*F* Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Hei. Jeg lurer på om vann blir fortere kald i fryser eller et kjøleskap ? Jeg tror kjøleskapet kjøler raskest, men vil ha en bekreftelse. Mvh Patrick. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg eladmir Skrevet 9. desember 2010 Populært innlegg Del Skrevet 9. desember 2010 Denne minner meg om: En fyr jeg møtte på TG for et par år siden, han insisterte på at dersom han bare hadde kraftige nok vifter kunne han holde all maten sin kjølig under hele TG (som i et kjøleskap). Og ei venninne av meg som hadde lagret endel ting i garasjen som ikke måtte fryse, da pakket hun det inn i tepper slik at det skulel holde seg varmt gjennom vintern. For som alle vet genererer tepper varme og vifter kjøler. Termodynamikken lenge leve! 17 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Overhørte noen som diskuterte "følt temperatur", og at det var fare for glatte veier, siden det var meldt 6-7 grader med en "følt temperatur under 0". =) 2 Lenke til kommentar
bahamuten Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) ...... Endret 14. desember 2010 av bahamuten Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Kan hende han ble forvirret, er jo sånn at varmt vann fryser fortere enn kaldt vann. Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Kan hende han ble forvirret, er jo sånn at varmt vann fryser fortere enn kaldt vann. Dette er ikke en universal sannhet. Vis du leser artikkelen under så vil den forklare under hvilke betingelser din statment er sann. i et kontrolert eksperiment hvor du fjerner alle påvirkende elementer vil kaldt vann fryse før varmt. http://www.xs4all.nl/~johanw/PhysFAQ/General/hot_water.html Lenke til kommentar
Populært innlegg Winydancer Skrevet 2. februar 2011 Populært innlegg Del Skrevet 2. februar 2011 Kan hende han ble forvirret, er jo sånn at varmt vann fryser fortere enn kaldt vann. Ha! Minner meg om hu dama som var med på Gordon Ramsey greiene, og fyrer oppi iskaldt vann i en kjele for å koke det opp. *Handlingen skjer i en enormt stresset atmosfære, og damen har dårlig tid* Gordon Ramsey: "Why the f**k do you use cold water?? WHY? Damen: "Eh.. Because it boil's faster, chef!" Gordon Ramsey: *Sjokkert uttrykk i ansiktet* "What? What the... What did you just say?" Damen: "The cold water boil's faster the hot water, chef." Gordon Ramsey ser bare sjokkert og oppgitt på henne og går vekk. Haha 10 Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Overhørte noen som diskuterte "følt temperatur", og at det var fare for glatte veier, siden det var meldt 6-7 grader med en "følt temperatur under 0". =) Dette kalles "wind chill effekt", eller vindavkjølingseffekten... http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_chill Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Det er jeg klar over, men frysepunktet for vann endrer seg ikke selv om det blåser aldri så mye. 1 Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Det er jeg klar over, men frysepunktet for vann endrer seg ikke selv om det blåser aldri så mye. Nei nei, det er nå greit. Det virket bare ikke på skrivemåten din som du visste hva det var.. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Det er jeg klar over, men frysepunktet for vann endrer seg ikke selv om det blåser aldri så mye. Frysepunktet (og kokepunkt) endrer seg ved trykkforskjeller. Lenke til kommentar
mariu1519 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Frysepunktet (og kokepunkt) endrer seg ved trykkforskjeller. Jo, men trykkforskjellene i et vanlig høytrykk og lavtrykk er ikke så store at de vil ha noe nevneverdig og si. Men hvis du tar med bilen opp på Mount Everest så blir saken en annen... Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Kan berolige dere med at det var lavtrykk da det var meldt "følt temperatur under 0". Ingen fare for plutselig is på veien når det er 6-7 grader, vind og regn, selv om den følte temperaturen gjerne er langt under 0. Om dere virkelig vil kverulere kan man alltids si at bakken er underkjølt, men det får så være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå