konduktans Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Er ikke sikker på hva som er riktig kategori, så parkerer tråden her!^^ Jeg har en haug musikk og film som jeg vil dele med meg selv, og ha tilgang til overalt. Jeg har fire pc-er som er i mer eller mindre daglig bruk av undertegnede, og jeg vil helst ha tilgang til samlingen overalt(trenger ikke film, men helst musikk, og kanskje noen episoder av en serie eller to). Vil helst også kunne spille fra XBOX med XBMC, men det er ikke _veldig_ viktig. Spørsmålet er hvordan jeg gjør det, og hvorvidt det er lovlig. Jeg har masse mp3-filer på hoveddatamaskinen min, som jeg gjerne skulle hatt tilgang til på alle maskinene mine. Er det da greit å bruke dropbox, mtp at noen av disse filene muligens er fra... ehm... "alternative" kilder? Eller skaper jeg meg et stort nettverk av helvete da? Leste om hun som måtte betale en shitload for å ha ulovlig lastet ned beskjedne 24 mp3-filer, så vil ikke krabbe ned samme sti som henne - uten å innrømme noe som helst :O :O Alternativet blir vel å sette opp en FTP-server som synkroniserer seg med maskinene. Det er vel egentlig best, siden det blir privat, og siden jeg mest sannsynligvis får høyere nedlastningsfart der enn i Dropbox? Og da kommer Det viktige spørsmålet alle venter på: hvordan gjør jeg det, og må maskinen som hoster serveren stå på 24/7 hvis jeg vil ha konstant tilgang til filene mine? Har en pc som kunne fungert som server. Er det noen enkle tutorials på hvordan jeg setter opp den? Jeg kommer ikke til å ha den her i huset, men hos mor og far. Er det isåfall mulig å konfigurere den via remote desktop eller noe slikt? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 høres ut som du selv sier det "en sti til helvete" kjøp deg en stor usb flashpinne eller liten usb harddisk. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Om du ikke tilgjengeligjør dette for andre kan jeg ikke se at det skal være ulovlig. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Såvidt jeg kan forstå er det helt lovlig å dele egne filer med seg selv via en tjeneste som dropbox. Det er ikke annerledes enn å kopiere filene til mp3-spilleren din. Åndsverkloven gir deg rett til eksemplarfremstilling til privat bruk. At du opprinnelig har fått tak i filene fra, ehm, alternative kilder bør i utgangspunktet ikke ha noe å for vurderingen over. Jeg vet ikke akkurat hvordan Dropbox virker i praksis, men jeg antar at så lenge du holder ting for deg selv vil ingen - heller ikke dropbox selv - i det hele tatt vite om at det er musikk du har lagret der. Hvis jeg tar feil her, så kan du i teorien risikere litt ubehageligheter - f.eks kan DropBox finne på å sperre kontoen din fordi de mistenker deg for å spre beskyttet materiale, eller ivrige advokater kan sende hissig mail - men jeg kan ikke se at du skal risikere noen kjempebot eller andre mer håndfast problem. Hvis du skal sette opp en egen server må den nødvendigvis stå på for at du skal få tilgang til den. Det bør ikke være noe kjempeproblem å sette opp remote-tilgang som lar deg administrere den. Du kan kanskje støte på noen utfordringer fordi serveren sikkert vil bli stående bak en nat-ruter, og fordi opphavet ditt neppe har fast ip, men det er ikke uoverkommelig. 1 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) NAT router lar seg alltids ordne. Og fast IP trengs ikke, en DNS er uansett mye mer praktisk. På www.no-ip.com, finner du gratis DNS adresser. Og et hendig lite program som kjører på serveren, og passer på at DNS'en alltid peker til riktig IPadresse. Endret 8. desember 2010 av SirAmp Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 høres ut som du selv sier det "en sti til helvete" kjøp deg en stor usb flashpinne eller liten usb harddisk. Ugh tungvindt. Da bruker jeg heller x antall timer på å sette opp server! Jeg vet ikke akkurat hvordan Dropbox virker i praksis, men jeg antar at så lenge du holder ting for deg selv vil ingen - heller ikke dropbox selv - i det hele tatt vite om at det er musikk du har lagret der. Hvis jeg tar feil her, så kan du i teorien risikere litt ubehageligheter - f.eks kan DropBox finne på å sperre kontoen din fordi de mistenker deg for å spre beskyttet materiale, eller ivrige advokater kan sende hissig mail - men jeg kan ikke se at du skal risikere noen kjempebot eller andre mer håndfast problem. Hvis du skal sette opp en egen server må den nødvendigvis stå på for at du skal få tilgang til den. Det bør ikke være noe kjempeproblem å sette opp remote-tilgang som lar deg administrere den. Du kan kanskje støte på noen utfordringer fordi serveren sikkert vil bli stående bak en nat-ruter, og fordi opphavet ditt neppe har fast ip, men det er ikke uoverkommelig. Dropbox er jo ens personlige lille "cloud", eller internettlagring om du vil. Orket ikke å lese EULAen, men antar at den sier noe om at en ikke kan laste opp ting man ikke har opphavsretten til. Og siden jeg ikke har det til alle filene, er det jo brudd på "kontrakten", og dermed kan det jo bli bråk. Det er bedre å være "overforsiktig" enn "underforsiktig". Kjedelig å skylde 20 millioner(eller hva enn hun damen i statene måtte betale). Ang. server, så er jeg veldig grønn. Har tilgang til masse serverprogrammer via universitetet og via jobben til far, så kan sikkert få tak i windows server eller noe slikt hvis det er enklest. Har tidligere prøvd meg på å sette opp en Ubuntu-server, men det gikk særdeles dårlig. Er mye bedre kjent i windows, så foretrekker å sette opp server i det. Men igjen, da er spørsmålet hvordan jeg skal gjøre det med nedlastning. Det blir jo en film eller to fra "en lovlig torrentside som jeg betaler masse for" i blant, og det er kjipern å laste ned til denne maskina, for så å laste opp til serveren hver gang det skjer. Det enkleste for min del ville vært å sette opp maskina hos foreldrene, og bruke remote desktop fra denne maskinen for å styre den. Da trenger jeg bare å logge på serveren hvis jeg skal laste ned noe, og så kan jeg vel streame over nettet hvis jeg skal se på film? Eller må jeg laste den ned fra serveren, for så å spille den av her? Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Dropbox er jo ens personlige lille "cloud", eller internettlagring om du vil. Orket ikke å lese EULAen, men antar at den sier noe om at en ikke kan laste opp ting man ikke har opphavsretten til. Og siden jeg ikke har det til alle filene, er det jo brudd på "kontrakten", og dermed kan det jo bli bråk. Det er bedre å være "overforsiktig" enn "underforsiktig". Kjedelig å skylde 20 millioner(eller hva enn hun damen i statene måtte betale). Jeg ser det som fullstendig urealistisk at det vil skje noe verre enn at DropBox terminerer kontoen din. Og selv det er ekstremt lite sannsynlig. Hvis du skal være paranoid bør du sørge for at du har egen backup av filene - men mer fordi DropBox kan gå konkurs enn fordi de kan "ta" deg for fildeling. Ang. server, så er jeg veldig grønn. Har tilgang til masse serverprogrammer via universitetet og via jobben til far, så kan sikkert få tak i windows server eller noe slikt hvis det er enklest. Har tidligere prøvd meg på å sette opp en Ubuntu-server, men det gikk særdeles dårlig. Er mye bedre kjent i windows, så foretrekker å sette opp server i det. Hvis du er generelt komfortabel med å sette opp en Windows-maskin skal det ikke være noe stort hokus-pokus med å sette opp en maskin som kjører en HTTP- eller FTP-tjeneste. Jeg tør ikke si så mye om hva du får til av streaming. I hvert fall DLNA-protokollen som PS3 bruker fungerer vel bare innenfor et subnet - jeg tror ikke den kan settes opp til å streame over internett uten videre. Et poeng er at du blir begrenset av opplastings-hastigheten på linjen til opphavet. Hvis de har en adsl-linje på f.eks 1000 kpbs opplasting så får du ikke mer enn 1000 kbps nedlastingshastighet fra en server hos dem. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Såvidt jeg kan forstå er det helt lovlig å dele egne filer med seg selv via en tjeneste som dropbox. Det er ikke annerledes enn å kopiere filene til mp3-spilleren din. Åndsverkloven gir deg rett til eksemplarfremstilling til privat bruk. At du opprinnelig har fått tak i filene fra, ehm, alternative kilder bør i utgangspunktet ikke ha noe å for vurderingen over. Om du leser § 12 siste ledd og deretter § 2 er det vel kanskje grunn til å modifisere innlegget ditt noe. ÅVL §2 ÅVL §12 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå