loesning) er ikke at BMWn er perfekt, men at den er endel bedre.

Hvorfor er en lege i det private bedre enn en lege i det offentlige?

Det er vel klart at mange syns at private leger er bedre? Dette ser du ved aa observere at mange velger privat lege.

Grunnene til at pasienter anser privat lege som bedre er vel saerdeles individuelle og jeg aner ikke hvorfor Per Olsen valgte en privat lege istedenfor en offentlig. Faktum at Per valgte en privatlege demonstrerer paa en maate som er hevet over enhver tvil at Per ansaa at dette var best for han.

Lenke til kommentar

Jeg synes personnummer er en fin måte å skille Hans Hansen og Hans Hansen i offentlige registre, men å bruke personnummer som identifikasjon?!

Skal en kunne identifisere/signere elektronisk er løsninger ála buypass smartkort et MUST. I dag kan en registrere et telefonabbonement på en person ved å sende tekstmelding med navn og fødselsnr.

I statlig regi er det jo kun for å skille Hans Hansen og Hans Hansen.

Markedet står for at det blir brukt som nesten enhver identifikasjon andre steder...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Burde vi ikke i samme slengen avskaffe telefonnummer også? :dribble:

Enig. Dette er et unødvendig overtramp fra teleoperatørenes side.

Hvorfor skal teleoperatørene "holde oversikt over hvem som er hvem"?

Folket er teleoperatørenes kveg, eller bedre sagt teleoperatørenes saueflokk!

post-224880-0-72135800-1292198184_thumb.jpg

Som trådstarter ser, så blir dette akkurat det samme som med personnummer. Det er opprettet egne nummer for at det skal bli enklere å SKILLE mellom personer i et samfunn.

Beklager usakligheten min, men følte jeg måtte sette det litt på spissen. Tviler på at du endrer mening, da du virker veldig bestemt på at Anarkismen faktisk er det rette for deg.

edit: Rettet opp i feil.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde vi ikke i samme slengen avskaffe telefonnummer også? :dribble:

Enig. Dette er et unødvendig overtramp fra teleoperatørenes side.

Hvorfor skal teleoperatørene "holde oversikt over hvem som er hvem"?

Folket er teleoperatørenes kveg, eller bedre sagt teleoperatørenes saueflokk!

post-224880-0-72135800-1292198184_thumb.jpg

Som trådstarter ser, så blir dette akkurat det samme som med personnummer. Det er opprettet egne nummer for at det skal bli enklere å SKILLE mellom personer i et samfunn.

Beklager usakligheten min, men følte jeg måtte sette det litt på spissen. Tviler på at du endrer mening, da du virker veldig bestemt på at Anarkismen faktisk er det rette for deg.

edit: Rettet opp i feil.

Jeg syns ikke du er usaklig jeg. Dere har helt rett i at telefonnummer, kontonummer, eller kundenummer er vitale for aa skille mellom forskjellige kunder.

Jeg er IKKE imot bruken av tall eller andre identifikasjonsmetoder, jeg er imot bruk av tvang for aa stemple disse paa folk fra vugge til grav.

Du kan for eksempel ha ett telefonnummer uten at ditt telefonselskap vet hvem du er! (Antagelig forbudt i Norge som i de fleste land). Hvorfor ikke? Intet i veien for ett slikt telefonnummer (kundenummer).

Som noen her observerte, hva om du trenger akkutt-hjelp og du ikke har noe personnummer?

Vel, jeg tar det ett stykke til: Hva om du trenger akutthjelp og ikke har noen legitimasjon paa deg og er bevisstloes? Loesningen:

post-224880-0-65542300-1292354414_thumb.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Som noen her observerte, hva om du trenger akkutt-hjelp og du ikke har noe personnummer?

Vel, jeg tar det ett stykke til: Hva om du trenger akutthjelp og ikke har noen legitimasjon paa deg og er bevisstloes? Loesningen:

Dette blir tross alt det samme som et personnummer, bare enda mer "ekstremt". Har jeg forstått deg riktig at du støtter tatovering av nummer på armene til personer, men ikke et vanlig personnummer?

Dersom staten skulle tatovert personer hadde jeg naturligvis stilt meg skeptisk da det er stor forskjell på dagens versjon av personnummer og en stygg tatovering på armene til alle personene.

Lenke til kommentar

Dette blir tross alt det samme som et personnummer, bare enda mer "ekstremt". Har jeg forstått deg riktig at du støtter tatovering av nummer på armene til personer, men ikke et vanlig personnummer?

Jeg er imot bruk av tvang mot fredelige personer. Derved foelger det selvfoelgelig at jeg er imot aa tattovere personnummer paa nyfoedte barn (eller voksne for den del), og jeg finner den store oppsluttningen om dette i spoerreundersokelsen skremmende.

Dog, om noen vil tattovere sitt personnummer paa armen frivillig saa for all del kommer ikke jeg til aa oenske aa tvinge dem til aa la vaere.

Dersom staten skulle tatovert personer hadde jeg naturligvis stilt meg skeptisk da det er stor forskjell på dagens versjon av personnummer og en stygg tatovering på armene til alle personene.

Hmm, saa om tatoveringen var pen saa var det greit om Staten gjorde dette?

Tja, jeg regner med at Staten tilslutt vil ta ibruk implantasjon av RFID og det byr vel ikke paa problemer ettersom der ikke er noe synlig paa huden?

http://www.theregister.co.uk/2004/10/14/human_rfid_implants/

post-224880-0-75409600-1292357460_thumb.jpg

post-224880-0-51388300-1292359537_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg er imot bruk av tvang mot fredelige personer. Derved foelger det selvfoelgelig at jeg er imot aa tattovere personnummer paa nyfoedte barn (eller voksne for den del), og jeg finner den store oppsluttningen om dette i spoerreundersokelsen skremmende.

Dog, om noen vil tattovere sitt personnummer paa armen frivillig saa for all del kommer ikke jeg til aa oenske aa tvinge dem til aa la vaere.

De fleste i Norge hadde nok stilt seg negativt mot det å tatovere inn et nummer under armen. Det er stor forskjell på et "fiktivt" nummer som et personnummer og en tatovering. Jeg ser heller ikke noe negativt med det å ha et personnummer, da dette forenkler livet i et samfunn hvor goder blir delt ut fra staten.

Hmm, saa om tatoveringen var pen saa var det greit om Staten gjorde dette?

Nei, dette var kun et uttrykk fra min side. Generelt syntes jeg ikke tatoveringer er fine, men dette er en annen sak.

Tja, jeg regner med at Staten tilslutt vil ta ibruk implantasjon av RFID og det byr vel ikke paa problemer ettersom der ikke er noe synlig paa huden?

Jeg tviler på at RFID blir implementert i det norske samfunn, da personvernet i Norge faktisk blir verdsatt en del. Bare se på motstanden av Datadirektivet. OM det skulle skje, ville jeg naturligvis stilt meg litt kritisk da dette er et direkte fysisk inngrep.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal staten "holde oversikt over hvem som er hvem"?

Det er selvforklarende. Har du en annen oppfatning så må du nesten underrette om den!

http://www.diskusjon...

Det var ikke noe svar. Det var bare en link til en post med forslag for ny grunnlov, pengelovnad og meningsmålingsvisvas.

Ikke at det var noe der heller som ble argumentert for for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal staten "holde oversikt over hvem som er hvem"?

Det er selvforklarende. Har du en annen oppfatning så må du nesten underrette om den!

http://www.diskusjon...

Det var ikke noe svar. Det var bare en link til en post med forslag for ny grunnlov, pengelovnad og meningsmålingsvisvas.

Ikke at det var noe der heller som ble argumentert for for den saks skyld.

Jeg trodde det var selvforklarende. Jeg anser Staten som illegitim og derved er ogsaa deres forsoek paa aa ""holde oversikt over hvem som er hvem" illegitimt.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at RFID blir implementert i det norske samfunn, da personvernet i Norge faktisk blir verdsatt en del. Bare se på motstanden av Datadirektivet. OM det skulle skje, ville jeg naturligvis stilt meg litt kritisk da dette er et direkte fysisk inngrep.

1. Der er intet "personvern" problem her ettersom chippen kun inneholder ett nummer (ditt personnummer), mao problemene med personvern er identisk med dagens!

2. Det blir nok innfoert paa "frivillig" basis foerst, dvs om du oensker aa reise til utlandet maa du ha chippen, om du oensker tjenester (helse, pensjon, etc) fra Staten maa du ha chippen. Men det er selvfoelgelig helt frivillig, du trenger ikke aa reise til utlandet eller motta tjenester fra staten om du ikke vil.

Lenke til kommentar

1. Der er intet "personvern" problem her ettersom chippen kun inneholder ett nummer (ditt personnummer), mao problemene med personvern er identisk med dagens!

Med dagens ordning kan du i all hovedsak selv velge når du vil gi fra deg nummeret.

Med RFID så kan hvilke som helst leser i nærheten fange opp bevegelsene dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med dagens ordning kan du i all hovedsak selv velge når du vil gi fra deg nummeret.

Du maa faktisk ganske naert (nesten beroering) for aa kunne lese chippen, dog dagens personnummerordning er da slik at naermest hvem som helst med en PC og litt info kan finne ut av ditt personnummer. Soek paa nettet saa finner du nok "ID-tyveri" i massevis takket vaere personnummer-systemet.

PS. Jeg tror muligens at Staten heller gaar til innsamling av alles DNA istedenfor:

http://en.wikipedia.org/wiki/National_DNA_database

Dette kan dere da umulig vaere imot?

Lenke til kommentar

Du maa faktisk ganske naert (nesten beroering) for aa kunne lese chippen, dog dagens personnummerordning er da slik at naermest hvem som helst med en PC og litt info kan finne ut av ditt personnummer. Soek paa nettet saa finner du nok "ID-tyveri" i massevis takket vaere personnummer-systemet.

At RFID nesten krever berøring er tull.

Standard lesere krever dette, men man kan forsterke disse.

Ta en titt her:

http://www.tombom.co.uk/blog/?p=249 - leste RFID fra 60 meter

Kan det leses trådløst kan leseren forsterkes og ta inn fra lengre avstand. Det er bare ett spørsmål om hvor mye tid og ressurser man har.

Lenke til kommentar

Det har du forsåvidt rett i. Men løsningen vil ikke nødvendigvis være å innføre rfid, heller å stramme inn bruk av p-nr.

Men samtidig, navn og andre trivielle opplysninger er sjelden nok for å unikt identifisere hver enkelt av oss.

Spoersmaalet gaar vel heller i retningen av om man oensker at Staten skal kunne identifisere hver og en av oss, eller om vi oensker aa legitimere oss ovenfor andre (bank, butikk, etc).

Det er to helt forskjellige saker.

Som sagt over om ikke RFID gaar igjennom maa man nok belage seg paa DNA innsamling i statlig regi ved foedsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...