Gå til innhold

Deres mening om personnummer

Mening om PersonNummer  

89 stemmer

1. 1. PersonNummer boer:

• Avskaffes
      4
    • Vaere frivillig
      1
    • Obligatorisk, tildeling ved foedsel
      69
    • Tattoveres paa underarmen
      15
  2. 2. Personnummer boer sikres ved:

• DNA-innsamling og Database
      5
    • Fingeravtrykk-innsamling og Database
      5
    • Fortsette uten ekstra sikring
      15

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hva er det egnetlig som skal diskuteres her, untatt kuer og ninjaer og sånnt?

Skal staten entydig kunne identifisere alle inbyggre er det vel totalt likegyldig (untatt at noen systemer kanskje er praktiske i det daglige enn andre) om de gjør det ved hjelp av tall eller en personlig fargekode eller regler om unike navn. Og er du skeptisk til statens rett til å kunne identifisere alle borgere så er det vel antakelig først og fremst den retten du er skeptisk til og ikke den praktiske implementeringen?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at det burde være et enkelt system for å identifisere en person. Dette fungerer fint som det er i dag, og jeg ser ikke noen grunn til hvorfor vi ikke skal ha personnummer.

Nei, jeg føler ikke det er nødvendig med å tatovere personnummeret på kroppen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

ser ikke poenget med dette... ja personnummeret er utstedt av skatteetaten, alle siviliserte land har et liknende system for å identifisere folk. og om vi avskaffet personnummeret hadde man bare fått drøssevis av andre ID nummer for forskjellige ting.

skal man i nettbanken har man et nummer, et for å fylle inn på selvangivelsen osv osv osv osv.

å bare bruke navnet sitt er bare ikke nok.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, har dere noen formening?

Hva er egentlig galt med personnummer?

Det faktum at det er ett nummer?

At det du kan identifiseres unikt?

At kveg også har nummer?

Hvordan skal staten holde oversikt over hvem som er hvem mener du?

Hvorfor skal staten "holde oversikt over hvem som er hvem"?

Folket er Staten's kveg, eller bedre sagt Staten's saueflokk!

post-224880-0-72135800-1292198184_thumb.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Når det er sagt, så har jeg et personlig identifikasjonsnummer hos forsikringsselskapet mitt, banken min, vedleverandøren min, og matbutikken min.

Hvorfor tar du ikke opp disse nummerene? Det forholdet vi har med staten er et kundeforhold, der vi betaler for tjenester; skal man administrere det, så må man kunne skille på folk.

Lenke til kommentar

Kina hadde vel i mange år problemer med at bankane blanda samen bankkontoer sidan det var så mange personer som kunne legitimere seg med samme kombinasjon av fornavn og etternavn.

Eit unikt ID nummer er heilt nødvendig med mindre det blir satt som eit krav at alle skal ha eit unikt navn slik at det ikkje kan blandast saman.

Største kritikken mot personnummeret er vel bruken av det, slik som det er i dag så burde personnummeret blit frigitt som offentlig informasjon som alle kan bruke til unik ID i sine systemer, dette vil blandt anna fjerne behovet for kundenummer, medlemsnummer og liknande tellenummer som forskjellige bedrifter og organisasjoner må lage seg sidan dei ikkje får bruke personnummeret.

Så burde ei heller lage eit nytt "hemmelig" ID nummer til bruk i offentlige tjenester i stadan for personnummeret som er for lett å gjette seg frem til.

Dagen personnummer har ein for lett oppbyggning til å være eit hemmelig ID-nummer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når det er sagt, så har jeg et personlig identifikasjonsnummer hos forsikringsselskapet mitt, banken min, vedleverandøren min, og matbutikken min.

Hvorfor tar du ikke opp disse nummerene? Det forholdet vi har med staten er et kundeforhold, der vi betaler for tjenester; skal man administrere det, så må man kunne skille på folk.

Ditt kundenummer i banken, forsikringselskapet, vedleverandoeren og butikken din ble deg tildelt ved foedsel? Eller ble disse tildelt deg etter at du frivillig inngikk en avtale med disse leverandoerene?

Endret av Runar
Fjernet usaklighet.
Lenke til kommentar

Hvorfor de skal holde styr på oss ja...

Få se nå, kan sikkert nevne noe raske eksempler.

Pasientjournal, hvordan vite hvem som er hvem sin.

Skatt, hvordan finne ut hvem som har betalt hva. Kjipt for deg om du får 1 000 000 i restskatt bare fordi staten ikke vet forskjell på deg og dine 15 navnebrødre.

Straff, enda kjipere om du blir hentet av politiet fordi en av dine navnebrødre har ranet en bank.

Enkelhet, mye lettere å huske 1 personnummer enn 50 kunde-nummere.

Det har seg slik at det er en hel del man må finne seg i når man bor/blir født i Norge, personnummer er ett av dem.

For å stille deg ett spørsmål tilbake, hvordan skal sykehuset vite din medisinske historie uten å ha oversikt over hvem som er hvem?

Lenke til kommentar

Få se nå, kan sikkert nevne noe raske eksempler.

Pasientjournal, hvordan vite hvem som er hvem sin.

Skatt, hvordan finne ut hvem som har betalt hva. Kjipt for deg om du får 1 000 000 i restskatt bare fordi staten ikke vet forskjell på deg og dine 15 navnebrødre.

Straff, enda kjipere om du blir hentet av politiet fordi en av dine navnebrødre har ranet en bank.

Enkelhet, mye lettere å huske 1 personnummer enn 50 kunde-nummere.

For å stille deg ett spørsmål tilbake, hvordan skal sykehuset vite din medisinske historie uten å ha oversikt over hvem som er hvem?

Det hvirker paa meg som om baade sykehus/forsikringselskap og pasient(searlig denne siste) vil ha noen interesse i aa forsikre seg om at:

1. Leger har tilgang til relevant medisinsk historie

2. Ingen andre har tilgang til denne

Skulle nesten tro at forholdene ligger til rette for at det frie marked ordner opp her ja!

Statens utmerkede loesning:

http://www.finnmarkdagblad.no/Innenriks/helse/article4431653.ece

Hvorfor de skal holde styr på oss ja...

Det har seg slik at det er en hel del man må finne seg i når man bor/blir født i Norge, personnummer er ett av dem.

Hvorfor maa man finne seg i overtramp av Staten? Lever vi ikke i frihet?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det hvirker paa meg som om baade sykehus/forsikringselskap og pasient(searlig denne siste) vil ha noen interesse i aa forsikre seg om at:

1. Leger har tilgang til relevant medisinsk historie

2. Ingen andre har tilgang til denne

Skulle nesten tro at forholdene ligger til rette for at det frie marked ordner opp her ja!

Statens utmerkede loesning:

http://www.finnmarkdagblad.no/Innenriks/helse/article4431653.ece

I motsettning til en privat løsning, som er perfekt, og ingeting som missbrukes.

Hvordan man man som en privatperson sikre at ingen uvedkommene får tilgang til din pasientjournal, samtidig som at flest mulig av legene har tilgang i tilfelle noe akutt langt unna ditt sykehus?

Hvis man samtidig fjerner all nasjonal, unik identifikasjon, så er det en stor risiko for at noen som har medisinske problemer/spesialbehov mtp. medisin/behandlig vil få feil behandling og potensiellt dø.

Nei, vi lever ikke i total frihet, vi har visse regler å forholde oss til.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I motsettning til en privat løsning, som er perfekt, og ingeting som missbrukes.

Tja, forskjellen mellom en Lada (Statlig loesning) og en BMW (Privat loesning) er ikke at BMWn er perfekt, men at den er endel bedre.

Hvordan man man som en privatperson sikre at ingen uvedkommene får tilgang til din pasientjournal, samtidig som at flest mulig av legene har tilgang i tilfelle noe akutt langt unna ditt sykehus?

Tja, det er det vel opp til markedet aa komme opp med loesninger paa.

Hvis man samtidig fjerner all nasjonal, unik identifikasjon, så er det en stor risiko for at noen som har medisinske problemer/spesialbehov mtp. medisin/behandlig vil få feil behandling og potensiellt dø.

Saa i Norge med personnummer er det INGEN som "får feil behandling og dør"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...