Gå til innhold

Grunnloven: illegitim eller irrelevant?

Grunnloven, hva syns dere?  

29 stemmer

1. 1. Grunnloven er:

• Legitim
      26
    • Illegitim
      3
  2. 2. Grunnloven er:

• Relevant
      24
    • Irrelevant
      5
  3. 3. Overholdes Grunnloven

• Ja
      19
    • Nei
      10
  4. 4. Boer overtredelse av grunnloven Straffes?

• Nei, hvorfor?
      4
    • Ja, Bot
      4
    • Ja, Fengsel
      20
    • Ja, doedstraff for landssvik
      1
  5. 5. Boer den som overtreder Grunnloven vaere:

• Personlig Ansvarlig
      21
    • Partiet er ansvarlig
      8
    • Regjering er ansvarlig
      5
    • Kongen er ansvarlig
      0
    • Hoyesterett er ansvarlig
      5
    • Velgerne/Folket er ansvarlig
      1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva legger du i begrepet "legitim" og "illegitim"?

Utrolig viktig spoersmaal. Jeg anser at legitimitet (av en kontrakt) baserer seg paa frivillighet.

Hva legger man så i begrepet frivillighet? :) Er det frivillig hvis du kan velge bort denne kontrakten? Det vil jo så fall måtte involvere å enten rømme landet, eller rett og slett ignorere den og så måtte ta de konsekvensene det eventuelt måtte medføre. Om man mener at grunnloven er frivillig på denne måten må man vel kunne si at den er legitim.

Om man derimot mener kontrakten kun er frivillig om det er valgfritt å inngå den samtidig som man kan bo i Norge, så må man jo konkludere med at den er ufrivillig, og dermed illegitim ifølge den definisjon.

Spoersmaalet er vel hva du anser som legitimt? Eller rettferdig paa godt norsk?

Hva er din definisjon?

PS. Jeg har baade "rømt landet" OG ignorer alle Norges lover og regler (dvs jeg overholder mine egne livsregler som en sjelden gang tilfeldigvis sammenfaller med en og annen gammel norsk lov)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Enhver kan bli i dårlig humør når noen radbrekker ens fag...

Mener du jeg staar for radbrekking av grunnloven?

Muligens riktig, om en jeg anser at det boer gjoeres paa en skikkelig maate.

Du radbrekker Grunnloven fordi du leser det som passer deg ut av den. Du finner på din egen tolkning i stedet for å benytte anerkjent juridisk metode - som i hovedsak går ut på å finne ut nettopp hva de som skrev Grunnloven mente med den.

Lenke til kommentar

Du radbrekker Grunnloven fordi du leser det som passer deg ut av den.

Og Staten gjoer selvfoelgelig IKKE det?

Du finner på din egen tolkning

Vel, jeg leser bokstavlig talt hva som staar skrevet. Skremmende?

i stedet for å benytte anerkjent juridisk metode - som i hovedsak går ut på å finne ut nettopp hva de som skrev Grunnloven mente med den.

I og med at de alle er litt utilgjengelige for tiden er det vel vanskelig aa faa bekreftet at de mente noe annet enn det de skrev?

Tar gjerne imot tips for lesning for aa faa med meg den officielle Statlige fortolkning med behoerige begrunnelser for aa tolke noe annet enn det som staar skrevet. Helst paa internett eller PDF please.

Vil ikke endre noe i den senere legitimitetsdebatt, men dog kan endre min forstaaelse for de eventuelle bruddene og er selvfoelgelig villig til aa endre min forstaaelse der om den skulle vaere feil.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Du radbrekker Grunnloven fordi du leser det som passer deg ut av den.

Og Staten gjoer selvfoelgelig IKKE det?

Tja, Staten prøver seg. Stort sett blir de slått ned av Høyesterett.

Du finner på din egen tolkning

Vel, jeg leser bokstavlig talt hva som staar skrevet. Skremmende?

Åh, du leser det som står skrevet - men du forstår det ikke for fem flate øre.

i stedet for å benytte anerkjent juridisk metode - som i hovedsak går ut på å finne ut nettopp hva de som skrev Grunnloven mente med den.

I og med at de alle er litt utilgjengelige for tiden er det vel vanskelig aa faa bekreftet at de mente noe annet enn det de skrev?

*humre* De fleste av dem skrev dagbøker, utkast, og det finnes nedtegninger av diskusjonene som foregikk.

Tar gjerne imot tips for lesning for aa faa med meg den officielle Statlige fortolkning med behoerige begrunnelser for aa tolke noe annet enn det som staar skrevet. Helst paa internett eller PDF please.

Vil ikke endre noe i den senere legitimitetsdebatt, men dog kan endre min forstaaelse for de eventuelle bruddene og er selvfoelgelig villig til aa endre min forstaaelse der om den skulle vaere feil.

Andenæs har skrevet mye bra om Grunnloven. Du kan begynne med noen av bøkene hans.

Lenke til kommentar

Tja, Staten prøver seg. Stort sett blir de slått ned av Høyesterett.

Og jeg som trodde Høyesterett var en del av Staten.

Åh, du leser det som står skrevet - men du forstår det ikke for fem flate øre.

Tja, om vi er uenige er det klart at en av oss tar feil.

*humre* De fleste av dem skrev dagbøker, utkast, og det finnes nedtegninger av diskusjonene som foregikk.

Mener aa ha en av disse i mitt bibliotek, dog ingen flatterende beskrivelse om jeg ikke tar feil.

Andenæs har skrevet mye bra om Grunnloven. Du kan begynne med noen av bøkene hans.

Fornavn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...