Bleenda Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Fikk i august diagnosen Reflukssykdom / spiserørsbrokk stilt ved gastroskopi. Hadde da hatt problemer i 2 måneder av symptomer av varierende grad. Kan nevne noen : Hjertebank / spessielt kjenner jeg det godt i mellomgulvet. Kvalme (konstant) Kaldsvette Ingen matlyst Merket også fort at alkohol det var FYFY! Etter en periode der jeg var på bedringens vei tok jeg meg en tur ut, dette "resatte" alt slik at jeg ble kanon dårlig igjen (ikke lurt -.-). Gikk siden august på Nexium 40mg 1 tablett om dagen.. Bedringen kom gradevis og var en stund helt frisk, var ute et par ganger (som forventet var formen ikke helt på topp dagen derpå men tolerabelt) Gikk tom for Nexium og skulle skaffe ny resept, men det fikk jeg ei.. fikk et alternativt legemiddel som "visstnok skulle være like bra" Esomeprazol 40 mg. Spiste i går et måltid med chilli, har aldri hatt problemer med å spise sterk mat når jeg gikk på nexium, men dette tok knekken på meg. Så idag er jeg flott og dårlig igjen.. Må si jeg begynner å bli ganske frustrert på hele reflux greia, så lurer egentlig på om det er noen andre her som har det? Noen som har tatt operasjonen? Hvordan fungerer dere + alkohol? (Ja, er russ i mai og sykdommen setter en demper på feiringen) Noen spesiell type mat som er ekstra bad? Og noen tips og triks dere kan dele? Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Jeg sliter også med dette. Fikk det endelig diagnosert i sommer, tredje gangen jeg var inne til gastroskopi. Har dog slitt i et par år, og hadde muligens fått en diagnose første gang jeg var inne til gastroskopi, dog pga. papirrot er jeg usikker. Den gangen hadde jeg også magesårbakterier som overskygget det litt. Har merket noen av de samme symptomene du nevner, spesielt apetitten. I tillegg slite jeg med oppstøt, dog så lenge jeg får tatt medisin (Somac/pantoprazol 40 mg) er de ikke så sure at det brenner i halsen. Har også hatt kaldsvette, dog det kan være av andre grunner. Får også en del løs mage, mistenker medisinen ettersom det er en bivirkning som er nevnt. Drikker ikke alkohol, så kan ikke svare på hvordan det påvirker, men har merka at problemene har forverret seg. Før hadde jeg nesten ikke symtpomer når jeg gikk på 20mg somac, mens nå må jeg være forsiktig med maten om jeg skal føle meg noenlunde bra. En bør unngå veldig sur mat og drikke, cola gjør meg for eksempel fort dårlig. Fet mat er heller ikke bra. Fant noen lister på nettet som listet hva en burde unngå, det men er vanskelig å holde seg unna ting en er glad i, selv om en blir dårlig av det. Vær også forsiktig med smertestillende av typen Ikkesteroid antiinflammatorisk middel, (Dvs det meste som selges reseptfritt utenom paracet, som ibux, dispril etc.), da det sliter mye på magen, og samtidig kan skjule smertene. Har erfart at det kan få magen til å gjøre ganske vondt. Lenke til kommentar
Gjest LiSo Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 ]eg fikk også diagnosen spiserørsbrokk for noen dager siden. Jeg har vært skikkelig dårlig siden midten av september. Formen er fortsatt ganske dårlig, men nå har jeg i hvertfall fått medisiner. Hvordan er formen deres til daglig? Klarer dere å gjøre det meste som dere gjorde før? (Bortsett fra inntaket av alkohol og visse typer mat) Hva med trening? Hvordan fungerer det? Har dere hatt problemer med veldig oppblåst mage? Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Merket meg problemene som hører med tablettene, svimmelhet om nettene har også plaget meg. Er spesielt om kvelden det er plagsomt her.. Føler også jeg kan spise omtrent hva jeg vil. Er også ganske opp og ned, men klarer fint og leve med det. Dog fælt når det er på sitt verste! Huff.. Virker som om tablettene hjelper for meg (tror ikke jeg har den verste varianten for og si det sånn). Cola går helt fint, drikker FOR mye Cola, halsbrann har jeg hatt siden jeg har vert liten, så vendte meg liksom til det.. 1 måned av, 1 måned på gikk den syklusen. Alt av halsbrann forsvant etter jeg begynte på tabletter. Så er egentlig bare mageplagene som er kjedelige.. Men har merket meg at for at jeg skal fungere må jeg ha : En skikkelig frokost etterfulgt av en tablett, melk fungerer også bra! Uten frokosten er jeg doomed. En annen ting er søvn, før klarte jeg meg fint med 6-7 timer, nå blir det bare surr om jeg sitter lenge oppe! Som sagt, det er langt ifra det værste! Men er godt irriterende, hjertebanken og uvellfølelsen er vell det som gjør det mindre kjekt! Lengter litt etter en skikkelig forklaring, jeg vet ikke om det er kronisk(ja, har lest det er kronisk men opp og ned hos mange), om det er av og på, om det er skadelig, om det er betennelse i spiserøret som gjør meg dårlig, hvorfor jeg har vondt i magen, hva jeg skal gjøre for og ikke bli dårlig.. Masse jeg lurer på som jeg ikke har fått svar på.. Feks, gastroskopi legen sa : Om du drikker alkohol og andre ting blir det værre og du blir aldri frisk? Frisk i hva forstand kvitt det? Kan det blir værre? Masse slike ting jeg lurer på som legen ikke har svart på.. Litt av grunnen til at jeg startet tråden også.. Utveksle litt erfaringer (selv om jeg har skjønt at det er veldig varierende fra pasient til pasient) Lenke til kommentar
Pesch Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Refluks er jo svak lukkerfunksjon mellom magesekken og spiserøret. Problemet med dette er at magesyre kommer opp i spiserøret og svekker det. Det beste man kan gjøre er for det første å sitte oppreist i minst en time etter man har spist/drukket. Ellers er alkohol forbudt, spessielt vin! Mat som gjør dette verre er stekt mat (f.eks. hamburger), sterk mat(f.eks. chili, taco), syrlig mat(f.eks. ketchup, appelsin og andre sitrusfrukter, eddik) Noe som kan hjelpe er melkeprodukter som youghurt, eller bare ren melk. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Ja / jo.. kjenner meg igjen i noen tilfeller.. men alt er så "tilfeldig". Spiser hamburger, taco, chili retter uten noen problemer. Var faktisk ute i går også uten og være spesielt dårlig idag. Videre kan jeg pluttselig en dag jeg har spist brødmat og drukket melk bli kjempedårlig.. Er dette som gjør det så irriterende da det virker som at det ikke er noe spesiell trigger.. noe som igjen gjør jeg ikke styrer det selv. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) yoghurt er en dårlig ide siden det er veldig syrlig. Melk er veldig bra. BASISKE ting funker som regel veldig bra. Når jeg har lest dette så lurer jeg på om jeg har noe lignende problem. Har veldig ofte sure oppstøt, kommer av dei vanlige tinga som kaffi, cola, krydret mat osv. Har vært av og på med røyking, og merker STOR forskjell dei tidene på hvor lett jeg får brekkninger. Hjelper mye å gå på morgen/kveld tablett. Merker jeg får brekkninger om jeg drikker øl raskt. Har i det siste veldig dårlig matlyst (kan dog ha noe med at jeg er veldig innaktiv i det siste og bruker lite energi). Endret 31. januar 2011 av MrLuni Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Mnja er noe dritt vertfall.. spesielt når en russetid med høye forventninger står for tur.. ikke minst russeturen som jeg nå gruer meg til pga mageplagene.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå